Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Diskkrasch!


tomashag
 Share

Go to solution Solved by tomashag,

Rekommendera Poster

Efter ett strömavbrott så fick jag ett oreparerbart fel, jag kunde inte komma in i Windows 10 och reparation via installationsdisken fungerade inte. Jag bytte då disk, laddade hem en ny ISO på en annan dator, brände filen och kontrollerade DVD:n. Allt så bra ut, så jag satte in skivan i den krånglande datorn och satte igång installationen. Det verkade gå bra, aktivering fungerade men då programmet krävde en omstart för att installera en ny drivrutin för grafikkortet så tog det stopp. Datorn startade om, visade Windowsfönstret och en roterande cirkel med punkter. Samtidigt hörde jag disken köra ganska mycket. Efter ett slag blev skärmen svart, det enda som syntes var muspekaren som jag kunde röra på. Det verkar som den nya grafikrutinen inte var så bra, minst sagt. Hur var det nu som man kom in i felsäkert läge i Windows10?

Redigerad av tomashag
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Händer det något om du trycker Ctrl + Alt + Del?

Eller kommer du till inloggningssidan om du startar om datorn?

Där finns en strömbrytarikon som du kan använda på det sätt som beskrivs här: https://www.tenforums.com/tutorials/2294-boot-advanced-startup-options-windows-10-a.html#option2

Sen följer du https://www.tenforums.com/tutorials/2304-boot-into-safe-mode-windows-10-a.html för att komma till felsäkert läge. Men i steg 4 finns även möjligheten att göra en systemåterställning till en lagrad systemåterställningspunkt så du skulle kunna pröva med det först.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hann starta en total återställning med installationsskivan innan jag såg ditt svar.Efter det att datorn kört i gott och väl 2 timmar så satte den igång att installera Windows (?) Jag hann se att den hann 10%, sedan fick jag en svart skärm igen med bara muspekaren synlig som förut. Det känns nästan som om datorn kör, utan att visa något på skärmen. Ctl-alt- del gjorde ingenting. Jag tänker köra en killdisk på disken för att få bort allt och sedan göra en ominstallation från skivan fram till den punkten då den begär omstart för att installera grafikdrivrutinen. Allt verkar ju fungera fram till dess. Vad ska jag göra då?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du hämtar en grafikdrivrutin från tillverkaren av grafikkortet eller datorn och installerar i stället.

 

Köra Killdisk verkar onödigt och väldigt tidsödande utan se bara till att välja anpassad installation och ta bort partitionerna innan själva installationen börjar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kommer inte ihåg exakt vad jag fick för uppmaning men det var ungefär att jag för att aktivera grafikdrivrutinen så skulle jag göra en omstart. Det borde väl betyda att Windows drivrutin kommer att installeras över en hemläst drivrutin från tillverkaren vid omstart? Svår fråga, jag vet ?.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Windows brukar respektera drivrutiner från tillverkaren. Sen går det väl att pausa Windows-uppdateringar numera även i Home-varianten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Solution

Jag kom på det! Jag har en tv i ett annat rum ansluten via HDMI och av någon anledning tyckte datorn att tv:n skulle vara primär bildskärm efter det att grafikdrivrutinen uppdaterades. Jag fick ansluta en lång USB-förlängningskabel till musen för att kunna styra på tv:n och koppla om till att dela skärmarna.

  • Gilla 1
  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Win+P annars så kan man enkelt lobba mellan de olika lägena.. Till nästa gång.

 

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jättebra tips, Monshi. En annan fråga : eftersom jag fick gå över till att köra på en hårddisk tillfälligt för att överhuvud komma igång medan den kraschade disken var en SSD så skulle jag vilja veta om det finns något gratisprogram för att klona hårddisken till en SSD, inklusive operativet och allt annat?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för länkarna. Jag tror att jag försöker med Easeus, de har en inställning för att optimera för SSD. Nu undrar jag vad som händer med SSD:ns enhetsbokstav. Det är en SATA-SSD och den ska ersätta den nuvarande hårddisken som systemdisk och bör väl då ha enhetsbokstaven C:. Direkt efter kloningen så sitter ju SSD:n kvar i datorn och det blir ju då kollision med hårddiskens enhetsbokstav.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, skrev tomashag:

Tack för länkarna. Jag tror att jag försöker med Easeus, de har en inställning för att optimera för SSD. Nu undrar jag vad som händer med SSD:ns enhetsbokstav. Det är en SATA-SSD och den ska ersätta den nuvarande hårddisken som systemdisk och bör väl då ha enhetsbokstaven C:. Direkt efter kloningen så sitter ju SSD:n kvar i datorn och det blir ju då kollision med hårddiskens enhetsbokstav.

Har du flera diskar i en dator med operativsystem får du per automatik enhetsbokstaven C:/ på den disk som du startar operativsystem från.

 

Med andra ord ”krockar” inte enhetsbokstäverna med varandra när du startar upp datorn. Operativsystemen ser till att ”fördela” enheterna med unika bokstäver, oavsett om det är Windows, Linux eller MacOS.

 

I BIOS väljer du vilken disk som datorn skall starta operativsystem från. Där kan du spara inställningen och datorn skall alltid starta från det valet så länge backupbatteriet ser till att förse CMOS-kretsen med spänning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 timmar sedan, skrev tomashag:

Tack för länkarna. Jag tror att jag försöker med Easeus, de har en inställning för att optimera för SSD. Nu undrar jag vad som händer med SSD:ns enhetsbokstav. Det är en SATA-SSD och den ska ersätta den nuvarande hårddisken som systemdisk och bör väl då ha enhetsbokstaven C:. Direkt efter kloningen så sitter ju SSD:n kvar i datorn och det blir ju då kollision med hårddiskens enhetsbokstav.

Efter du har klonat plockar du ut den gamla disken och kontrollerar att datorn startar med en nya disken. Sedan kan du spara den som en backup eller formatera den och använda den som en andra disk. Det är inte rekommenderat att ha två diskar med samma operativ system.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lite problem. När jag försökte klona så fick jag ett felmeddelande som sa att det inte fanns tillräckligt utrymme på destinationsdisken. Det finns dock 111GB ledigt där medan använt utrymme på källdisken är bara 78GB. Måste jag krympa partitionen på källdisken för att det ska fungera?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, skrev Mikael63:

En "riktig" kloning tar inte bara använt utrymme utan hela disken.

Fast numera brukar det finnas varianter i programmen som kan hantera att måldisken är mindre än källdisken genom att inte kopiera oanvänt utrymme.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kunde inte läsa innantill. Det stod att det saknades oallokerat utrymme, inte fritt utrymme. När jag tog bort partitionen på måldisken så fungerade det perfekt. Jag har tagit bort hårddisken och kör nu från SSD:n.

Vertpre, du skrev att det inte är att rekommendera att ha två diskar med operativsystem i datorn. Jag har ytterligare en SSD som har operativsystem på sig. Jag har dock en jättefil på den som jag inte vill bli av med. Kan man göra något för att undvika eventuella problem? Jag har inte plats på den SSD:n som jag kör nu.

 

Redigerad av tomashag
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag ser inga problem att ha flera diskar med operativsystem i en och samma dator. 
Själv har jag fyra diskar med var sitt operativsystem på i samma dator. Det fungerar utmärkt. 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, men nu skrev ju vertpre: Det är inte rekommenderat att ha två diskar med samma operativsystem.

Redigerad av mbgtmari
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, då sätter jag in den andra SSD:n också och ser till i BIOS:et att datorn startar från rätt SSD. Tack, alla!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, skrev mbgtmari:

Ja, men nu skrev ju vertpre: Det är inte rekommenderat att ha två diskar med samma operativsystem.

Jag har två diskar med Windows 7 på.

På vilket sätt skulle det ge problem?

Har kört med det i flera år utan problem.

 

I en annan dator har jag två diskar med Windows 10. Även den har jag kört i flera år utan problem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...