Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Microsoft vill ta bort möjligheten att köra lokalt konto i Windows


Nyhetsroboten
 Share

Rekommendera Poster

Det verkar inte finnas någon gräns för vilka stolligheter MS hittar på med Windows 10. Det borde vara en självklarhet att jag som användare själv väljer om jag vil ha ett lokalt konto i Windows 10 eller ett Micorsoftkonto.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Gissningsvis måste dock åtminstone någon Windows-licens ha den möjligheten för kunder som installerar Windows på datorer utan någon nätverksanslutning, och vi skulle inte förvånas om det trots allt kommer gå via registerändringar eller något liknande även i Windows 10 Home och Pro", skrev Anders Lundberg i artikeln.
« In Windows 10 Enterprise and Pro, the option is still there and it has been replaced with a “Doman Join” button instead. If, for some reason, you’re unable to get around the new button, you can still create a local user account with the internet-disconnection workaround », skrev Mayank Parmar February 22, 2020 i denna artikel
https://www.windowslatest.com/2020/02/22/microsoft-is-making-it-harder-to-use-windows-10-local-accounts/ 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Målet för Microsoft är enligt Bleeping Computer att till slut helt ta bort möjligheten att använda lokala konton"

De må vara MS mål, men det innebär inte automatisk att detta är bra för användaren.

 

"Even more important, though, is all the juicy data that Microsoft can collect from a user utilizing all of their cloud-based services. By utilizing a Microsoft account, Microsoft has greater visibility into what you are doing, searching for, and using to improve their software and promote new offerings. While much of this data collection can be slimmed down, with our data being treated as currency, the more they can get the better." Källa: https://www.bleepingcomputer.com/news/microsoft/microsoft-wants-to-do-away-with-windows-10-local-accounts/

 

Det blir lättare för MS att samla in användardata om de kan få dig att använda dig av ett Microsoftkonto.

En logisk slutsats av detta blir att Windows 10 är Spyware

 

  • Gilla 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det är ett jäkla ofog. Finns ingen för användaren vettig anledning att tvingas till detta. Men även om det inte skulle gå att installera offline så kan man ju alltid skapa ett skräpkonto hos gmail eller hotmail som man aldrig använder igen.

Eller gå över till Linux :)
DeepinScreenshot_select-area_20200226175534.png

Redigerad av Pentti H
  • Gilla 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har fått i uppdrag att uppgradera en föreningsdator från Windows 7 till Windows 10.

Eller kan vi bara köra linux ? har frågan kommit.

Datorn används ju bara till att skriva artiklar , skicka mail och sköta bokföringen i ett kalkylprogram.

Skulle inte förvåna mig att de väljer linux. När jag nämner det här.

För inga problem komma ut på föreningens nätverk och internet med min bärbara dator med linux.

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 timmar sedan, skrev jannejanne:

Eller kan vi bara köra linux ? har frågan kommit.

Datorn används ju bara till att skriva artiklar , skicka mail och sköta bokföringen i ett kalkylprogram.

Det borde fungera att köra Linux utifrån det du beskrivit, men enklast är nog att du testar med en Live USB sticka och kollar om det blir några ev. problem. T.ex. om datorn har Wifi, att detta fungerar utan handpåläggning.

 

Om det ska göras utskrifter från datorn till en skrivare är det inte säkert att det fungerar tillfredsställande eftersom alla skrivare inte fungerar ihop med Linux.

 

Ser allt bra ut och datorn kommer kunna användas med Linux utifrån de behov som finns är det bara att köra på och lägga in Linux på maskinen.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 timmar sedan, skrev jannejanne:

sköta bokföringen i ett kalkylprogram

Excel, med makron?

Om ja - testa att makro fungerar som tänkt i LibreOffice.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jannejanne

 

På 2020-02-28 på 08:47, skrev Mikael63:

Excel, med makron?

Om ja - testa att makro fungerar som tänkt i LibreOffice.

 

 

Excel utan makron....!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En sak till:

Om datorn har SiS som grafikchip är det inte säkert att det lirar bra med nyare Mint.

Jag förutsätter givetvis att ni väljer Mint ;)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...