Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ondrive


Torparen
 Share

Go to solution Solved by mbgtmari,

Rekommendera Poster

Hur gör jag för att få bort OneDrive? Ställer till en massa problem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Solution

https://support.office.com/sv-se/article/st%C3%A4nga-av-inaktivera-eller-avinstallera-onedrive-f32a17ce-3336-40fe-9c38-6efb09f944b0

Citat: "Dölja eller avinstallera OneDrive

I vissa versioner av Windows kan du även dölja eller avinstallera OneDrive"

Klicka på den nedåtpekande symbolen ˅ för att utvidga rubrikerna Dölja OneDrive
och Avinstallera OneDrive 

"Windows 10
Välj knappen Start, skriv program i sökrutan och välj sedan Lägg till eller ta bort program i resultatlistan.
Under Appar och funktioner letar du upp och markerar Microsoft OneDrive och väljer sedan Avinstallera. Om du uppmanas att ange ett administratörslösenord eller att bekräfta skriver du lösenordet eller bekräftar."

Redigerad av mbgtmari
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, skrev mbgtmari:

Behörighet är väl att du är Administratör på din dator och det är du väl?

Ja det är jag, nu är jag så less så jag struntar i det varjefall nu

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När man installerar något brukar man få upp en dialogruta som säger ungefär "Tillåter du att X gör ändringar...?" Får man inte den frågan kan man högerklicka på filen och välja Kör som administratör. 

Även om du inte kan avinstallera OneDrive så borde du i alla fall kunna dölja programmet. I länken stod det ju: "OneDrive är inbyggt i vissa versioner av Windows och kan inte avinstalleras. Du kan däremot dölja det och stoppa synkroniseringsprocessen, så att det förblir dolt. Det gör du genom att inaktivera alla OneDrive-inställningar och ta bort OneDrive-mappen i Utforskaren." 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du har CCleaner kan du också försöka avaktivera OneDrive i Verktyg > Uppstart. Jag har klickat på Disable (Avaktivera) i högerspalten och därför står det No (Nej, OneDrive ska inte gå igång när jag startar datorn) framför.

1505647797_DisableOneDrive.thumb.png.8312004f25ab4683ab5357ef75cea7cd.png

Redigerad av mbgtmari
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nedanstående länk går till Microsoft supportsida, en bit ner på sidan kan

du välja om du vilja eller ta bort OneDrive genom att klicka på pilen

till till höger om texten, så du beskrivning 

 

https://support.office.com/sv-se/article/stänga-av-inaktivera-eller-avinstallera-onedrive-f32a17ce-3336-40fe-9c38-6efb09f944b0

Jag hade visst lite för bråttom, läste inte ordentligt vad som stod i inläggen

HANS

Redigerad av Hanse
en förklaring
  • Förvirrad 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

52 minuter sedan, skrev Hanse:

Nedanstående länk går till Microsoft supportsida, en bit ner på sidan kan

du välja om du vilja eller ta bort OneDrive genom att klicka på pilen

till till höger om texten, så du beskrivning 

 

https://support.office.com/sv-se/article/stänga-av-inaktivera-eller-avinstallera-onedrive-f32a17ce-3336-40fe-9c38-6efb09f944b0

 

HANS

Den här länken har jag fått av mbgtmari men jag fick inget resultat

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad menar du med "inget resultat"?

Kom du inte fram till sidan, fanns det inget på sidan som handlade om att inaktivera eller avinstallera OneDrive, kunde du inte följa någon instruktion för att inaktivera eller avinstallera?

 

Hur märker du att OneDrive finns i datorn och ställer till med problem?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev Cecilia:

Vad menar du med "inget resultat"?

Kom du inte fram till sidan, fanns det inget på sidan som handlade om att inaktivera eller avinstallera OneDrive, kunde du inte följa någon instruktion för att inaktivera eller avinstallera?

 

Hur märker du att OneDrive finns i datorn och ställer till med problem?

Problemet är exempelvis då jag får foto med mail så vill jag spara dessa på skrivbordet för att kunna importera  dessa till Lightrom. Dom hamnar på via OneDrive men går ej att importera.

OneDrive finns ej längst ner till höger (dolda ikoner) allt. är Välj Start, skriv OneDrive i sökrutan och välj sedan OneDrive i sökresultaten. ja då får jag att det krävs ? behörighet.Nu är jag så dj..la less att jag snart er upp.

Ja det var allt just nu. Ja en sak till om jag går in i utforskaren högerklickar på filen kommer allt ta bort ej upp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev Torparen:

Problemet är exempelvis då jag får foto med mail så vill jag spara dessa på skrivbordet för att kunna importera  dessa till Lightrom. Dom hamnar på via OneDrive men går ej att importera.

Finns fotona på skrivbordet eller inte?

 

1 timme sedan, skrev Torparen:

OneDrive finns ej längst ner till höger (dolda ikoner) allt. är Välj Start, skriv OneDrive i sökrutan och välj sedan OneDrive i sökresultaten. ja då får jag att det krävs ? behörighet.

Bild på meddelandet underlättar.

 

Går följande?

  1. Välj knappen Start, skriv program i sökrutan och välj sedan Lägg till eller ta bort program i resultatlistan.

  2. Under Appar och funktioner letar du upp och markerar Microsoft OneDrive och väljer sedan Avinstallera. Om du uppmanas att ange ett administratörslösenord eller att bekräfta skriver du lösenordet eller bekräftar.

Hämtat från sidan som andra har länkat till.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev Torparen:

Ja en sak till om jag går in i utforskaren högerklickar på filen kommer allt ta bort ej upp.

I Utforskaren ser du Senaste filerna. Om du högerklickar på en av dessa filer får du valet "Ta bort från snabbåtkomst", inte "Ta bort allt". Du kan alltså bara ta bort en fil i taget från de Senaste filerna, dvs Snabbåtkomsten. 
 

Förutom det Cecilia nu har skrivit så se råden du fick i det här ämnet https://eforum.idg.se/topic/359978-one-drive

I den tråden verkade du ha lyckats lösa problemet genom att följa anvisningarna du fick av @bgjo

 

Redigerad av mbgtmari
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har nu lyckats stänga skräpet. I princip är jag mot att utomstående skall gå in i min dator och bestämma  va jag skall göra.När OnDrive  är full skall jag köpa mer utrymme.

Men nu avvaktar jag så tack så länge.

PS hittar ingen markering för att tråden är avklarad. DS

Redigerad av Torparen
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Klicka på bocken bredvid min avatar i inlägget precis ovanför ditt.

1076516277_Lsning.PNG.c0095d1c5122f9056dcfae9c5feff6a4.PNG
På så sätt markerar du att tråden är löst. Att jag kunde referera till din tidigare tråd med bgjos utmärkta instruktion berodde på att du idag förklarade tydligare vad det var som inte fungerade.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 minuter sedan, skrev mbgtmari:

Klicka på bocken bredvid min avatar i inlägget precis ovanför ditt.

1076516277_Lsning.PNG.c0095d1c5122f9056dcfae9c5feff6a4.PNG
På så sätt markerar du att tråden är löst. Att jag kunde referera till din tidigare tråd med bgjos utmärkta instruktion berodde på att du idag förklarade tydligare vad det var som inte fungerade.

Avatar? Hittar ingen bock har kanske dålig syn. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

14 minuter sedan, skrev Mikael63:

image.thumb.png.af9599cdceb081387fd42ddb2f890dbd.png

Ja du Mikael jag ser ingen bock bredvid Avataren. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är bara trådstartaren och moderatorerna som ser bocken och därmed har rätt att markera lösningen. Har man startat en tråd ser man en bock framför varje inlägg utom det allra första. Så här ser det ut i min tråd Förföljd av G Översätt, där det var Mikael63 som hittade lösningen.

1362787377_Bockframfr.thumb.png.cf2c1313cf713fbbbe5d1aef3299b3df.png

Redigerad av mbgtmari
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

41 minuter sedan, skrev mbgtmari:

Det är bara trådstartaren och moderatorerna som ser bocken och därmed har rätt att markera lösningen. Har man startat en tråd ser man en bock framför varje inlägg utom det allra första. Så här ser det ut i min tråd Förföljd av G Översätt, där det var Mikael63 som hittade lösningen.

1362787377_Bockframfr.thumb.png.cf2c1313cf713fbbbe5d1aef3299b3df.png

Kopian av Cecilias inl kan jag ej läsa. Ni måste tro mig jag kan ej se någon bock. Kan inte en moderator markera att tråden är  avslutad? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, skrev Torparen:

Kan inte en moderator markera att tråden är  avslutad? 

Jovisst men det vore ju bra om du själv hittade den funktionen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, skrev Torparen:

Kopian av Cecilias inl kan jag ej läsa.

 

Det var inte meningen att du ska läsa kopian av mitt inlägg utan skärmbilden var ju bara till för att du skulle kunna se var bockarna finns, alltså i kolumnen längst till vänster på den här sidan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev Mikael63:

Hur ser det ut om du gör ett skärmklipp över samma område som jag?

Vet ej hur jag gör skärmklipp, men ni måste tro mig det finns ingen bock.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att göra skärmklipp använder man Skärmklippverktyget eller Klipp och skissa. Det förstnämnda har funnits lika länge som Windows 10 medan den andra är nyare men finns i startmenyn. Beskrivning på hur man använder Klipp och skissa finns här:

https://pcforalla.idg.se/2.1054/1.668085/skarmdump-windows

https://tekniksmart.se/klipp-skissa-ta-skarmdumpar-i-windows-10/

https://support.microsoft.com/sv-se/help/4488540

 

Om en moderator ska kunna placera ut en bock så måste du berätta vilket inlägg som hjälpte dig mest. Detta är för att bocken är till för att nästa person som vill bli av med Onedrive ska veta vilket inlägg som det är viktigast att läsa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...