Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

100Mb/250Mb/1Gb ?


Klippan
 Share

Rekommendera Poster

Hej. I vår brf-förening har vi idag 100/100 Mb anslutningar för resp. lägenhet (ca 80 st). De fungerar bra och vid koll mot ex. Bredbandskollen så brukar hastigheten ligga på den nivån. Nu har vi fått ett erbjudande från en annan leverantör att få 250/250 Mb anslutningar för ungefär samma peng,( faktiskt något mindre). På senaste årsmötet nämndes också 1 Gb anslutningar men inget blev bestämt om något sådant. Utan att veta så tror jag inte att vi har några extrema användare i vår förening, har aldrig hört från någon om något sådant.  Min fråga är vad dessa olika hastigheter betyder i praktiken.  Är det mödan värt att säga upp våra idag väl fungerande anslutningar för en högre hastighet? Vad kan man göra/uppleva med 1 Gb eller 250 Mb som man inte kan med 100 Mb?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Något man bör tänka på är att om man vill nyttja 250 Mb/s fullt ut så måste alla prylar man har klara det.

Kablar, switchar, nätverkskort (kabelansluten & trådlösa) osv.

En bekant fick fiber med 500/500, åkte och köpte en ny router på Kjell, en ASUS som ju ska vara bra.

Fick inte högre hastighet än 100. Han hade då lyckats köpa en av två modeller som hade max 100 på nätverksuttagen.

 

En annan sak är hur supporten fungerar för respektive.

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är man många i en familj som samtidigt vill se på olika högupplöst video (YouTube, Play-kanaler) så kanske 100 Mb/s kan vara lite i minsta laget.

 

Om du frågar för styrelsens räkning så kan ju en enkät till de boende med frågor om hur de upplever dagens hastighet och support.

 

Sen går det ju att kontakta nuvarande leverantör och säga att man har fått ett erbjudande om högre hastighet till lägre pris och fråga om de kan matcha det. I föreningen där jag bor upphandlades ett treårigt avtal för ca 7 år sen med 100 Mb/s som standard och möjlighet för dem som ville att betala extra för högre hastighet. När sen avtalet gick ut blev det nya på 200 Mb/s som standard till oförändrat pris.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Redan bra råd i tråden, men kompletterar med några länkar (första bästa). Förmodligen rätt relevant information även om någon artikel är några år gammal.


https://www.bredbandsval.se/blogg/vilken-hastighet-behoever-jag-foer-mitt-bredband

https://www.elgiganten.se/cms/bredbandshastighet/hur-snabbt-bredband-behover-du/#

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/manga-betalar-for-bredband-som-aldrig-anvands


Förutom den egna uppkopplingens hastighet så påverkas den upplevda hastigheten av hur snabbt t ex webbservrar kan skicka data. Tycker man att en webbsida laddas långsamt behöver det inte bero på den egna uppkopplingen.
 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om ni har fiber så är mediaboxen troligtvis för 100 Mbit, i så fall måste den bytas 

i dom lägenheter som vill snabbare än 100 Mbit, där jag bor i Göteborg har

vi Itux-nätet när som numera är utbyggt  1000 Mbit har själv uppgraderat

till  600/100 Mbit och i samband med det fått en ny mediabox (omvandlare)

innan den var bytt så fickjag  bara 100 Mbit, dom enda servrarna som 

skicka data i  hög hastighet är hos dom stora nätföretagen som Microsoft

och liknande som kan skicka i så höga hastigheter

 

HANS

Redigerad av Hanse
redigering av text
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle säga att räkna med 30 Mbit/s per person/hushåll. Så finns det lägenheter med med många boende så är det nog en god ide att kunna ha 250 Mbit/s.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har en ASUS router där det går att ställ in hastigheten till de olika användarna.

Har Framtidens (kommunalt bolag) fiber med 100Mbit/s/10Mbit/s sedan några år.

Nu har Mediakonvetern "uppgraderats" till 1000Mbit/s.

Men vad behövs ? Har steg för steg minskat hastigheten i routern till anslutna enheter

min dator

min sons dator

min sons mobil

(surfa på mobil tycker jag är som att läsa tidningen genom ett nyckelhål när man har en 27")

Lägsta hastighet vi provat är 2Mbit/s/1Mbit/s. Detta är till varje ansluten enhet.

Då började en del hemsidor kännas sega. Tyckte jag. Och höjde till 4Mbit/s/1Mbit/s.

Inga protester från min son om att WOW inte funkar med 2Mbit/s/1Mbit/s.

Den slutsats jag drar är att "max antal samtidiga användare" x 4 Mbit/s upp/1 Mbit/s ner räcker långt idag. Dvs för max 10 samtidiga användare räcker 40 Mbit/s upp / 10 Mbit/s ner.

En annan sak är om några år. Hemsidorna blir ju allt större/tyngre att ladda hem.

1995 kunde jag med ett 33kbit/s modem dra hem FBIs most wanted utan problem. Tror inte det går idag med ett 33kbit/s modem.

 

Som jag ser det räcker alltså 4 Mbit/s/1 Mbit/s per användare långt idag.

I varje fall om man har en hostfil från mvps.org i anslutna datorer som begränsar trafiken till annonsmäklare och spionföretag.

http://winhelp2002.mvps.org/hosts.htm

Funderar därför på att byta 100/10 till 10/10. Det lär räcka för oss.

Och en vän i Skåne har i december fått fiber. Valde 10/10 och har enligt Bredbandskollen från routern ca 8/9 trådlöst till datorn.

Inga upplevda problem, tidigare 5/1 enligt Bredbandskollen utan problem.

Och har man en router # med Quality of Service, QoS, så är det lätt dra ner hastigheten till de olika användarna / anslutna prylarna och ta reda på hur mycket var och en behöver.

# Tex en ASUS RT-AC66U

 

Mikael63 skriver citat

En bekant fick fiber med 500/500, åkte och köpte en ny router på Kjell, en ASUS som ju ska vara bra.

Fick inte högre hastighet än 100. Han hade då lyckats köpa en av två modeller som hade max 100 på nätverksuttagen. slut citat

 

Klara den bara att ta in 100 på WAN ingången är det ju trist men klarar den 500 på WAN ingången så blir jag lite nyfiken på vilken typ av utrustning som inte klarar sig med 100 på LAN utgångarna ?

Kör dom med nätverkskabel till anslutna datorer räcker ju en

https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=3393772

långt.

 

Fick höja till 6/1 i QoS för att kunna kolla på SVTplay.se utan hack.

Redigerad av jannejanne
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 minuter sedan, skrev Phenomen:

Internet (Fiber): 100/100 Mbit/s
Router: D-Link DIR-860L B1 (500;- from Kjell.com)
Firmware (custom) Version: LEDE Reboot 17...
Connected devices: 19


Experience: I forgot my root password for the router...

Jaha?

På vilket sätt är den uppställningen till gagn för Ts?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

14 timmar sedan, skrev JosefA:

Jag skulle säga att räkna med 30 Mbit/s per person/hushåll. Så finns det lägenheter med med många boende så är det nog en god ide att kunna ha 250 Mbit/s.

Om varje person streamar flera program/filmer samtidigt (eller alla med Ultra HD-kvalitet), och om alla personerna gör det samtidigt, så är det ett bra tips. Men så är det rimligtvis sällan (aldrig?).

 

Men en anledning till snabb uppkoppling kan vara att man ofta hämtar eller laddar upp väldigt stora filer, då kanske man vill att det går undan. Och snabba uppkopplingar kan då önskas även av ensamhushåll.

 

Förutom dessa kommentarer, välkommen till forumet!
 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...