Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Funktionsfel efter stora Windows-uppdateringar


grer
 Share

Rekommendera Poster

Jag har haft flera olika märken av laptop-ar utan några dylika problem - men nu har jag råkat ut för två möjliga felorsaker av det slaget på en Lenovo laptop. Låt vara att jag inte sett något publicerat om den saken - men det framskymtar i olika sammanhang att så skulle kunna vara fallet, det vill säga att stora Windows-uppdateringar skulle kunna orsaka felyttringar av olika slag. Möjligen är detta begränsat till Windows 10, vad vet jag...

 

Vad finns det för erfarenheter av liknande felyttringar där ute - det skulle vara intressant att veta. För min del uppstod två fel, det första var att kameran slutade fungera i Skype. Dessbättre blev det kortvarigt, efter genomgång av alla inställningar och omstart av datorn - så fungerade kameran dessbättre igen och alltjämt... Det andra felet inträffade strax därefter, mikrofonen slutade fungera och trots omfattande felsökning med hjälp av Lenovo support och Eforum så kvarstår felet sedan två veckor!

 

Om man tar sig friheten att anta att det inte är ett hårdvarufel så borde det finnas ett bättre sätt att lösa problemet på än att backa tillbaka bland Windows 10 versionerna - som har föreslagits... Min version är för närvarande 1909.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...
jannejanne
Postad (redigerade)

Jag har varit med om detta många gånger på jobbet.

Lösningen har alltid varit att backa till den äldre versionen.

Så kommer det så småningom version nr rfvt och så fungerar hårdvaran igen.

Och gör den inte det

och man behöver funktionen är det bara att köpa ny dator.

Det finns ett skäl till att Windowsdatorer är så billiga.

Och det är att Microsoft säljer ett operativsystem utan drivrutiner.

Utveckla drivrutiner kostar.

Det finns med andra ord orsaker till att Apples Macar är dyrare.

Det här är inget nytt med Windows 10, se länken.

Samma i W7, samma i Vista, samma i NT4 (egen erfarenhet).

Det här är inget nytt, se länken, tvärtom ett traditionellt W problem.

 

Redigerad av jannejanne
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej och tack för info.

     Jo, jag har förstått att det är ungefär så det går till - och användarna får ta olägenheterna, suck... Det kommer fram i olika sammanhang.

     Jag är kanske lite feg och törs därför inte göra en återställning så där lättvindigt som det påstås vara. Just nu har jag ett annat ärende igång där felet troligen beror på en Windows uppdatering. Se:

Där har jag fått flera förslag att återställa till en tidigare version. Jag har Win10v1909 och en dag kanske jag genomför detta...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, skrev grer:

en dag kanske jag genomför detta...

Det går väl bara att återställa till en tidigare version under max 30 dagar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jannejanne

Här är en länk till en annan dator som upphört att fungera efter Windowsuppdatering.

W7 dator som tappar anslutningen till Netgear 6100 USB WiFi kortet efter Windows uppdatering mellan igår och idag.

Och uppdatering av W7 var troligen orsaken till att WiFi anslutningen med D-Link DWA-140

inte fungerade efter Jul.

MS sätt att "säkra" W7 datorer i drift ? Och få fart på försäljningen av W10 !?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...