Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Röstinspelaren fungerar inte


bengt 429
 Share

Go to solution Solved by bengt 429,

Rekommendera Poster

Jag har valt att skapa en ny tråd om mitt problem med röstinspelaren, efter att "våldgästat" grer i hans tråd om mikrofonproblemen.

Hans och mina problem påminner i mångt och mycket om varandra, men ändå inte.

Grers problem verkar ligga längre in i systemet än mitt, som är längre ut i periferin.

Gemensamt är att vi båda verkar ha problem med mikrofonerna.

 

Min dator är en 2 mån gammal Lenovo laptop, som envist vägrar spela in genom röstinspelaren. Jag har också en 5 år gammal Lenovo som fixar det galant.

Ja, det är inte helt dött, den kan spela in ett par sek, efter att jag startat om röstinspelaren, men får då extremt lågt ljud. Provar jag en gång till på samma omstart så blir det ingenting.

Rent teoretiskt känns det som att mikrofon förstärkningen skulle behöva ökas.

Det finns några skillnader mellan mina två datorer.

På min gamla kan jag ändra boosten upp till 36 db, medan den nya är maximerad till 12 db.

Men den gamla (som alltid varit inställd på 24 db) fungerar bra med 12 db också.

 

Den andra stora skillnaden mellan datorerna är att den gamla har Winver 1903, medan den nya har ver 1909.

Men man kan väl iaf inte beskylla Win för att ha ändrat inställningarna för boostvärdena?

Det måste väl vara Lenovos huvudvärk?

 

Jag brukar inte ge upp problemlösning i första taget. men nu känns det som jag rejält kört huvudet i väggen.

Tur att det inte är nån "livsviktig" funktion.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev bengt 429:

Den andra stora skillnaden mellan datorerna är att den gamla har Winver 1903, medan den nya har ver 1909.

Om det skulle bero på Windows version 1909 så kan det bero på att man där måste ändra i inställningarna för att ge appar åtkomst till mikrofonen. Du kan ju iaf kolla https://tinyurl.com/vgbp5ou 

  Allow apps to access your microphone
With Windows 10 version 1803 (April 2018 update), Microsoft changed the behavior of the microphone app access setting so that it affects desktop applications as well. If the problem started after the recent windows 10 version 1909 upgrade then you must first follow steps below to get back the microphone working back.
* Open Settings app using the keyboard shortcut Windows Key+I
* Click on Privacy then Microphone
* Set allows access to the Microphone on this device
* Allow apps to access your microphone – Make it ON
*  Choose which apps can access your Microphone – If needed make required to ON.

Redigerad av mbgtmari
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej mbgtmari!

Jodå jag har godkänt vilka appar som ska ha tillgång till micken.

Den funktionen fanns redan i 1903.

Har ringt ett testsamtal på skype, och det verkar fungera ok.

 

Du får ha en trevlig helg ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På 2020-02-21 på 15:59, skrev bengt 429:

Den andra stora skillnaden mellan datorerna är att den gamla har Winver 1903, medan den nya har ver 1909.

Jag har nu uppdaterat "gamlingen" till 1909 också, för att säkerställa att det inte är 1909 som ställer till besvär.

Röstinspelaren fungerar fortfarande på gamlingen, så då kan man väl med största sannolikhet avskriva 1909 från listan på tänkbara fel.

Annars är datorerna identiska nu, sånär som på hårdvaran för ljud, med samma drivare för mik och högtalare.

Boosten är satt till 12 db (max på den nya) på båda två.

På skype, om jag ringer ett testsamtal, kan jag svagt höra min röst på uppspelningen, men måste då upp på max volym. Länge sen jag använde skype, så det kanske ska vara så. Det är iaf lika på båda datorerna.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ser det korrekt ut i Inställningar - System - Ljud - Indata - Enhetsegenskaper - Ytterligare enhetsegenskaper (alla flikar i Egenskaper för Microphone)?

Jag har på fliken Nivåer 67 resp +10 dB som exempel. Om det är för svagt kanske du behöver höja där.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har kollat och dubbelkollat inställningar. Jag har på fliken nivåer 100 resp +12 db, alltså max på båda två.

12 db är alltså max på nya datorn, och det är ju den jag skulle villa höja, men det går ju inte.

Gamla datorn har 36 db som max, men det är inga problem med 12 db heller.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mikrofonerna sitter i övre skärmramen, en på vaedera sidan om kameran.

Jo jag har testat att prata riktigt nära mikrofonerna (utan bättre resultat), och frugan (som knappt vet vad en dator är) fick iaf sig ett riktigt gott skratt, när jag satt där med näsan i skärmen och snackade. Hon frågade naturligtvis - "men vad gör du och vem pratar du med?" ? Jaja, det är sånt man får bjussa på ?

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Solution

Ja, Lenovo forum har inte reagerat på mitt inlägg. Verkar inte vara nån vidare respons där.

Vad jag har sett blir de flesta inläggen där obesvarade.

Men nu har jag listat ut lösningen själv, fast den var långsökt.

System>ljud>enhetsegenskaper>ytterligare enhetsegenskaper>avancerat  finns en rad där det står

"Aktivera förbättrat ljud"

Det valet var förbockat. Jag provade med att ta bort bocken, och då fungerade inspelningen i röstinspelaren.

Som sagt, väldigt långsökt.

Jag fick inte bara fart på röstinspelaren, utan systemljudet blev bättre också efter avaktiveringen, fast det (enl funktionen) borde blivit sämre.

Verkar som att programmeraren haft en dålig dag på jobbet, när han skulle implementera den här funktionen.

 

Array mic.png

  • Gilla 1
  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...