Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
boced

excel formel tävlan

Rekommendera Poster

boced
Postad (redigerade)

hej
söker ett excel formel :
Tävlingen består av 6 grupper med 12 tävlande (totalt64) som anmäler sig via website och när en person anmäler sig så skall formeln visa -1 person ( 11 platser kvar o.s.v.) ända ner tills  0 och då visa "FULLBOKAT" <<behöver hjälp med att skapa excel formeln och ev ett webscript i html. Tacksam för alla svar. hälsningar bosse

 

Hello
looking for an excel formula:
The competition consists of 6 groups with 12 competitors (a total of 64) who register via website and when a person signs up the formula should show -1 person (11 seats left etc) all the way down to 0 and then show "FULL BOOKED" << needs help with to create the excel formula and possibly a web script in html. Grateful for all the answers. greetings bosses

Redigerad av boced

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Mikael63
8 minuter sedan, skrev boced:

6 grupper med 12 tävlande (totalt64)

Eh?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
boced
1 timme sedan, skrev Mikael63:

Eh?

ja det år 6 grupper efter HCP med 12 spelare i varje grupp

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Mikael63
Postad (redigerade)

Jag vet ju inte vilken tävling det är frågan om men 6x12 blir inte 64...

Tillägg: Om det inte är frågan om journalistmatte förstås!

Redigerad av Mikael63

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
boced

Helt rätt det blir inte 64 blir 72 , sorry. Det är en bowlingtävling som behöver ett anmälningsunderlag till hemsidan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
boced

Är där ingen som kan hjälpa mig

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Monshi

Lite osäker på hur Excel kommer in i denna fråga.

Du har anmälan via webben och du ska visa på webben om fullt och där ska Excel sköta denna, ganska enkla, beräkning?

Formeln du behöver i Excel kan vara så enkel som

I A1 hur många som får vara i gruppen

I A2 summa av antal som finns i gruppen

i B2 formeln

=OM(A1-A2>0;A1-A2;"Fullbokad")

När någon anmäler sig ska det väl givetvis sparas i en tabell, säg att på blad2, i A, skriver namn, i B skrivs grupp (A, B , C , D...)

i A2 på blad1 kan då står exempelvis

=ANTAL.OM(Blad2!B:B;"A")

för att räkna de som är med i grupp A.

Detta bara exempel på Excel-formler, du får givetvis anpassa dem efter din arbetsbok.

 

Fast hur detta ska sitta ihop med webben är oklart för mig. Är det via Excel 365 på webben?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu



×
×
  • Skapa nytt...