Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Windows 10-1909 - hur få bort "sökblaffan"..??!!


canardlover
 Share

Go to solution Solved by Avicii,

Rekommendera Poster

Mossa, mossa, äntligen har jag nu fått uppdaterat till 1909 men det förde med sig en oväntad olägenhet. I aktivitetsfältet har nu en stor "sökblaffa" bitit sig fast - se bilaga - och jag kan inte få bort den. Jag vill ha mina egna valda ikoner där och inget annat. Kan du hjälpa mig..??...TACK.!

sökblaffan 1909.JPG

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Solution

Högerklicka i aktivitetsfältet, så får du en meny där du kan välja Dold, Visa sökikonen och Visa sökrutan.

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack Avicii, känns lite pinsamt att det var så enkelt. Och samtidigt var det inte så enkelt för mitt aktivitetsfält var fullproppat med ikoner. Var tvungen att städa bort några ikoner för att sedan kunna  högerklicka på ett tomt område i aktivitetsfältet....BINGO..!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Avicii, måste säga att jag är lite "avis" på dina 966 Mbit/s...?..! Måste väl vara 6G eller en fiber tjock som ett avloppsrör i Westermalm....?.??  Och jag som brukar skryta till mina bekanta att jag har fiber med 96 Mbit/s.

95.6 Mbit-s.JPG

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 minuter sedan, skrev canardlover:

Avicii, måste säga att jag är lite "avis" på dina 966 Mbit/s...?..! Måste väl vara 6G eller en fiber tjock som ett avloppsrör i Westermalm....?.??  Och jag som brukar skryta till mina bekanta att jag har fiber med 96 Mbit/s.

 

Det är inget jag valt själv. Bostadsrättsförening har 1.0 Gbit/s till alla lägenheter och som dessutom ingår i hyran. :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vill haka på den ursprungliga frågan, den om "sökblaffan" som tar så mycket plats. Jag har också retat mig på den, men skulle acceptera den om den kunde minskas till 1/3. Ibland behöver jag söka. Högerklickar jag på windows-symbolen och där klickar på "Sök", är det "Populära appar" och "senaste aktiviteter" som visas, men ingen ruta för sök. Så om jag tar bort den irriterande blaffan - hur söker jag när jag behöver det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Väljer du Visa sökikonen får du upp förstoringsglaset i stället. Det är lagom stort.

 

Det finns en redan gjord batfil man kan köra för att få detta gjort i tenforums, utifall att det inte skulle räcka med att högerklicka och välja, som Avicii föreslog. Se  3. To Show Search Icon on Taskbar

https://www.tenforums.com/tutorials/2854-hide-show-search-box-search-icon-taskbar-windows-10-a.html

 

Tenforums Brink är ett geni. Det är väldigt bekvämt (och ofarligt) att köra hans batfiler. Den batfil jag refererar till körde jag själv för att få förstoringsglaset och inte den rektangulära sökrutan i mitt aktivitetsfält. Den finns kvar än och jag kör Windows 10 version 1909.

Redigerad av mbgtmari
missade ordet "kan"
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har alltid (de få gånger jag använder funktionen) bara tryckt på Windowstangenten och sedan börjat skriva.

(Så även i Linuxmiljö)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, skrev kiwi01:

Jag vill haka på den ursprungliga frågan, den om "sökblaffan" som tar så mycket plats. Jag har också retat mig på den, men skulle acceptera den om den kunde minskas till 1/3. Ibland behöver jag söka. Högerklickar jag på windows-symbolen och där klickar på "Sök", är det "Populära appar" och "senaste aktiviteter" som visas, men ingen ruta för sök. Så om jag tar bort den irriterande blaffan - hur söker jag när jag behöver det?

Längst ner i rutan som kommer upp när du högerklickar på windows symbolen och sedan Sök står det

"Skriv här för att söka". Samma ruta kommer upp om man väljer "Visa sökikonen" och klickar på den. Detta är om du har 1909 versionen. Minns inte om det var likadant i 1903.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

55 minuter sedan, skrev vertpre:

Längst ner i rutan som kommer upp när du högerklickar på windows symbolen och sedan Sök står det

"Skriv här för att söka". Samma ruta kommer upp om man väljer "Visa sökikonen" och klickar på den. Detta är om du har 1909 versionen. Minns inte om det var likadant i 1903.

"Skriv här för att söka" kom upp förr - jag vet för att jag har använt den - men den finns inte där längre utan där finns något helt annat som jag skrev ovan. Detta sedan "sökblaffan " dök upp i samband med någon uppdatering.

Redigerad av kiwi01
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

28 minuter sedan, skrev kiwi01:

"Skriv här för att söka" kom upp förr - jag vet för att jag har använt den - men den finns inte där längre utan där finns något helt annat som jag skrev ovan. Detta sedan "sökblaffan " dök upp i samband med någon uppdatering.

Jag vet att den finns där.

 

 

Namnlös.gif

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

49 minuter sedan, skrev Pelle Penna:

som Mikael63 skriver man kan bara klicka på windowsikonen och börja skriva. 

Ja, klicka på ikonen fungerar ju också, jag skrev Windowstangenten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag fattar trögt som vanligt. Så här ser det ut hos mig via Sök: 

Det är "blaffan" på aktivitetsfältet som syns längst ner på bilden, den som jag helst vill ta bort. Jfr bilden som vertpre skickade

760311009_Skrmbild(26).thumb.png.61765f6d334d1c90668c08ae2a826ca0.png

Redigerad av kiwi01
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att artikeln skrivits tidigare hindrar inte PC för Alla att publicera den en gång till, byta ut dess datum och publicera den under SENASTE NYHETER, vilket man gjort även denna gång.

1723637700_SenastenyheterPfA.thumb.png.ccf057157e4419ac253928864d424420.png
PC för Alla brukar ha förklarande skärmbilder så det kan ju vara bra att få se även gamla artiklar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom jag är 75+ numera så längtar jag givetvis tillbaka till XP och Win 7..?. De av er som inte testat ett litet gratisprogram som heter Start Menu X kanske kan prova det så löser det sig med "sökblaffan" på ett smidigt sätt. Så här ser det ut när jag nu trycker på fönstret längst ner till vänster...?..!

Start Menu X.JPG

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 timmar sedan, skrev kiwi01:

Jag fattar trögt som vanligt. Så här ser det ut hos mig via Sök: 

Både du och canardlover har "sökblaffan" i era skärmbilder på aktivitetsfältet, dvs på samma rad. Jag, som har sökikonen fäst på aktivitetsfältet, får däremot upp Allt, Appar osv ovanför aktivitetsfältet

2109818367_Sktxt.png.5e1a243c2c21b87031f76170b69dae6f.png

när jag klickar på förstoringsglaset.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 timmar sedan, skrev kiwi01:

Jag fattar trögt som vanligt. Så här ser det ut hos mig via Sök: 

Det är "blaffan" på aktivitetsfältet som syns längst ner på bilden, den som jag helst vill ta bort. Jfr bilden som vertpre skickade

760311009_Skrmbild(26).thumb.png.61765f6d334d1c90668c08ae2a826ca0.png

Du får inte upp samma ruta som jag eftersom du har sökfältet aktiverat. Läs inlägget från Avcii en gång till. Han har skrivit hur du får bort den stora sökrutan.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På 2020-02-20 på 10:03, skrev canardlover:

Mossa, mossa, äntligen har jag nu fått uppdaterat till 1909 men det förde med sig en oväntad olägenhet. I aktivitetsfältet har nu en stor "sökblaffa" bitit sig fast - se bilaga - och jag kan inte få bort den. Jag vill ha mina egna valda ikoner där och inget annat. Kan du hjälpa mig..??...TACK.!

sökblaffan 1909.JPG

Äntligen fått uppgraderat till ver. Windows 1909?

Detta är väl en preview som inte är släppt och released, eller?
 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev Flyfisherman:

Äntligen fått uppgraderat till ver. Windows 1909? Vad pratar du om?
Denna version är inte ens öppen .

Var i tråden hittar du "Windows 1909"?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 timmar sedan, skrev ChristerE:

Var i tråden hittar du "Windows 1909"?

 

Oj, att jag läste i rubriken...och att jag av misstag uteleämnade 10 före.

samt på minst tre ställen till i tråden står det Windows 10 1909.

image.png.2809266a7c0285175d5efefdbaf46705.png

:)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 timmar sedan, skrev Flyfisherman:

Äntligen fått uppgraderat till ver. Windows 1909?

Detta är väl en preview som inte är släppt och released, eller?
 

 

 

 

1909 kom ju ut i höstas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

25 minuter sedan, skrev Cecilia:

1909 kom ju ut i höstas.

Ja just det och jag har ju Windows 10 Pro ver 1903 i vilken man kan spärra funktionsuppgraderingar, medan alla andra säkerhets och förbättringar (bugg-fixar) fortfarande installeras och denna version jag har 1903 installerade jag bara för några veckor sedan som släpptes för snart ett år sedan.

På min rätta stationära har jag helt enkelt inte råd med strul etc. pga. tunga programvaror och arbete jag ibland gör.

Backup är givetvis a - o.

På mina andra datorer tex. laptop etc. spelar det ingen roll.

 

Av princip så håller jag alltid tillbaks funktions-uppgraderingar om jag kan, i minst flera månader gärna ett halvår eller mer, för erfarenheten har hittills visat att Microsoft från och med Windows 10 inte klarar av att göra en release till en ny fullt funktionerande version utan en massa strul och därefter en massa allvarliga bugg-fixar och däremellan allvarliga problem.

 

Tyvärr kan man inte göra detta i Home-versionen, ja hålla upp i visst antal dagar, men sedan är man körd.

:)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...