Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

MX-Linux recension.


Hakinger
 Share

Rekommendera Poster

Jag är en sk "distro hopper" Jag testar olika Linux distributioner ofta. Dels för att jag tycker att det är kul, och så har jag lite för mycket lite att göra så att säga ;) .
Jag kör dem tills det dyker upp tillräckligt många onödiga problem som jag inte tycker man som användare ska behöva hålla på med.
Det kan ta dagar eller veckor, men förr eller senare så dyker det upp ett eller flera konstiga problem som gör att man tröttnar. Hittills är det bara Linux Mint Cinnamon som aldrig gett mig såna problem så det är den jag använder som standardmått och återgår till efter varje försök. Men då den bara fungerar så blir jag lätt uttråkad och vill prova på andra för att se om det finns bättre :)

 

Jag har det senaste året läst hyllningar till den relativt nya MX-Linux som kör XFCE skrivbordsmiljö. Många visar sig vara intresserade av att läsa om den på Distrowatch där den gått om storheter som Manjaro och Linux Mint som tidigare toppat listan.

Till slut fick alla lovord makt över mig och jag beslöt mig för att testa den.
Först körde jag den i Virtualbox dagligen i ett par veckor och inte ens där blev det några problem utan fungerade smärtfritt så jag beslöt mig för en knapp månad sen installera den på hårddisken. Tog en Timeshiftbackup av Linux Mint och installerade MX istället. Min home-katalog från Mint sparade jag på en annan hårddisk om jag skulle vilja gå tillbaka.
 

Installationen är inga större problem. Fungerar som med de flesta installationer där man via grafiskt gränsnitt anger alla uppgifter som behövs. Den upptäckte som sig bör att Windows fanns och inkluderade den i boot-menyn.
MX-Linux bygger på senaste Debian och Debian har två lösenord som man behöver ange. Måste erkänna att jag som är van med att bara köra användarlösenordet och därmed bara ett lösenord förstår inte riktigt poängen med ett "root-password" och ett separerat för användaren. Men kanske någon mer kunnig kan förklara? Är det att man i praktiken kör standardanvändare, på samma sätt som man har möjlighet till i Windows?

Dock kan man senare i MX välja att man bara använder användarlöseordet när systemförändringar eller programinstallationer ska göras (vilket jag valde att göra då jag angav onödigt komplicerat lösenord för root. Detta gör man i den MX-specifika programsamlingen "MX-Tools" där det finns många härliga "snabbgenvägar" eller vad man ska kalla det så att det blir enkelt att göra saker som annars skulle kräva mycken terminalarbete.

Vad gäller stabiliteten, i de meningarna att den eller program inte kraschar eller program kraschar inte fungerar så har det varit i Linux Mint-klass.
MX-linux har ett eget relativt litet programbibliotek, finns det man vill ha inte där har de ju alltid det stora synaptic. Programbiblioteket är inte så flashigt som många andra distros har. Men det är väldigt enkelt att överblicka vad som finns. Installationerna därifrån är testade just för MX-linux och går alltid smärtfritt.
 

XFCE-miljön hade jag inte använt förut och blev överraskad över att jag kunde konfigurera utseendet som jag vill ha det (så deepin-likt som möjligt :) )

Jag har nu en skrivbordsdator med höga prestanda så jag brukar inte bry mig om eller märka nån större skillnad i prestanda, den är naturligtvis mycket snabb, men det sägs att MX-Linux passar bra till gamla uttjänta laptops (som brukar vara den hårdvara som de flesta linux installeras i) Inte minst för att MX sägs ha bra stöd får all sorts möjlig hårdvara.

Det kommer system- och programuppdateringar oftare än till Linux Mint, men det är något jag gillar personligen.

Nämde tidigare MX-tools. Där finns ett för MX-Linux unikt (mig veterligen) program  som gör en ISO av ens befintliga system. dvs när man installerat och konfigurerat allt som man vill ha. sen tar man deras brännarprogram och för över den till en USB-sticka och så kan man starta med den och man har operativsystemet som man vill ha den och använda den från USB-stickan. Det var överraskande smidigt. Jag trodde att allt skulle gå mycket trögare då USB-stickors prestanda inte är så imponerande. Men det mesta läses till internminnet och körs därifrån antar jag. Man kan ta med den till någon annan dator och köra och det känns som man sitter framför sin egen dator. Man kan till och med använda denna ISO till att installera den igen så att allt är som man vill ha den från början. Som backup om man vill.

Än så länge, vilket är ovanligt länge för de flesta distros jag provar, är jag nöjd då MX-Linux verkar stabil och producerar inga onödiga problem, även om man misshandlar den lite med obskyra installationer.
Gillar man prova saker och kanske vill kolla om gräset är grönare på andra sidan så rekommenderar jag denna att prova.

Redigerad av Pentti H
styckesindelning
  • Gilla 4
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...
På 2020-02-19 på 17:00, skrev Pentti H:

Jag är en sk "distro hopper" Jag testar olika Linux distributioner ofta. Dels för att jag tycker att det är kul, och så har jag lite för mycket lite att göra så att säga ;) .
Jag kör dem tills det dyker upp tillräckligt många onödiga problem som jag inte tycker man som användare ska behöva hålla på med.
Det kan ta dagar eller veckor, men förr eller senare så dyker det upp ett eller flera konstiga problem som gör att man tröttnar. Hittills är det bara Linux Mint Cinnamon som aldrig gett mig såna problem så det är den jag använder som standardmått och återgår till efter varje försök. Men då den bara fungerar så blir jag lätt uttråkad och vill prova på andra för att se om det finns bättre :)

 

Jag har det senaste året läst hyllningar till den relativt nya MX-Linux som kör XFCE skrivbordsmiljö. Många visar sig vara intresserade av att läsa om den på Distrowatch där den gått om storheter som Manjaro och Linux Mint som tidigare toppat listan.

Till slut fick alla lovord makt över mig och jag beslöt mig för att testa den.
Först körde jag den i Virtualbox dagligen i ett par veckor och inte ens där blev det några problem utan fungerade smärtfritt så jag beslöt mig för en knapp månad sen installera den på hårddisken. Tog en Timeshiftbackup av Linux Mint och installerade MX istället. Min home-katalog från Mint sparade jag på en annan hårddisk om jag skulle vilja gå tillbaka.
 

Installationen är inga större problem. Fungerar som med de flesta installationer där man via grafiskt gränsnitt anger alla uppgifter som behövs. Den upptäckte som sig bör att Windows fanns och inkluderade den i boot-menyn.
MX-Linux bygger på senaste Debian och Debian har två lösenord som man behöver ange. Måste erkänna att jag som är van med att bara köra användarlösenordet och därmed bara ett lösenord förstår inte riktigt poängen med ett "root-password" och ett separerat för användaren. Men kanske någon mer kunnig kan förklara? Är det att man i praktiken kör standardanvändare, på samma sätt som man har möjlighet till i Windows?

Dock kan man senare i MX välja att man bara använder användarlöseordet när systemförändringar eller programinstallationer ska göras (vilket jag valde att göra då jag angav onödigt komplicerat lösenord för root. Detta gör man i den MX-specifika programsamlingen "MX-Tools" där det finns många härliga "snabbgenvägar" eller vad man ska kalla det så att det blir enkelt att göra saker som annars skulle kräva mycken terminalarbete.

Vad gäller stabiliteten, i de meningarna att den eller program inte kraschar eller program kraschar inte fungerar så har det varit i Linux Mint-klass.
MX-linux har ett eget relativt litet programbibliotek, finns det man vill ha inte där har de ju alltid det stora synaptic. Programbiblioteket är inte så flashigt som många andra distros har. Men det är väldigt enkelt att överblicka vad som finns. Installationerna därifrån är testade just för MX-linux och går alltid smärtfritt.
 

XFCE-miljön hade jag inte använt förut och blev överraskad över att jag kunde konfigurera utseendet som jag vill ha det (så deepin-likt som möjligt :) )

Jag har nu en skrivbordsdator med höga prestanda så jag brukar inte bry mig om eller märka nån större skillnad i prestanda, den är naturligtvis mycket snabb, men det sägs att MX-Linux passar bra till gamla uttjänta laptops (som brukar vara den hårdvara som de flesta linux installeras i) Inte minst för att MX sägs ha bra stöd får all sorts möjlig hårdvara.

Det kommer system- och programuppdateringar oftare än till Linux Mint, men det är något jag gillar personligen.

Nämde tidigare MX-tools. Där finns ett för MX-Linux unikt (mig veterligen) program  som gör en ISO av ens befintliga system. dvs när man installerat och konfigurerat allt som man vill ha. sen tar man deras brännarprogram och för över den till en USB-sticka och så kan man starta med den och man har operativsystemet som man vill ha den och använda den från USB-stickan. Det var överraskande smidigt. Jag trodde att allt skulle gå mycket trögare då USB-stickors prestanda inte är så imponerande. Men det mesta läses till internminnet och körs därifrån antar jag. Man kan ta med den till någon annan dator och köra och det känns som man sitter framför sin egen dator. Man kan till och med använda denna ISO till att installera den igen så att allt är som man vill ha den från början. Som backup om man vill.

Än så länge, vilket är ovanligt länge för de flesta distros jag provar, är jag nöjd då MX-Linux verkar stabil och producerar inga onödiga problem, även om man misshandlar den lite med obskyra installationer.
Gillar man prova saker och kanske vill kolla om gräset är grönare på andra sidan så rekommenderar jag denna att prova.

Hej, tack för inlägget, kör senaste MX på ena HDD, verkar bra/kul, enda som inte fungerar än är min Samsung  nätverksskrivare...jobba på det

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...
På 2020-02-27 på 17:58, skrev vohubbe:

Hej, tack för inlägget, kör senaste MX på ena HDD, verkar bra/kul, enda som inte fungerar än är min Samsung  nätverksskrivare...jobba på det

Hej igen

La ner MX igen, kännde mig inte riktigt hemma där, men nu har jag nog hittat rätt, kör numera "Ubuntu Cinnamon Remix" på min stationära datorn, känns bra...ska jag vara ärlig så gillar jag Cinnamon bäst...

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...
På 2020-03-08 på 18:04, skrev vohubbe:

Hej igen

La ner MX igen, kännde mig inte riktigt hemma där, men nu har jag nog hittat rätt, kör numera "Ubuntu Cinnamon Remix" på min stationära datorn, känns bra...ska jag vara ärlig så gillar jag Cinnamon bäst...

Hej, nu har jag sopat ubuntu remix och, efter kernel updaring  rasar altihop...åter till Mint, stabilaste Linux enl mej..

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
57 minuter sedan, skrev vohubbe:

Hej, nu har jag sopat ubuntu remix och, efter kernel updaring  rasar altihop...åter till Mint, stabilaste Linux enl mej..

Ja, Linux Mint är riktigt stabil. Som sagt den distro som jag alltid faller tillbaka på när jag upptäcker några onödiga problem med andra distros.
Men jag har nu kört MX Linux i knappa månaden på min skrivbordsdator och denna verkar vara lika stabil än så länge, trots att jag misshandlat den lite, bytt hårdvara (moderkort o processor) och bytt till senaste kärnan och senaste Nvidia drivrutinerna från testrepon. Har misshandlat den lite med program och paket som är i testfasen fortfarande. Har haft ett par krascher därför, men med Timeshift är det inga problem. Den har räddat mig länge och många gånger, även i Mint när jag lekt lite väl mycket och jag kan inte nog berömma och rekommendera Timeshift eftersom det också är ett program som leverar vad den lovar - varje gång. Var bara tvungen att donera lite pengar till killen som gjort den :)

Men, vi får se om MX slår Deepin eller Kubuntu i stabilitet som jag lyckades ha i c:a 3-4

månader innan de började bråka omotiverat. Annars blir det tillbaka till Linux Mint igen. Den bara fungerar, det går inte att komma ifrån.

Redigerad av Pentti H
  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...

Har kört MX-Linux i ett halvår nu och den har visat sig vara lika stabil som Linux Mint. Förra veckan beslutade utvecklarna att offentliggöra en variant med KDE Plasma skrivbordsmiljö istället för XFCE som nu är i beta 1 stadiet. Jag har testat den en vecka nu och den har hittills visat sig vara lika stabil som XFCE-varianten. Har inte haft några större problem. Jag har Home-katalogen på egen partition så jag körde bara KDE-versionen på root-partitionen och valde vid installationen att den inte skulle formatera hemkatalogen. Nästan allt fungerade. Det var några program jag fick installera om: Mailbird, Firejail, Chromium och Timeshift. Dock behövde jag inte konfigurera om Mailbird, utan den fungerade som förut efter en nyinstallation. Har även Thunderbird men den klarade övergången utan problem.

I MX-Linux har man valet att starta med sysvinit eller systemd (sysvinit är standard om man inte väljer aktivt), dvs äldre respektive nyare initieringsprogram som det råder stora kontroverser om. Många är närmast fanatiskt fientliga mot systemd av anledningar jag inte förstått fullt ut, mest någonting om att det är jobbigare att felsöka ifall det skulle bli problem i uppstarten tycker jag mig ha förstått :) MX-teamet har dock valt att låta användare välja. För mig fungerar systemd bäst.


Med sysvinit fungerar inte OVPN's VPN-program, inte heller VMware player, men väl med systemd.
Lyckades inte installera de senaste NVIDIA drivrutinerna i systemd (vilket fungerade i XFCE versionen) så jag kör med Noveau-drivrutinen. Men ärligt talat märker jag ingen skillnad på att köra med Nvidias drivrutin eller den inbyggda Noveau, allt renderas snabbt (har naturligtvis massa bling bling aktiverat i KDE :) ) och inga märkbara problem.

 

Som jag förstått bland många av dem som kör äldre laptops så drar inte KDE Plasma så mycket mer resurser än XFCE trots allt bling bling man kan aktivera. Min skrivbords-PC är modern så jag brukar inte bry mig om resurser, så jag kan varken säga bu eller bä om det. Kan nämna att av mina 24GB internminne så ligger förbrukningen på 3,6GB med några program öppna (Firefox, mailbird, Libre office calc och Tutanota) Av dem tar Firefox med lite flikar öppna runt 1GB.

Jag har tidigare kört KDE i Kubuntu och även Manjaro, men har båda gångerna haft problem med att viloläget (till RAM)  inte har fungerat. Datorn och skärmen somnade in som de skulle men skärmen lyckades aldrig vakna upp igen när man rörde tangentbordet, var alltid tvungen att göra en kallstart. Inga av tipsen på nätet hjälpte mig. Detta problem har jag inte i denna version.

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu är det 64 bitars AHS-versionen (Advance Hardware Support) som är i beta. dvs anpassad för någorlunda modern hårdvara i första hand. På frågan om det kommer en "icke AHS-version" svarar en av utvecklarna så här:

 

Citat

I do not believe there are plans for a non-AHS version from what was last decided.

AHS "should" not stop any version of MX from working on older systems. Its still MX-19 stable with just minimal updated packages to ensure it works with newer hardware.

But the only way to know if a particular system will have issues is to test.

Har inte sett något sagt om 32-bitars.
Måste erkänna att jag vet inte vad SIS grafik är riktigt, men har inte sett i forumet att det har nämnts.

Kan nämna också att de kör med KDE 5.14 och det är osäkert om de inom snar framtid kommer att använda de senare versionerna, som nu är uppe i 5.20. Enligt ett svar från en utvecklare beroende på att "QT bibliotekssituationen i Debian är "problematisk" som han säger lite kryptiskt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

45 minuter sedan, skrev Hakinger:

Måste erkänna att jag vet inte vad SIS grafik är riktigt, men har inte sett i forumet att det har nämnts.

SiS är ett "fabrikat". Ungefär som Nvidia, ATI, Intel osv. och är ett sorgebarn om man vill använda Mint.

Om MX skulle hantera detta, och MX i övrigt också är en bra "dist", kan man ju rekommendera MX till de som har SiS och vill köra Linux(Mint). Samma sak om man har en dator som saknar möjlighet att köra 64-bitars OS då Mint fr.o.m. v20 tagit bort version för 32-bit. (Jo, LMDE fungerar väl ännu)

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Artikeln som du länkar till anger att Linux har en marknadsandel på 3,61% i juni. Jag hittar ingen källa på var siffrorna är hämtade ifrån, men kan också vara jag som missat det.

 

Om jag kollar på Statcounter för juni månad anges det att Linux har en andel på 1,69%. Visst vore det roligt om Linux växer, men det är ganska stor skillnad mellan 3,61% och 1,69% så frågan är vad som skiljer i mätmetoderna för att få så stora skillnader.

 

Jag tror inte att Linux kommer växa på skrivbordssidan och på något sätt hota Windows dominans. Anledningen till detta är att Linux största styrka och samtidigt dess svaghet är det stora utbudet av olika val avseende distribution, fönsterhanterare etc. Att jag tycker det är intressant, roligt och bra att det finns möjlighet att själv välja fönsterhanterade såsom KDE, Gnome, Mate, Cinnamon, Xfce, Lxde för att nämna några innebär inte att personer överlag vill ha samma valmöjligheter.

 

Om Linux skulle ha en stor distribution med en fönsterhanterare kanske det skulle kunna växa och kapa åt sig fler marknadsandelar, men då skulle samtidigt det som gör Linux så roligt i form av att själv välja vad man vill ha för uppsättning försvinna, så jag har inget bra svar på hur denna paradox ska lösas.

 

Har använt Linux nu i snart 10 år och under den tiden har jag inte sett det öka nämnvärt mycket på skrivbordsdatorer. Det är dock fortfarande lika kul att använda som när jag var ny på det.

 

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

16 minuter sedan, skrev Automan:

Anledningen till detta är att Linux största styrka och samtidigt dess svaghet är det stora utbudet av olika val avseende distribution, fönsterhanterare etc.

Ja, det var ju det "värsta" dilemmat när man ville pröva på Linux.

Gick liksom inte att få ett "vettigt" svar på vad just jag skulle ha och/eller varför.

Hade inte @Peetra *) och @Cecilia sparkat mig i arslet en gång i tiden hade det nog inte blivit av att fortsätta med Linux.

 

Dessutom som jag läste att någon hade sagt/skrivit: "För att kunna Linux måste man kunna Linux"

Lite som att man idag måste vara frisk för att orka vara sjuk..

 

Dock är det ju inget som slår den enda och sanna glädjen - skadeglädjen!

Varje gång man läser om alla märkliga fel och bekymmer som Microsoft lyckas få till är man tacksam över att själv köra Linux. (Jodå det finns knepigheter där med men...)

 

*) Vem är denna @Peetra egentligen? Samma Peetra som i 

Citat

Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2008

?

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

26 minuter sedan, skrev Mikael63:

*) Vem är denna @Peetra egentligen? Samma Peetra som i 

Citat

Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2008

?

 

Jag tror det är samma person

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev Thirteen:

Flikar in med en liten nyhet att Linux faktiskt nu växer Linux Is Becoming the Windows Alternative Microsoft Never Wanted

Kanske är det pandemin som orsakat att folk var uttråkade, inlåsta som de varit?

Håller med övriga talare om att en av svårigheterna med att gå över till linux kan vara det stora utbudet, och kanske det faktum att majoriteten är fåmansprojekt. Man vet inte hur länge de orkar underhålla sina distron, särskilt då de inte får något betalt.

Men logiskt sett så behöver man ju inte bry sig om de hundratals olika distrona utan gå på en distro som varit med länge och som har uppbackare, som Linux Mint eller Ubuntu, förutom commersiella som Red Hat/Fedora kanske.

Det största problemet är enligt min erfarenhet i min omgivning: lathet att lära sig någonting nytt.
 

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På 2020-07-14 på 17:42, skrev Hakinger:

Men logiskt sett så behöver man ju inte bry sig om de hundratals olika distrona utan gå på en distro som varit med länge och som har uppbackare, som Linux Mint eller Ubuntu, förutom commersiella som Red Hat/Fedora kanske.

Visst är det så, men även om man satsar på någon av de du räknar upp är det en tröskel att ta sig över eftersom saker både ser ut och fungerar annorlunda.

 

Ta bara det här med att fönsterhanteraren är ett lager ovanpå OS:et och att det går att byta fönsterhanterare och med det få ett annat utseende och funktioner. KDE ser inte ut som Cinnamon, Mate, Xfce, Lxde, men det är samma OS i grunden. Är man van från Windows att man får det som kommer med den aktuella versionen blir det en omställning även om man givetvis kan använda det som kommer med den aktuella distributionen utan att fundera över vilka andra fönsterhanterare som finns att tillgå.

 

Ett annat exempel är detta att det helt saknas enhetsbokstäver i Linux, vilket kan vara väldigt förvirrande för en Windowsanvändare. Var finns min DVD-spelare, USB-sticka, Hårddisk, Nätverksdisk mm då ingen av dessa har någon enhetsbokstav i Linux? Det blir ett annat tänk, när man endast har ett mappträd och där en mapp kan vara en hårddisk, en partition på en annan hårddisk, en nätverksdisk, ett USB minne, en DVD enhet mm. Personligen tycker jag det är betydligt enklare i Linux, där det bara finns en root och ett mappträd.

 

Man blir väldigt bortskämd med Linux, där man med ett enkelt kommando eller via ett grafiskt verktyg snabbt kan installera ett program och där dessutom OS:et håller koll på vilka av de installerade programmen som behöver uppdateras. Linux är inte felfritt, men personligen upplever jag det som både kraftfullare, enklare och roligare att jobba i jämfört med Windows.

 

På 2020-07-14 på 17:42, skrev Hakinger:

Det största problemet är enligt min erfarenhet i min omgivning: lathet att lära sig någonting nytt.

Det är också min erfarenhet. Att prova Linux under några dagar, konstatera att det inte fungerar som Windows och dra slutsatsen att det är kasst, gör det svårt att gå över från Windows till Linux.

 

Ska dock tillägga att när jag gick över från Windows till Linux på datorerna hemma tyckte jag till en början inte att det var varken enkelt eller roligt, mycket beroende på att jag förväntade mig att Linux skulle fungera på samma sätt som Windows, vilket gjorde mig frustrerad, då saker inte alls fungerade som jag var van vid.

 

Det tog nog säkert 1 - 2 månader innan jag började uppskatta och gilla hur saker fungerade i Linux, men det var det värt, för annars hade jag gått miste om hur kul det är med Linux och att kunna anpassa sin installation efter egna behov :)

 

 

Redigerad av Automan
Korrigering av div. stavfel
  • Gilla 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Plus att en del distar, inte bara elementary OS, har "Mac-stuk" direkt efter installationen, en del distar (åtm. Puppy) har enkelklick för att öppna mappar osv. som förvalt alternativ. Kanske skrämmer en del?

 

Clement Lefebvre - "Clem" - som skapade Mint sägs ha arbetat hos supporten hos Microsoft och mötte dagligen problem med bekymmer och frågor. Mint ska(?) därför vara anpassad för att passa Windowsanvändare. Dock kanske detta inte gäller fullt ut numera.

 

Men tillbaks till tråden:

Det är ju en recension av detta slag man önskar sig om man funderar att prova, nej att använda, Linux.

Bra jobbat @Hakinger

Fyll på med mer erfarenheter allt eftersom. Även negativa sådana.

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...
Postad (redigerade)

Oj vad tiden går. Har nu kört MX-Linux i dryga 1,5 år. I höstas släppte de helt oförhappandes en KDE-distro av MX som jag installerade illa kvickt och har kört den istället för XFCE-miljön.
Det är som med Mint, den bara fungerar. Eller ja, det har varit ett par konstigheter med KDE-versionen. De verkar komma och gå och har alltid att göra med när den vaknar från vänteläget.
Jag stänger aldrig av (skrivbords) -datorn helt utan den sätts i "sleep mode" automatiskt när jag inte använt datorn i en halvtimma.

Det som ibland händer är att när datorn vaknat så blir det grafikstörning när jag öppnar något fönster, t.ex. webläsare, libre office, filhanteraren osv.. Skrivbordet som är bakom fönstret flimrar och för att få bort det så behöver jag maximera fönstret eller dra fönstret fram och tillbaka över störningarna så att de försvinner, men samma sak händer när nästa fönster öppnas. Det lustiga är att det är bara själva skrivbordet som flimrar, inte andra öppna fönster som ligger bakom den som öppnas.
En omstart löser problemet, fram tills nästa gång. Men som sagt så är det inget permanent utan verkar dyka upp lite när den vill (kan gå månader emellan)

Andra saken är panelen i nederkanten där jag har klockan och snabbstartsikonerna, efter några dagar och ett antal "uppvaknanden" från vänteläget så försvinner varannan siffra i datumet som syns i panelen när datorn vaknar upp.
Ska väl nämnas att jag har modifierat utseendet ganska kraftigt så att jag fått den som jag vill så det kan mycket väl vara de olika modifieringarna som ställer till det. Alltså de olika teman som jag kombinerat och diverse ändringar jag gjort för genomskinlighet av menyer. Man kan ju med Plasma laborera ganska mycket med utseendet.

Har provat spela Windowsspel med Steam, men jag tycker inte att det fungerar lika bra som när jag körde Deepin-Linux av nån anledning. Det blir mer ryckigt på nåt sätt. T.ex. i Wicher 3 och NoManSky.

I övrigt är MX fenomenalt stabil. De många uppdateringarna som kontinuerligt görs ställer aldrig till med några problem, men iofs är det ju Linux signum jämfört med Windows, enligt min erfarenhet :)
 

Redigerad av Hakinger
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 5 months later...

Jag testade MX på min Raspberry.

Vet inte om jag tog hem fel avbild?

https://mxlinux.org/download-links/

 

Det enda jag hittade för Raspberry var "MX-RaspberryPi" som en "Unofficial respins by MX developers".

Skrivbordsmiljön är Fluxbox och jag är lite för mycket inkörd på andra miljöer än just Fluxbox. Gillar den helt enkelt inte och jag ser ingen anledning till att jag ska lära mig att gilla den heller.

 

Det var även ganska mycket som inte var översatt till Svenska (efter att ha installerat fullt språkstöd).

Plus var att raspi-config fanns, likt i Raspberry Pi OS, och därmed tillgång till VNC-server.

 

Kan man installera xfce-desktop i efterhand och logga in till den miljön? 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev Mikael63:

 

Kan man installera xfce-desktop i efterhand och logga in till den miljön? 

Jag har nu 0 kunskap om Raspberry, men kollade runt i deras forum. Verkar inte som någon efterfrågat det och inget de skriver om i sin manual/FAQ. Så om det inte fungerar som vanligt i Raspberry, dvs att man kan installera flera miljöer, så vet jag inte hur man gör tyvärr.

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...