Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Digitala brevlådor (vs e-post/mejl)


ChristerE
 Share

Rekommendera Poster

Det pratas och skrivs om "digitala brevlådor" som om det vore något nytt. Men hallå! - sådana har ju funnits i decennier.

 

Man kallar väl sällan de vanliga e-postlådorna för "digitala brevlådor", men det är ju precis det de är så varför denna dåliga fantasi och kalla den här typen av brevlådor (se länken och artikeln) något som inte direkt tydliggör vad det handlar om? Varför ska "digital brevlåda", som är ett generellt begrepp, avse just denna typ av e-post?


Det tipsas också om aviseringar för brev i den "digitala brevlådan" och då genom "mejl" - ja, ja ...


Detta har både förvånat och irriterat mig tidigare, men blev aktuellt igen när jag såg följande artikel.

https://pcforalla.idg.se/2.1054/1.654766/min-myndighetspost


Givetvis är det skillnad mellan dessa typer av e-postlådor. Den vanliga mejlen kan vara "osäker" ur flera aspekter, t ex om kryptering och det att e-postadresser ändras. Har man den här varianten av "digital brevlåda" så loggar man in med Bank-ID och e-breven kommer då rimligtvis till avsedd person, och allt är krypterat. Så en funktion har de givetvis.

Redigerad av ChristerE
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Det här är alltså fyra digitala brevlådor där dina brev hamnar i digital form – så att du kan läsa dem via dator, mobil eller surfplatta överallt i världen", skriver Martin Appel. Det tycker jag är klart och tydligt och jag förstår inte varför du retar upp dig på det. Det finns ju faktiskt också, än så länge, fysiska brevlådor och fysiskt brevinkast för oss som bor i hyreshus.

 

P.S. Jag tycker alltså att det är bra att Appel använder benämningen "digitala brevlådor" och inte hittar på ett speciellt namn för dem man loggar in på via Bank-Id. 

Redigerad av mbgtmari
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

*editt* oops, det jag skrev hade inte med frågeställningen/språkfrågor att göra.

Redigerad av Pentti H
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vanlig e-post kommer väl också i en digital brevlåda? Det tycker iaf jag som varken har mobiltelefon eller bank-ID.

Men det är det tydligen inte:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Digital_brevlåda
Och precis när jag sett det råkade jag skriva något fel vid inloggningen och fick inte logga in igen. Men nu fick jag det.

Redigerad av mbgtmari
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev mbgtmari:

"Det här är alltså fyra digitala brevlådor där dina brev hamnar i digital form – så att du kan läsa dem via dator, mobil eller surfplatta överallt i världen", skriver Martin Appel. Det tycker jag är klart och tydligt och jag förstår inte varför du retar upp dig på det.

 

28 minuter sedan, skrev MH_:

Jag antar (baserat på mångårig tankeläsnings-träning (eller en ren gissning)) att Christer tycker att vanlig Epost är lika mycket brevlåda som de "digitala brevlådorna".

Men vad skall man kall det istället

 

I den meningen från Martin finns inget problem. Han hänvisar till de fyra brevlådorna och beskriver dem som digitala brevlådor, vilket de ju helt klart är. Men att informera (tipsa) om en "digital brevlåda" och det ska förstås som att det är en av dessa som avses, det är det jag reagerar på (namnge dem "digital brevlåda"). Jag har haft digitala brevlådor i över 20 år, så varför lägga beslag på uttrycket för något speciellt, en begränsad del av alla digitala brevlådor?


Men behövdes det så mycket tankeläsning för kopplingen mellan vanlig Epost och "digitala brevlådor". ? Avser då förstås brevlådorna med inkorgen och skickat-mappen, m m, e-post och mejl är begrepp för helheten - brevlådor och de enskilda e-breven, m m.


Men som MH_ frågar, vad ska de kallas i stället. Har själv inget bra svar på det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Krypterad digital brevlåda"?

"Säker digital meddelandetjänst"?

 

Kivra (som exempel då) skriver själva:

Citat

Med Kivra får du viktig post digitalt

Ska nog vara betoning på "viktig".

 

Du får inte ett brev från UC via e-post, du får den via vanlig post. (Eller via Kivra)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 timmar sedan, skrev mbgtmari:

Vanlig e-post kommer väl också i en digital brevlåda? Det tycker iaf jag som varken har mobiltelefon eller bank-ID.

Men det är det tydligen inte:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Digital_brevlåda

Det är det jag menar, vanlig e-post hanteras också i digitala brevlådor. Så varför kidnappa begreppet för att avse endast brevlådor som Min Myndighetspost och Kivra, m fl motsvarande tjänster. Och Wikipedia gör enligt min mening samma sak, har inte "kidnappat" men begränsar begreppets innebörd. Man ska inte lita på allt som skrivs på nätet.
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev ChristerE:

Och Wikipedia gör enligt min mening samma sak, har inte "kidnappat" men begränsar begreppets innebörd.

Ja, där är vi helt överens. Varför begränsa begreppets innebörd? Jag gillar inte alls svenska Wikipedias "En digital brevlåda är endast till för mottagning av elektroniska meddelanden; det går inte att skicka vidare meddelanden från den, och därför är det inte samma sak som traditionell e-post". Tyska Wikipedia skriver också förvirrande. Tacka vet jag när det bara skrevs om e-brev 2010: 
https://www.focus.de/digital/multimedia/cebit-2010/deutsche-post-der-online-brief-kommt_aid_486256.html 

Elektronisk myndighets- eller företagspost tycker jag däremot är ett tydligt begrepp. Att stater och kommuner vill spara in på "onödiga utgifter" är inte konstigt. 

Redigerad av mbgtmari
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...