Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
K Olagus

Komprimera en extern disk

Rekommendera Poster

Jag fick för mig att prova "komprimera enheten för att spara diskutrymme" på en extern disk. Sen fick jag kalla fötter, tänk om något blir förstört, t.ex. bildfiler eller ljudfiler (att de blir för evigt komprimerade och förstörda. Kan det ske?) Vad jag ser nu är att de mappar jag har (det är mest dokument) får blå text.
Jag bockade ur rutan komprimera och då började den jobba igen - "avkomprimera"?
Skulle gärna vilja veta mer om detta. Har jag ställt till det för mig? Tanken var att jag ville ha plats för lite mer dokument innan jag ställde undan disken.

K Olagus

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Komprimering av en disk påverkar inte de data som finns där.

Nackdelen som finns är att det tar mer kraft att läsa och skriva data när det är komprimerat och det kan finnas en större risk för dataförlust om disken skulle bli skadad.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bild- och ljudfiler är vanligtvis redan komprimerade (format som exempelvis .jpg, .png .mp3) så du vinner ingenting med ytterligare komprimering.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Går det att göra komprimeringen ogjord? Jag tyckte, när jag bockade ur rutan komprimera, att den satte igång att jobba igen. Och möjligen finns det en del mappar som nu har svart text istället för blå när de är komprimerade. Nu stoppade jag hela processen, för jag blev osäker på vad som är rätt. Tänkte jag frågar här först.

K Olagus

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...