Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ladda ned e-böcker


kalepe
 Share

Rekommendera Poster

Mitt bibliotek har lagt e-böckerna i overdrive. Tidigare fick jag en, URL-fil som jag öppnade i Adobe Digital Edition (ADE) för vidare befordran till min läsplatta  LETTO.

Nu får jag välja vid lån, att öppna boken i appen eller ladda ned den som EPUB. Allt väl men nu till mitt problem....

   Filen som kommer ner till min dator (Win10) är ingen EPUB utan .acsm , vilken skall kunna öppnas i ADE men icke,  jag får följande meddelanderuta  

   Unable to download.  Error getting, License Server Communication Problems.  E_LIC_ALREADY_FULFILLED_BY_ANOTHER_USER.

1. Vem är ANOTHER USER  ?    2.  Jag har Adobe ID aktiverat  ( framgår under HELP i ADE )    3.  Min fru har också aktivt Adobe ID på sin surfplatta   4. ADE 5.11

 

Jag vill öppna boken i ADE och därifrån föra över den till Letto läsplatta med usb.kabel för läsplattan är överlägset bekvämare både vad gäller läsbarhet utomhus och har låg vikt.

Tacksam för tips   

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack Cecilia förstår nog inte helt vad jag skall göra men , jag tar itu med problemet i eftermiddag

 

kalepe

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

Jag har själv ebok däremot Tolino.

 

Jag antar men säger inte att det absolut är så hos er, beroende på er problembeskrivning, men jag svarar hur som helst:

 

.acsm filen du pratar om är en del av Adobe Digital Edition DRM (Digital Rights Management) som möjliggör att det överhuvudtaget går att läsa och att du/ni har problem med detta beror inte på läsproblem från .epub filer.

Adobe Digital Edition är helt gratis och används i bibliotek av dom flesta av världens länder, men kräver personlig inloggning på just den enheten e-böcker skall läsas från: oavsett smartphone, pc/mac/apple eller e-bokläsare och fabrikat.

 

Om man lånar en e-bok på biblioteket oftast i -epub format, vilka har ett begränsat antal kopior för utlåning - liksom med vanliga böcker, så har man samma skyldigheter att lämna tillbaks denna inom stipulerad tid.

Vanligtvis 30--45 dagar (på e-book innebär detta att man raderar) inom lånetiden - annars blir den oläsbar i vilket fall som helst, men sköter man sig och återlämnar boken innan lånetidens slut vilket tex. ibland kan ske genom en knapptryckning, så får fler tillgång till e-boken tidigare.

 

Och exakt samma e-bok kan bara användas i en maskin åt gången - om man har samma Adobe login Dvs. att man med programvara sedan kan överflytta e-boken till en annan maskin - dock med samma inloggning.

Den har ett digitalt sk. fingeravtryck för identifiering och som ingår i DRM-skyddet som avläses av Adobe Digital Edion eller dess licensierade programmotsvarighet i e-bokläsaren.

Efter lånetiden gått ut, går det heller inte att låna hem och läsa samma e-bok inom överskådlig tid.

 

DRM-skyddet tickar igång just när e-boken laddas hem från biblioteket och öppnas, beroende på vilken maskin som den sedan skall läsas ifrån och e-boken kan sedan bara läsas av från en maskin som måste ha Adobe Digital Digital Edition med ett personligt login eller dess licensierade programvara för DRM installerad fortfarande med ett personligt Adobe login vilket är ett absolut krav, men det är helt gratis hos Adobe.

PFA: https://pcforalla.idg.se/2.1054/1.686271/adobe-digital-editions-e-bocker/sida/2/fem-fragor-om-adobe-digital-editions

 

- Då brukar detta felmeddelande dyka upp.

 

Det har med avtalet emellan biblioteket och ägaren/publicisten av bokrättigheterna att göra.

Det är också därför långt ifrån alla pappersböcker finns som e-böcker på Biblioteken - det handlar om avtal och hur publicisterna skall tjäna pengar på e-bok-lån och Sveriges bibliotek har långt ifrån dom pengar som krävs för att skaffa e-böcker in till sitt vanliga bibliotek - även om böckerna finns som vanliga pappersböcker i hyllorna.

 

Köpta e-böcker däremot via tex. Adlibris eller andra bokhandlare; är sedan knutna till e-bokkontot (ADE) och licensen löper aldrig ut.

 

Alla E-book-läsare idag har denna programvara antingen förinstallerad eller på licens tillåtna från Adobe att skapa sin egen variant (tex. som på min Tolino) PC/MAC/Android/Apple så finns detta gratis att hämta och som är ett krav för att läsa e-böcker officiellt publicerade på bibliotek i bla. .epub samt några få andra format.

 

Adobe Digital Edition https://www.adobe.com/se/solutions/ebook/digital-editions.html

Se till att skapa ett personligt konto hos Adobe - helt gratis.

Mvh :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej och tack för tips och förklaringar av hur det fungerar.  Speciellt tack till Flyfisherman, som förklarade allt på ett begripligt sätt.

Jag har nu städat upp i våra datorer och surfplattor och har ett Adobe-ID. Laddar ner böcker med Libbys app alternativt  Gotlib.overdrive.se   I Libbys app får man leta litet grand för att få välja nerladdning av fil annars blir det läsa i appen.

Gotlib har redan vid lånetillfället valet, läsa eller ladda ner fil.

Nu öppnas .acsm-filen utan problem i ADE från vilken jag för över filen med usb-sladd till Letto-plattan.

 

Gotlib har en lång lista på lämpliga appar för lån men de absolut flesta är inte tillgängliga i Sverge.  Appen Tolina finns inte i listan.

Mycket nöjd med eforum och alla engagerade medlemmar.  Tack för all hjälp

mvh  kalepe 

 

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...