Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

AOMEI backup-program - Diverse frågor då och då


Tomas E
 Share

Rekommendera Poster

Funktionen "Universal Restore" finns inte i gratisversionen. Innebär det att man måste ha betalversionen för att kunna återställa en säkerhetskopia till en ny dator om ens gamla skulle gå sönder?

 

image.png.4193b1dd1014a5781aa5e84f1e3a57fd.png

 

 

 

Går det inte att återställa från en klon eller "vanlig" (Complete Backup)?

image.png.f4283be27ad1751bd695e0a76a17f952.png

 

Här är en länk till sidan jag kollat in.

https://www.ubackup.com/download.html

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

37 minuter sedan, skrev Tomas E:

Funktionen "Universal Restore" finns inte i gratisversionen. Innebär det att man måste ha betalversionen för att kunna återställa en säkerhetskopia till en ny dator om ens gamla skulle gå sönder?

Jag använder inte Aomei utan EaseUS men de fungerar i stort sätt likadant.

 

Köper du en dator med helt annan hårdvara kan du inte återställa med gratis versionen men det går inte med en Win 10 systemavbildning heller. Gratis versionen fungerar om disken går  sönder.

 

41 minuter sedan, skrev Tomas E:

Går det inte att återställa från en klon eller "vanlig" (Complete Backup)?

Givetvis går det att göra det. På sidan du länkar står det ju Fast Restore.

  • Gilla 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har använt Aoemi gratisversion under många år och väjer backupalternativet ”Backup-Diskbackup” för backup av hela C-disken. Under Windows 7-tiden återställde jag C-disken inte bara en gång med användning av backupfilen som Aoemi hade skapat. Numera har jag W10 på datorerna och gör löpande Aoemibackup av C-disken och har lyckligtvis inte behövt återställa C-disken (ännu).

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 timmar sedan, skrev vertpre:

Gratis versionen fungerar om disken går  sönder.

För att förtydliga, du menar då om man ersätter disken i samma dator?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 timmar sedan, skrev vertpre:

Jag använder inte Aomei utan EaseUS men de fungerar i stort sätt likadant.

 

Köper du en dator med helt annan hårdvara kan du inte återställa med gratis versionen men det går inte med en Win 10 systemavbildning heller. Gratis versionen fungerar om disken går  sönder.

Jaså inte med Windows 10 systemavbildning heller...

 

11 timmar sedan, skrev vertpre:

Givetvis går det att göra det. På sidan du länkar står det ju Fast Restore.

Ok tack, har inte hunnit sätta mig i alla olika termer. Det är rätt många att hålla reda på och hårfina skillnader. Det står inget om klon-backup i de mörka menyerna. Det som står här om Fast Restore gjorde mig inte klokare. Fast Restore betyder alltså klon-backup?

image.png.fa541f5d39e455390d7ee8dd2ca26f2d.png

Redigerad av Tomas E
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

24 minuter sedan, skrev Cecilia:

För att förtydliga, du menar då om man ersätter disken i samma dator?

Så är det säkert, så tolkar jag det i alla fall.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 timmar sedan, skrev Cecilia:

För att förtydliga, du menar då om man ersätter disken i samma dator?

Ja

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 timmar sedan, skrev Tomas E:

Ok tack, har inte hunnit sätta mig i alla olika termer. Det är rätt många att hålla reda på och hårfina skillnader. Det står inget om klon-backup i de mörka menyerna. Det som står här om Fast Restore gjorde mig inte klokare. Fast Restore betyder alltså klon-backup?

Nej. Alla versioner av Fast Restore betyder att man återställer från en säkerhetskopiering liknande en systemavbildning gjord i Windows 10. Kan vara en systembackup, diskbackup eller ett annat av alternativen. Klon backup är en annan möjlighet till backup som också finns i programmet.

  • Gilla 1
  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Tomas E changed the title to AOMEI backup-program - Problem

Jaha, då har jag gjort en System Backup och skulle bränna en boot-bar skiva. Då står det så här:

 

798330300_Nosupportedburnerdevices.png.313e0513ff0f7fef4c15e957d0f69c0d.png

 

Har en relativt ny Asus extern brännare men den hittas tydligen inte av programmet. Går det att lösa utan att byta brännare eller måste jag välja ett annat back-up program? Jag skulle väl kunna använda en USB-pinne men en CD känns tryggare.

Redigerad av Tomas E
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Formaterade en boot-bar USB-pinne med AOMEI, den fick formatet FAT32. Varför det? Varför inte NTFS?

Redigerad av Tomas E
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev Tomas E:

Formaterade en boot-bar USB-pinne med AOMEI, den fick formatet FAT32. Varför det? Varför inte NTFS?

Har man ett moderkort med UEFI system istället för det gamla BIOS systemet är det inte säkert att det går att starta datorn med ett NTFS formaterat USB minne. Därför är FAT32 bättre.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det viktiga nu är att du testar USB minnet så du vet att det fungerar. Du behöver kanske ändra startordningen i UEFI/BIOS.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På 2020-02-21 på 23:37, skrev vertpre:

Har man ett moderkort med UEFI system istället för det gamla BIOS systemet är det inte säkert att det går att starta datorn med ett NTFS formaterat USB minne. Därför är FAT32 bättre.

Men Windows-partitionen är ju NTFS. Är det alltså skillnad beroende på media?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På 2020-02-21 på 23:41, skrev vertpre:

Det viktiga nu är att du testar USB minnet så du vet att det fungerar. Du behöver kanske ändra startordningen i UEFI/BIOS.

Som jag förstått det använder alla nyare datorer UEFI.

 

Men jag ska testa om det fungerar.

Redigerad av Tomas E
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Höll nere F12 under omstarten och kom till den där menyn där man väljer startmedia. Det gick bra, AOMEI öppnades efter det med alla val som när man startar programmet med datorn påslagen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

NTFS är inte ett filsystem som rekommenderas för USB-minnen, det fungerar inte bra där helt enkelt.

Därav att FAT32 eller exFat oftare används.

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På 2020-02-23 på 11:07, skrev Tomas E:

Men Windows-partitionen är ju NTFS. Är det alltså skillnad beroende på media?

Ja och nej. Jag skrev att det är inte säkert att det går att starta med ett NTFS formaterat USB minne. Det kan gå men Aomei vet ju inte vilket moderkort du eller andra som använder deras program har. Därför formaterar programmet minnet i FAT32. Då vet man att det fungerar.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som sagt så går det men Windows kan bara läsa den första partitionen (primära) så det finns ingen anledning att göra så om man har Windows.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Tomas E changed the title to AOMEI backup-program - Diverse frågor då och då

Nån som kan ge exempel på när alternativen Pre-command och Post-command är bra att använda?

 

1050303963_Backupsettings.png.01e7855dbdb3fe6cea3f9ce441ebf656.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...