Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

AOMEI backup-program - Diverse frågor då och då


Tomas E
 Share

Rekommendera Poster

Motsvarande funktion i Cobian Backup använde jag för att mappa upp en nätverksenhet, kopiera och sedan koppla ifrån nätverksenheten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
1 timme sedan, skrev Mikael63:

Motsvarande funktion i Cobian Backup använde jag för att mappa upp en nätverksenhet, kopiera och sedan koppla ifrån nätverksenheten.

Så för att slippa göra alla dessa uppgifter separat så gjorde du ett script som tog hand om allt detta varje gång du ville säkerhetskopiera?

 

Vad innebär att "mappa upp"?

Redigerad av Tomas E
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 timmar sedan, skrev Tomas E:

Vad innebär att "mappa upp"?

Att man tilldelar en nätverkssökväg en enhetsbokstav.

Fungerar även på lokala mappar.

 

En annan användning av Pre & Post kan vara att tvångsavsluta ett program som låser filer från att kopieras och när backupen är klar startas programmet igen.

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 timmar sedan, skrev Mikael63:

En annan användning av Pre & Post kan vara att tvångsavsluta ett program som låser filer från att kopieras och när backupen är klar startas programmet igen.

 

Det behövs nog inte med AOMEI om jag förstått rätt.

 

Citat

VSS (Volume Shadow Copy Service) is a backup technique of Microsoft, which allows the computer to continue to be used while a backup is in progress.


It is highly recommended that the VSS service is used.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev Tomas E:

Det behövs nog inte med AOMEI om jag förstått rätt.

 

Citat

VSS (Volume Shadow Copy Service) is a backup technique of Microsoft, which allows the computer to continue to be used while a backup is in progress.


It is highly recommended that the VSS service is used.

Nä, precis. Så var det med Cobian med. Hade man aktiverat Volume Shadow Copy kunde ex. Outlooks PST-fil kopieras utan att Outlook behövde stängas.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Verifiering av säkerhetskopian är inte ikryssat som förval. Ett tag har jag valt att göra verifiering men det tar dock rätt lång tid att göra. Hur vanligt är det att säkerhetskopior inte fungerar och att man får ett felmeddelande?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, skrev Tomas E:

Verifiering av säkerhetskopian är inte ikryssat som förval. Ett tag har jag valt att göra verifiering men det tar dock rätt lång tid att göra. Hur vanligt är det att säkerhetskopior inte fungerar och att man får ett felmeddelande?

Jag har aldrig fått något felmeddelande med EaseUS Todo Backup. Du kan ju öppna säkerhetskopian och kan du sedan öppna mapparna som finns där ska det inte vara något problem. Du ska alltså inte återställa något utan bara öppna.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, skrev vertpre:

Jag har aldrig fått något felmeddelande med EaseUS Todo Backup. Du kan ju öppna säkerhetskopian och kan du sedan öppna mapparna som finns där ska det inte vara något problem. Du ska alltså inte återställa något utan bara öppna.

Tack!

Det är ju ett betydligt snabbare sätt att själv verifiera att det fungerar, om man vill göra det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...