Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Kan inte avinstallera Internet Explorer - det finns inte i listan


Tomas E
 Share

Go to solution Solved by fjed,

Rekommendera Poster

Vill avinstallera Internet Explorer men det finns inte i listan i "Avinstallera eller ändra ett program". Hur gör jag för att avinstallera det i så fall? Samma gäller för Revo Uninstaller Pro samt app-listan i Startmenyn, dvs IE finns inte på någon av dessa platser heller.

Redigerad av Tomas E
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, nu har jag inaktiverat IE och startat om. Återstår att se om jag upplever några konstigheter, eller om saker och ting till och med fungerar bättre än tidigare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har för mig att en del funktioner i Windows är beroende av Explorer , och därför går det

inte att ta bort Explorer , för då får du problem med Windows istället, det finns säkert

någon här på forumet som kan detta bättre än mig

 

HANS

  • Gilla 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev Tomas E:

Vill avinstallera Internet Explorer men det finns inte i listan i "Avinstallera eller ändra ett program". Hur gör jag för att avinstallera det i så fall? Samma gäller för Revo Uninstaller Pro samt app-listan i Startmenyn, dvs IE finns inte på någon av dessa platser heller.

Öppna Inställningar - Appar. Klicka på Valfria funktioner. Klicka på Internet Explorer. Avinstallera och starta om datorn.

 

3 minuter sedan, skrev Hanse:

Jag har för mig att en del funktioner i Windows är beroende av Explorer , och därför går det

inte att ta bort Explorer , för då får du problem med Windows istället, det finns säkert

någon här på forumet som kan detta bättre än mig

 

HANS

Internet Explorer kan man ta bort utan biverkningar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 timmar sedan, skrev Hanse:

Jag har för mig att en del funktioner i Windows är beroende av Explorer , och därför går det

inte att ta bort Explorer , för då får du problem med Windows istället, det finns säkert

någon här på forumet som kan detta bättre än mig

 

HANS

Det stämmer att Internet Explorer och Utforskaren (Windows Explorer på engelska) delar mycket kod så även om man "avinstallerar" Internet Explorer i Valfria funktioner kommer inte filer som används av Internet Explorer att tas bort från datorn. Enligt normalt välinformerade https://www.tenforums.com/tutorials/27095-install-uninstall-internet-explorer-windows-10-a.html så flyttas de filer som är specifika för Internet Explorer till en särskild mapp så att det går att "installera" Internet Explorer igen i Valfria funktioner.

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

12 timmar sedan, skrev vertpre:

Öppna Inställningar - Appar. Klicka på Valfria funktioner. Klicka på Internet Explorer. Avinstallera och starta om datorn.

 

Internet Explorer kan man ta bort utan biverkningar.

 

2 timmar sedan, skrev Cecilia:

Det stämmer att Internet Explorer och Utforskaren (Windows Explorer på engelska) delar mycket kod så även om man "avinstallerar" Internet Explorer i Valfria funktioner kommer inte filer som används av Internet Explorer att tas bort från datorn. Enligt normalt välinformerade https://www.tenforums.com/tutorials/27095-install-uninstall-internet-explorer-windows-10-a.html så flyttas de filer som är specifika för Internet Explorer till en särskild mapp så att det går att "installera" Internet Explorer igen i Valfria funktioner.

 

Då tror jag mer på den här metoden, som troligen inaktiverar fler funktioner än om man bara tar bort IE. Plus att man lättare kan ångra sig om det skulle börja krångla. Bara att kryssa i den där rutan och starta om.

13 timmar sedan, skrev fjed:

Du avinstallerar IE genom "Aktivera eller inaktivera Windows-funktioner"

Läs mer här. https://answers.microsoft.com/sv-se/ie/forum/all/hur-avinstallerar-man-ie-11-i-windows-10/3dfb3936-5fe8-43c2-9e07-96e9806e1c36

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

12 timmar sedan, skrev Hanse:

Jag har för mig att en del funktioner i Windows är beroende av Explorer , och därför går det

inte att ta bort Explorer , för då får du problem med Windows istället, det finns säkert

någon här på forumet som kan detta bättre än mig

 

HANS

Än så länge lever Windows.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det skulle inte förvåna mig om de funktioner i Windows som försvinner vid avaktivering av IE är de som har hand om Microsofts registrering av användarnas aktivitet. :D

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...
Postad (redigerade)
På 2020-02-18 på 00:04, skrev Hanse:

Jag har för mig att en del funktioner i Windows är beroende av Explorer

 

HANS

Japp! Nu har jag upptäckt en funktion som inte fungerar. Om jag t ex vill besöka supportsidorna för PowerDirector via menyer i det programmet, så får jag ett felmeddelande som säger att jag först måste installera en webbläsare. Jag kryssade därför i rutan för IE 11, som jag tidigare kryssat ur enligt instruktionerna i länken som @fjed hade postat, och startade om datorn. Nu går det bra att använda PDs hjälpfunktioner och annat i det programmet.

 

 

På 2020-02-18 på 00:10, skrev vertpre:

Internet Explorer kan man ta bort utan biverkningar.

Nope, se ovan.

Redigerad av Tomas E
  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...