Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Säkerhetskopian är full - Ska den inte raderas automatiskt?


Tomas E
 Share

Rekommendera Poster

Fick det här felmeddelandet i samband med säkerhetskopiering av systemavbildning. Men när man startar säkerhetskopieringen så står det att det är möjligt att befintliga säkerhetskopior skrivs över (eller raderas, minns inte vilket). Jag trodde att detta var något som sker automatiskt, men det verkar inte vara fallet. Måste jag radera dem själv och hur gör jag det i så fall? Går det att ställa in så att de raderas automatiskt om man hellre vill det?

1391406286_Skerhetskopiering.png.7190b8b57d1f75e26541634837995869.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har inget direkt svar på ditt inlägg men det är kanske dags att använda ett fristående backup program. Det inbyggda säkerhetsprogrammet i Windows 10 är fullt av fel och har inte underhållits på flera år. Det finns en anledning till att det fortfarande heter Windows 7.

 

På Microsofts supportsidor rekommenderas det att man byter till ett annat backup program. Det pratas t.o.m. om att programmet kommer att försvinna i kommande Windows 10 versioner.

Redigerad av vertpre
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev vertpre:

Jag har inget direkt svar på ditt inlägg men det är kanske dags att använda ett fristående backup program. Det inbyggda säkerhetsprogrammet i Windows 10 är fullt av fel och har inte underhållits på flera år. Det finns en anledning till att det fortfarande heter Windows 7.

 

På Microsofts supportsidor rekommenderas det att man byter till ett annat backup program. Det pratas t.o.m. om att programmet kommer att försvinna i kommande Windows 10 versioner.

Har du nån länk till de tipsen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Felmeddelandet anger att det inte finns tillräckligt med ledigt utrymme på disken som du skriver till

 

10 timmar sedan, skrev Tomas E:

Jag trodde att detta var något som sker automatiskt, men det verkar inte vara fallet. Måste jag radera dem själv och hur gör jag det i så fall? Går det att ställa in så att de raderas automatiskt om man hellre vill det?

Jag är inte insatt i hur detta program fungerar, men eftersom utrymmet är för litet kommer den att misslyckas. Sedan är frågan om det räcker med att enbart ha den senaste systemavbildningen eller om du vill ha flera stycken. 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 minuter sedan, skrev Automan:

Felmeddelandet anger att det inte finns tillräckligt med ledigt utrymme på disken som du skriver till

 

...eftersom utrymmet är för litet kommer den att misslyckas. Sedan är frågan om det räcker med att enbart ha den senaste systemavbildningen eller om du vill ha flera stycken. 

 

 

 

Jo jag vet, men det står ju som sagt att befintliga systemavbildningar kanske skrivs över. Ändå gör de inte det utan jag får bara ett meddelande om att utrymmet inte räcker. Detta borde som sagt säkerhetskopieringsprogrammet ta hand om och automatiskt radera gamla versioner allt eftersom utrymme behövs, om man ska se till vad som står där.

 

1071891897_Skerhetskopia.png.5ae15cdd0cf9681210c7043020546038.png

 

Jag antar att filhistoriken fungerar på samma sätt, om det nu gör det, har inte fullt på den skivan än. Det verkar ju dessutom vara ett kasst program som man överväger att skrota i framtida versioner av Windows.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som sagt, andra backup-program rekommenderas över filhistorik.

Men för att vara på det klara, det finns väl två system i Window 10 som påminner om varandra. Dels gamla "Säkerhetskopiera och återställ (Windows 7)" och det lite modernare Filhistorik som finns i Windows 10?

@vertpre har du någon länk rörande det du skriver om Filhistorik?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Citat

Där med riskera du inte heller att vid en senare tidpunkt vilja återställa en säkerhetskopia bara för att upptäcka att programmet för att göra detta inte längre existerar i Windows. 

MS borde rimligtvis gå ut med info om detta i god tid så att alla användare som vill kan skaffa ett annat program.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...