Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Flash avinstalleras inte med Adobes avinstallerare


Tomas E
 Share

Rekommendera Poster

Jag laddade hem Adobes avinstallerare enligt artikel https://pcforalla.idg.se/2.1054/1.727273/ta-bort-flash-gor-datorn-sakrare i PC för alla. Men programmet ligger fortfarande kvar, inklusive massvis med andra filer om jag gör en sökning. Får jag bort det bättre genom att använda avinstalleraren i Windows 10? Det brukar ju oftast lämna skräp efter sig. Jag har aldrig tänkt på att programmet fanns på datorn förrän jag fick en uppdateringsfil i inställningarna för Uppdatering och Säkerhet där Flash nämndes.

 

image.png.02e6d10008eb98ac3859d78dcf4ca80b.png

 

image.thumb.png.2e05ee06a204efafcae739bd7b92ff3c.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det står inte i artikeln att man, efter att man kört Adobes avinstalleringsprogram  uninstall_flash_player, också ska avinstallera programmet i Program och funktioner.

391581427_ProgramfunktionerW10.thumb.png.f11686fec008c3294b7d2987a05fd4d7.png

Men det skulle jag göra om programmet, trots avinstalleringen, ändå fanns kvar i datorn och jag ville bli av med Flash Player.

Redigerad av mbgtmari
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som framgår av artikeln så blir inte Flash borttagen från Edge eller Chrome eftersom det ingår i de två webbläsarna och det är därför normalt att det finns Flash-filer kvar i datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 timmar sedan, skrev Cecilia:

Som framgår av artikeln så blir inte Flash borttagen från Edge eller Chrome eftersom det ingår i de två webbläsarna och det är därför normalt att det finns Flash-filer kvar i datorn.

Var framgår det nånstans?

 

I Chrome är ju för övrigt Flash avstängt som förval.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 timmar sedan, skrev mbgtmari:

Det står inte i artikeln att man, efter att man kört Adobes avinstalleringsprogram  uninstall_flash_player, också ska avinstallera programmet i Program och funktioner.

391581427_ProgramfunktionerW10.thumb.png.f11686fec008c3294b7d2987a05fd4d7.png

Men det skulle jag göra om programmet, trots avinstalleringen, ändå fanns kvar i datorn och jag ville bli av med Flash Player.

 

Tack! Ska kolla lite mer på det sen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

23 minuter sedan, skrev Tomas E:

Var framgår det nånstans?

 

I Chrome är ju för övrigt Flash avstängt som förval.

Det står:

Citat

Den här metoden tar bort Flash om det är installerat och därmed också från webbläsare som använder det, till exempel Firefox. Men den tar inte bort det från Edge eller Google Chrome, eftersom det är integrerat i båda dessa webbläsare.

Avstängt innebär ju inte att det inte finns utan just att det finns men inte är aktiverat, dvs alla dess filer ska finnas där.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, skrev Cecilia:

Det står:

Avstängt innebär ju inte att det inte finns utan just att det finns men inte är aktiverat, dvs alla dess filer ska finnas där.

Citat

Den här metoden tar bort Flash om det är installerat och därmed också från webbläsare som använder det, till exempel Firefox. Men den tar inte bort det från Edge eller Google Chrome, eftersom det är integrerat i båda dessa webbläsare.

 

Ja det stycket läste jag bara första meningen av. Sen gick jag till Firefox och kollade och glömde resten. Så lite otydlig var allt den formuleringen.

 

Kom att tänka på ett annat tillfälle, när jag läste i en kokbok om att göra bullar: Sätt i mjölet, allt på en gång. Men spara ca en halv dl till utbakningen. Jag satte alltså i allt mjöl på en gång innan jag läste nästa mening.

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Efter att ha kört Adobes avinstallerare så hittar jag inte Flash vare sig i Program och Funktioner eller Revo Uninstaller Pro. Den fil som ligger i min skärmdump är en Applet för kontrollpanelen, vad nu den har för funktion.

 

Lägger till en dump på den krångliga sökvägen.

image.png.2f251aeae007b7f382817deb05aea2ef.png

Redigerad av Tomas E
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ActiveX är något som bara finns i Internet Explorer så kolla att det inte finns med som tillägg i det programmet.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev Cecilia:

ActiveX är något som bara finns i Internet Explorer så kolla att det inte finns med som tillägg i det programmet.

Blir själv intresserad av hur sökvägen ska se ut. Så man inte har missat nåt i IE. ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

16 timmar sedan, skrev Cecilia:

ActiveX är något som bara finns i Internet Explorer så kolla att det inte finns med som tillägg i det programmet.

Har aldrig använt IE, var hittar jag tillägget? Många flikar att leta i verkar det...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skriv Internet Explorer i sökrutan/förstoringsglaset bredvid Start så får du upp den. Sedan kan du följa detta Verktyg > Internetalternativ > Säkerhet>  Anpassad nivå

https://support.microsoft.com/sv-se/help/17469/windows-internet-explorer-use-activex-controls

1980143782_IEActiveX.png.80d1618bbb5bf6c7e94e3c73d5ad5e93.png

Så här har jag det. Jag har Standardnivå, som därför är gråad hos mig, och inte Anpassad nivå.

Redigerad av mbgtmari
  • Gilla 2
  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har ni fortfarande Internet Explorer på era datorer???

Jag skulle rekommendera att avinstallera även om man inte använder det.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Internet Explorer kan avaktiveras, ja. 

https://www.wikihow.com/Uninstall-Internet-Explorer-Completely

Tomas E använder den inte. Jag använder den ibland och det tänker jag fortsätta med. Här gällde det dock främst att hitta ActiveX.

Utanför ämnet

I vanliga fall redigerar jag mitt inlägg för att jag har missat någon bokstav eller ett blanksteg. Denna gång byttes mitt språk helt plötsligt till hebreiska och jag kom inte ihåg hur man byter språk, eftersom jag inte har kvar språk SW i meddelandefältet, så jag var tvungen att starta om datorn för att se efter på inloggningsskärmen. Och voilà:  Windowstangenten + blanksteg. Så nu ska jag väl inte glömma det igen. 

Redigerad av mbgtmari
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, skrev vertpre:

Har ni fortfarande Internet Explorer på era datorer???

Jag skulle rekommendera att avinstallera även om man inte använder det.

Ska ta mig en funderare. Kanske gör jag det.

 

Förresten, får man inte tillbaks IE igen vid nästa uppdatering?

Redigerad av Tomas E
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, skrev mbgtmari:

Internet Explorer kan avaktiveras, ja

Det kan avinstalleras. Det var det jag skrev. Kanske inte nödvändigt att upprepa. ?

2 timmar sedan, skrev mbgtmari:

Tomas E använder den inte. Jag använder den ibland och det tänker jag fortsätta med. Här gällde det dock främst att hitta ActiveX.

Jag skrev "även om man inte använder den". Microsoft har uppmanat användare att avinstallera IE då det finns en säkerhetsrisk som inte är åtgärdad. Man rekommenderar Chrome, Edge eller Firefox.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

40 minuter sedan, skrev vertpre:

Microsoft har uppmanat användare att avinstallera IE då det finns en säkerhetsrisk som inte är åtgärdad. 

Jag skrider till verket omedelbums! :D 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...

Men vad tusan! Letade efter systeminfo och såna grejer och hittar det här. Flash ska ju vara avinstallerat. :angry:

 

983876895_FlashPlayer32bitar.thumb.png.27146e8d20dc044f34e040af449f25bc.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Ja nog får man säga att MS beter sig underligt när man rekommenderar sina användare att surfa säkrare genom att ha Flash avstängt samtidigt som det är påslaget som standard i Edge, när till och med MSB dessutom går ut och varnar för det. Nu har jag stängt av det i Edge, och IE är avaktiverat så då ska det väl vara säkert ändå. ?

 

Edge.png.d029c400f46ec6774339d237f0be4f19.png

 

Redigerad av Tomas E
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...