Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Sparas bilagor på hårddisken även om man inte laddat ner dem?


Tomas E
 Share

Go to solution Solved by Monshi,

Rekommendera Poster

Jag var osäker på om jag laddat ner en bilaga från hotmail och gjorde därför en sökning på den. Hittades i denna mapp. Det verkar alltså som om alla bilagor sparas ner till denna automatiskt. Är det för att jag använder Mail i Microsoft Windows 10?

 

image.png.a99c048ae8d59949e9d93d6aaf244986.png

 

Inte helt riskfritt kan man ju tycka om det skulle dyka upp nån virusbilaga.

Redigerad av Tomas E
Ändrat överstruken felskrivning
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

47 minuter sedan, skrev Tomas E:

Det verkar alltså som om alla bilagor sparas ner till denna automatiskt. Är det för att jag använder Mail i Microsoft?

Antar att du menar appen för Mail i Windows 10. Jag använder den inte själv, men rent generellt kommer det att laddas ned en kopia av en bilaga ifall man vill öppna den utan att spara ned den på en angiven plats. Kör man t.ex. hotmail eller gmail via webbläsaren och öppnar bifogade filer kommer en kopia laddas ned innan den visas.

 

Vet ej hur appen fungerar, men det låter rätt logiskt att någonting laddas ned till din dator innan det går att öppna.

 

50 minuter sedan, skrev Tomas E:

Inte helt riskfritt kan man ju tycka om det skulle dyka upp nån virusbilaga.

Nej, men har du uppdaterat OS och Antivirusprogram installerat är risken låg. Vill man öka säkerheten kan man ladda ned bilagan utan att öppna den och göra en virusskanning innan den öppnas samt undvika att öppna bilagor från avsändare man inte känner igen.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

24 minuter sedan, skrev Automan:

Antar att du menar appen för Mail i Windows 10. Jag använder den inte själv, men rent generellt kommer det att laddas ned en kopia av en bilaga ifall man vill öppna den utan att spara ned den på en angiven plats. Kör man t.ex. hotmail eller gmail via webbläsaren och öppnar bifogade filer kommer en kopia laddas ned innan den visas.

 

Vet ej hur appen fungerar, men det låter rätt logiskt att någonting laddas ned till din dator innan det går att öppna.

 

Nej, men har du uppdaterat OS och Antivirusprogram installerat är risken låg. Vill man öka säkerheten kan man ladda ned bilagan utan att öppna den och göra en virusskanning innan den öppnas samt undvika att öppna bilagor från avsändare man inte känner igen.

Jo, Windows 10 ska det såklart vara. :D

 

Windows Defender ligger ju på hela tiden, men det allmänna rådet är ju att aldrig öppna okända bilagor. Så jag antar att WD då tar hand om problem som skulle kunna uppstå när Mail är i färd med att lägga bilagorna i den där mappen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Solution

Ja, hela e-posten laddas ned och tolkas men öppnar du inte bilagan ska det inte vara något problem.

AV-program kan skanna av bilagor i e-post program men om defender gör det i Windows mail vet jag inte.

 

 

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

22 timmar sedan, skrev Tomas E:

Jag var osäker på om jag laddat ner en bilaga från hotmail och gjorde därför en sökning på den. Hittades i denna mapp. Det verkar alltså som om alla bilagor sparas ner till denna automatiskt. Är det för att jag använder Mail i Microsoft?

 

image.png.a99c048ae8d59949e9d93d6aaf244986.png

 

Inte helt riskfritt kan man ju tycka om det skulle dyka upp nån virusbilaga.

 

17 timmar sedan, skrev Monshi:

Ja, hela e-posten laddas ned och tolkas men öppnar du inte bilagan ska det inte vara något problem.

AV-program kan skanna av bilagor i e-post program men om defender gör det i Windows mail vet jag inte.

 

 

E-postprogram hanterar förmodligen bilagor på olika sätt, eventuellt också olika beroende på om IMAP eller POP används. Jag använder Outlook och där sparas alla mejl, inklusive bilagor, i en enda stor fil (.pst för POP och .ost för IMAPs synkning mot servern). Ingen bilaga extraheras om jag inte själv sparar dem, eller redigerar dem direkt från mejlet, se länken. Sparar jag hela mejl, inklusive bifogade filer, så blir det en .msg-fil som innehåller allt. Inga separata filer för bilagorna.


Det du, Tomas E, beskriver tycker jag är lite märkligt. Om man redigerar direkt från mejlet sparas en temporär fil, se länken, men det verkar inte din fråga handla om.
https://www.lifewire.com/opened-attachment-location-outlook-1173622


I nästa artikel står att bifogade filer inte "laddas ned" (... doesn’t download ...) om man inte själv sparar. Antar att de avser det senare, att man själv sparar, bilagor har ju på sätt och vis "laddats ned" och sparas ihop med mejlet.
I slutet står det också att bilagor virusskannas av Windows Defender
https://www.dummies.com/computers/operating-systems/windows-10/how-to-download-mail-attachments-in-windows-10/

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...