Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

tangentbord och mus har slutat att fungera


larsing
 Share

Rekommendera Poster

Jag städade min pc med WinZip och därefter slutade tangentbord och mus att fungera.

Vad skall jag göra?

Jag startar datorn som vanligt och skärmbilden kommer upp som vanligt, men jag kan inte nå den

Kan någon ge ett råd om vad jag skall göra

Tack i så fall

Larsing

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

25 minuter sedan, skrev larsing:

Jag städade min pc med WinZip och därefter slutade tangentbord och mus att fungera.

Vad menar du med städade? Har du raderat något från din dator?

26 minuter sedan, skrev larsing:

Kan någon ge ett råd om vad jag skall göra

Om du råkat radera något av misstag får du antagligen köra en reparation av din Windowsinstallation. Du skriver inte vilken version du har av Windows, men jag antar det är Windows 10 och Microsoft har instruktioner för detta.

Ser nu att instruktionerna förutsätter att ditt tangentbord fungerar. 

 

Du kan prova att ansluta tangentbordet till annan USB port och se om det gör skillnad

Ytterligare ett alternativ är att boota från en skiva eller USB sticka med Windows 10 och se om det går att reparera installationen därifrån.

 

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är inte WinZip ett program för att hantera komprimerade (zip) filer?

I så fall undrar jag vad du gjorde egentligen.

 

Välkommen till forumet!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det verkar som om du @larsing har använt dig av WinZip Registry Optimizer. Har du det? Dessa registerstädare och optimeringsprogram är av ondo. De gör mer skada än nytta. Jag vet inte vad du har städat bort och om du har gjort en back-up av det borttagna i registret, som man kan göra i CCleaner (den minst skadliga registerstädaren), men det är förmodligen på grund av städningen som tangentbord och mus inte fungerar. När det gäller Automans inbäddade länk som i klartext är https://support.microsoft.com/sv-se/help/4026528/windows-10-reset-or-reinstall så kommer jag inte åt den, eftersom jag använder uBlock Origin, och skulle du ha samma tillägg larsing kan du klicka på den länken i förkortat skick https://tinyurl.com/uup5q8z 
Det görs reklam för det skadliga programmet WinZip Registry Optimizer här

https://download.cnet.com/WinZip-Registry-Optimizer/3000-2086_4-75376389.html

Redigerad av mbgtmari
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, skrev larsing:

Jag städade min pc med WinZip och därefter slutade tangentbord och mus att fungera.

Vad skall jag göra?

Jag startar datorn som vanligt och skärmbilden kommer upp som vanligt, men jag kan inte nå den

Fungerar Tab-tangenten för att hoppa mellan olika delar av skärmbilden?

Går det att klicka på Strömbrytaren eller Hjälpmedelsikonen?

 

Om inget av det ovan fungerar kan du pröva med att starta datorn, avbryta starten av Windows genom att stänga av datorn och sen upprepa det några gånger tills du får upp en meny eller ett felmeddelande, typ det som visas i punkt 1 under rubriken Preface på sidan https://www.tenforums.com/tutorials/5487-troubleshoot-windows-10-failure-boot-using-recovery-environment.html.

Förhoppningsvis så fungerar det då lite mer (eftersom Windows inte är igång) så att du kan följa instruktionerna vidare under rubriken Option One System Restore så att du kan göra en systemåterställning till en tidpunkt innan du körde programmet som orsakade problemet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tack för tipsen, men jag tänkte jag skulle kunna använda F2 vid uppstart, för då fungerar tangentbordet av någon anledning, men sedan, kan man den vägen på något sätt gå vidare?

Larsing

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

F2 leder ofta till BIOS eller UEFI (nya sortens BIOS). Kommer du till det?

BIOS och UEFI använder sig inte av drivrutinerna i Windows så det är ett tecken på att det inte är ett hårdvarufel utan att något har hänt i Windows och då hjälper ofta en systemåterställning till en tidigare tidpunkt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...