Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Biblioteksbok till iPhone X och BlueFire reader


Vattentornet
 Share

Rekommendera Poster

Jag har lånat en bok och ska ladda upp den till min Bluefire-app. Enligt instruktionerna ska jag då använda Dela-symbolen (en ruta med pil uppåt) och sen ska jag välja Bluefiresymbolen. Den finns inte där och inte heller under Mer-symbolen. Det finns en massa andra val som jag inte kan använda. Men hur utökar jag listan med just min Bluefire-app? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack men jag har följt de nya instruktionerna från stadsbiblioteket ända fram till det sista steget då jag ska 'dela' med Bluefire Reader. Då finns inte den som val att dela med fast där finns Books, Mail etc. Och jag behöver hjälp att lägga till fler val, dvs Bluefire Reader, till de förslagen som kommer upp under Mer. Jag använder Safari som webläsare, men kanske ska jag testa Chrome också?

 

Kundtjänst på stadsbiblioteket har försökt hjälpa mig men inget av tipsen har fungerat.
 

Redigerad av Vattentornet
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du prövat med att avinstallera Bluefire Reader och sen installera den på nytt?

Mindre bra förstås om det innehåller information som måste sparas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, det har jag inte testat. Däremot har jag kollat att jag har samma version av Bluefire både på telefonen och iPaden, där det gick bra att ladda ner boken. 


Trodde att om jag läste ett tag i boken på paddan så skulle den synka med telefonen utan jag själv behöver ladda ner boken där också, så fungerar ju andra läsappar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag provat att avinstallera Bluefire från telefonen och sedan installera den igen. Ingen skillnad tyvärr!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har version 3.0.1 på både min iPhone X och iPad Air. Samma konto och AdobeID. Båda är uppdaterade till den senast möjliga versionen av operativsystemet (13.3.1 resp. 12.4.5).

Bluefires egen instruktion är inte riktigt användbar eftersom Stadsbiblioteket inte laddar ner boken direkt utan först när man bekräftat delningen i BluefireAppen. Stadsbiblioteket har en egen modell

(https://biblioteket.stockholm.se/e-böcker/e-böcker-–-så-lånar-du) som skiljer sig lite från den generella. Men som du skriver Cecilia så finns inte Bluefire med som förslag i punkt 4. Jag har testat delning av filer och bilder i telefonen och då kommer det upp lite olika förslag på appar där båda saknar BlueFire Reader. 
Jag har förgäves letat i Apples handbok för den senaste versionen av operativsystemet till telefonen för att se om där finns instruktion för egen utökning av förslagen. 
Och konstigt att Bluefire på paddan inte bara synkar mot den på telefonen. När man lånar en strömmande e-bok från Stadsbiblioteket i deras egen läsapp Biblio så synkar de varandra så att man kan läsa/lyssna omväxlande i telefon och padda fast man bara laddat ner boken i den ena.

 

Jag får nog ge upp eller göra ett besök på Stadsbiblioteket så får de prova att lada in boken i Bluefire!

 

 


 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

41 minuter sedan, skrev Vattentornet:

Och konstigt att Bluefire på paddan inte bara synkar mot den på telefonen.

Enligt deras hjälpsida så måste man ladda ner på båda enheterna men sen synkas hur långt man har läst.

 

Denna länk gäller visserligen inte Bluefire utan en annan app som saknas i Share och jag har inte läst särskilt mycket av det som står där utan du får kolla om det kan vara till nytta för dig: https://appletoolbox.com/message-app-missing-in-share-sheet-after-ios-update/

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...