Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hjälp!! Misstanke om skadlig programvara!


ChristopherL
 Share

Rekommendera Poster

Tja! Jag kommer först gå tillbaka lite grann till när jag tror att problemen började uppstå för att sen gå in på hur det är i dagsläget!

 

Det hela började alltså i slutet av 2016 och början av 2017 egentligen, datorn har fungerat alldeles utmärkt utan några direkta konstigheter alls ända fram tills september/oktober 2016!

För helt plötsligt så började det ta tid att starta program och om jag klickade för att öppna ett program och sen ett annat direkt efter så kunde datorn hänga sig, det kunde även upprepa sig vid tillfällen

då jag bara växlade mellan öppnade program som t.ex. Google Chrome och Spotify!

Sen började datorn att ta längre och längre tid på sig att starta upp ibland kunde det ta så lång tid som 20 minuter för att komma in helt i systemet med allt vad det innebär, så jag testade med det mesta jag kunde komma på allt från virussökningar, frigöra utrymme på hårddisken/diskfragmentering testade även programmet CCleaner för att se om det kunde göra någon skillnad men inget ut av det gav något resultat, så jag testade även att systemåterställa datorn och omformatera hårddisken men inte heller det hjälpte!

Och någon gång i början av 2017 när jag satt vid datorn en dag så startade den om sig själv trots att jag hade inställt på att jag ska meddelas om omstarter, när datorn väl var på väg att starta igen så fick jag någon form av felmeddelande där det stod något i stil med: (Problem med att starta upp windows, datorn måste startas om!), och den startade om kanske två gånger efter varann!

 

Jag blev så jävla less på att fanskapet höll på att strula så den hamnade i en kartong fram tills här om dagen då ja rensa bland mina prylar, och i å med att jag var osäker på om jag skulle komma in i Windows direkt så systemåterställde jag den för ja tänkte försöka mig på att rädda den och datorn kändes sjukt mycket värre hastighetsmässigt än jag mindes det på alla punkter, allt ifrån att växla mellan öppnade program samt öppna nya program osv osv! När jag klickar upp aktivitetshanteraren för att kolla CPU:n bland annat så pendlar den nästan hela tiden mellan 95 - 100%!

 

Jag har gjort scanning i felsäkert läge med bland annat malwarebytes men den gjorde inget fynd, fast däremot så gjorde jag en sökning med SUPERAntiSpyware men har inte en aning om det är ett bra program eller om kan tänkas innehålla någon skadlig kod eller något men det programmet gjorde i alla fall ett fynd på 79 filer om jag minns rätt! Bifogar Scan loggen.

 

Och det jag verkligen skulle behöva hjälp med är att få bort all tänkbar skadlig programvara som eventuellt finns elller kan tänkas finnas kvar på datorn, så datorn är lika ren som när den kom från fabrik och eftersom att jag har tänkt installera Windows 10 på den så kan det vara bra om allt är som det ska först!

Addition.txt FRST.txt SUPERAntiSpyware Scan Log - 02-08-2020 - 17-47-39.log

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du tänker installera Windows 10 kan du väl bara ta bort alla partitioner, skapa ny och installera?

Om disken är slut så kan ju allt bli segt, oavsett operativsystem.

Har du testat disken med disktillverkarens verktyg?

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Aa jag hade tänkt installera Win10, men jag känner mig osäker på hur jag tar bort alla partitioner för att sen skapa nya! Och tankarna i huvudet susar runt med frågan om det kommer att få bort den dolda och skadliga programvara jag misstänker att datorn är utsatt för!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det enda som SuperAntispyware hittade (vad jag kunde se) var spårande cookies och sådana är inte skadliga för datorn utan rensas bort för att de kan användas av företag för att spåra vad du gör på internet.

 

Det du beskriver är rätt typiskt för hur det kan bli när hårddisken är dålig och det är svårt att läsa från så att Windows måste läsa flera gånger innan det blir rätt. Det verkar vara en HP-dator och då brukar man kunna komma åt ett medlevererat test-/diagnostikprogram genom att trycka på en särskild tangent upprepade gånger så fort man startar datorn. I den HP-dator jag hade som var från 2012 skulle man trycka på Esc-tangenten.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På 2020-02-09 på 18:57, skrev ChristopherL:

Aa jag hade tänkt installera Win10, men jag känner mig osäker på hur jag tar bort alla partitioner för att sen skapa nya! Och tankarna i huvudet susar runt med frågan om det kommer att få bort den dolda och skadliga programvara jag misstänker att datorn är utsatt för!

Vad har hänt de senaste dagarna?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På 2020-02-09 på 18:12, skrev ChristopherL:

När jag klickar upp aktivitetshanteraren för att kolla CPU:n bland annat så pendlar den nästan hela tiden mellan 95 - 100%!

Syns det i listan vilken process eller program som förbrukar så pass mycket CPU. Om den ligger på 95 - 100 % är det någonting som är fel. Undantag är om man kör en rendering av video i något program eller annat CPU krävande, men om du bara loggat in i Windows, ska CPU lasten inte ligga på 95 - 100 %

 

På 2020-02-09 på 18:57, skrev ChristopherL:

Aa jag hade tänkt installera Win10, men jag känner mig osäker på hur jag tar bort alla partitioner för att sen skapa nya! Och tankarna i huvudet susar runt med frågan om det kommer att få bort den dolda och skadliga programvara jag misstänker att datorn är utsatt för!

Börja med att ta backup av sådant som du vill ha kvar (Dokument, Bilder, Filmklipp etc.) antingen till ett USB minne eller till en extern hårddisk.

Gör därefter en test av hur hårddisken mår. Om din hårddisk börjar bli sliten kan det bli som Mikael63 skriver att allt blir segt. Det brukar gå att få tag på program från tillverkaren hemsida eller att man söker på nätet efter program att testa hårddisken med. Skulle det visa sig att du får indikation på att hårddisken är på väg att ge upp, då är det läge att byta ut hårddisken mot en nyare.

 

Om allt verkar ok med din befintliga hårddisk kan du gå vidare med följande:

Skapa en bootbar USB sticka med GParted Live

Boota din dator med din skapade USB sticka. Troligen behöver du ändra bootordningen för att få din dator att boota från USB. Borde finnas en inställning i BIOS för detta

När den bootat upp, starta GParted och rensa bort de partitioner du inte vill ha kvar. Om din dator skulle ha skadlig programvara kommer den att raderas om du tar bort partitionerna.

Att jag föreslagit GParted Live är för att denna kostar ingenting. Det finns även andra program som också är gratis och som man kan använda för att ta bort partitioner med. Har använt GParted och den har fungerat bra för mina behov.

 

OBS! Din dator kan ha en återställningspartition på hårddisken som kanske behöver vara kvar. Jag vet inte vad det är för version av Windows 10 som du ska installera och om den förutsätter att du har en befintlig version av Windows tillgänglig eller inte.

 

När du är klar, kan du starta om datorn utan USB minnet och det är nu som du kan göra en ren installation av Windows 10.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Säger som ovan, köp ny hårddisk. De tecken du beskriver indikerar starkt att hårddisken håller på att ge upp och ett enkel avläsning av S.M.A.R.T. data från disken avslöjar den nog.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...