Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Server kapacitet


1967
 Share

Go to solution Solved by ChristerE,

Rekommendera Poster

Jag arbetar med e-postprogrammet Outlook i Windows 10 och har en  .....@tele2.se adress. Mitt problem är att servern hela tiden ligger med omkr 90-100 % beläggning och snabbt blir full.

Jag får aldrig meddelande om "full server" när jag skickar e-post ,  men de som skickar till mig möts ofta  av "servern full". Jag måste alltså flera gånger i veckan rensa i servern.

I e-postprogrammet (på datorn) och på servern har jag rensat bort  mail med större filer och har också rensat undan allt gammalt. Tycker mig ha en ganska rimligt liten mängd mail ligga kvar, men det hjälper inte. Har en till tele2 adress som inte används men som då och då tar emot någon inpost som jag direkt tar bort.

 

Alltså, har någon en förklaring och kanske lösning på mitt problem? Tacksam för synpunkter.

 

Vänliga hälsninar

1967

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 timmar sedan, skrev 1967:

Mitt problem är att servern hela tiden ligger med omkr 90-100 % beläggning och snabbt blir full.

...

Alltså, har någon en förklaring och kanske lösning på mitt problem? Tacksam för synpunkter.

 

7 timmar sedan, skrev Pelle Penna:

Det beror på att tele2 bara har 200 mb utrymme på servern. Byt leverantör.

Läs här https://www.datorkirurgen.se/lista-over-sveriges-samsta-epostadresser-och-leverantorer/

 

Vill man ha e-posten på någon e-postleverantörs server (för åtkomst från flera enheter, dator/plattor/mobiler), och det inte är så viktigt att behålla sin e-postadress, så kan jag hålla med Pelle Penna. Men det finns ju andra lösningar också.


Använder man normalt endast en dator (eller annan enhet) för att hantera sin e-post, och nöjer sig med att kunna läsa "ny" e-post när man inte har tillgång till den ordinarie datorn, så kan man ju använda POP-protokollet. Då hämtar man e-posten till datorn, i stället för att den hanteras direkt på servern (med synkning till datorn för hantering offline). Ser man till att inte "spara på servern" så raderas e-posten på servern i samband med att den hämtas. En inställning man bör kontrollera, i flera e-postprogram blir "spara på servern" automatiskt aktiverat när man skapar POP-konton.


Det beskrivna kan passa en del men förstås långt ifrån alla.


DatorKirurgen är inte så objektiv, talar i egen sak, kan jag tycka (Kontakta Datorkirurgen AB ... så hjälper vi dig att skaffa en betydligt säkrare och bättre epost.). Vill man hantera e-posten på servern så är förstås 200 MB utrymme inte mycket att skryta med. Men varför ta för givet att alla behöver mycket utrymme. Jag vet, för många är det praktiskt med att komma åt e-posten från flera enheter. Men jag tror många inte känner till skillnaden mellan POP och IMAP, och det blir ofta IMAP eftersom automatisk konfigurering vanligtvis väljer IMAP.


DatorKirurgen klagar också på POP och backup hos leverantören. Men sköter man den själv så är inte det heller något problem.


https://www.tele2.se/support/felsokning-guider/tjanster-installningar/e-postinstallningar#!

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Cecilia gav förstås inte poäng till Pelle Penna för alla DatorKirurgens påståenden utan för att Pelle Penna påpekade att Tele2 bara har 200 Mb utrymme på servern. (Jag hanterar inte min e-post där så jag har aldrig lagt märke till och reflekterat över det begränsade utrymmet.)

 

Även jag reagerade mot en del, enligt min erfarenhet felaktiga, påståenden i länken. Ja, jag blev arg när jag läste dem. Jag har haft webbmejl hos min ipleverantör Tele2 sedan 2006 och kan bara konstatera att en trevligare och mer hjälpsam support kan jag inte önska mig. Yahoo mail har jag också haft sedan 2006 och att "de idag" skulle ha "stora problem med säkerheten" är ett obevisat påstående. Efter dataintrången måste alla byta lösenord, även vi Yahoo Mail-användare som inte drabbats av något intrång. Yahoo är mycket noga med säkerheten nu och det är dessutom mer sällan än tidigare jag får något spam. Dessa inbjudningar till Vuxendating hamnar dessutom automatiskt i papperskorgen.

 

Om Cecilia vill ta bort detta inlägg, såsom varande utanför ämnet, får hon förstås göra det.

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack Pelle Penna, christerE och mbgtmari för era intressanta inägg/svar i mitt ärende. Nu har jag fått en hel del att fundera på.

 

Till mbgtmari har jag en följdfråga. Jag har inte känt till Tele2 webbmejl som du skriver om ovan. Vad är förutsättningarna för den? I webbmejl finns väl ingen kapacitetsgräns?

 

Stort tack till er alla

1967

  

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Solution
20 minuter sedan, skrev 1967:

Till mbgtmari har jag en följdfråga. Jag har inte känt till Tele2 webbmejl som du skriver om ovan. Vad är förutsättningarna för den? I webbmejl finns väl ingen kapacitetsgräns?

Kollade precis forumet så jag passar på att svara.

Webbmejlen kan man säga motsvarar din hantering i Outlook, med IMAP-protokollet. Hanteringen av mejlen görs direkt på servern, så det är samma datamängd som gäller. Inloggningarna är också samma som du angivit i Outlook, för respektive e-postlåda.


Se också följande tråd.
https://www.telia.se/privat/community/thread/2610-så-fungerar-e-post-–-hämta-eller-hantera-den-direkt-på-e-postservern-m-m

 

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, skrev 1967:

Jag har inte känt till Tele2 webbmejl som du skriver om ovan. Vad är förutsättningarna för den? I webbmejl finns väl ingen kapacitetsgräns?

Visst finns det kapacitetsgräns. Det förvånar mig att du inte kände till Tele2s webbmejl. Eftersom du skrev att du hade en @tele2.se adress tog jag för givet att du hade fått den av Tele2 eftersom Tele2 var din internetleverantör. I alla fall var det så jag fick min @tele2.se adress. Jag går in på webbmejlen ibland men oftast hämtar jag bara ner posten till den adressen från Tele2-servern till Thunderbird där jag använder den adressen. (2006 var adressen kopplad till Outlook Express:P) Se även tele2-länken ChristerE postade. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...