Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Mini-NAS eller?


Mikael63
 Share

Go to solution Solved by Mikael63,

Rekommendera Poster

Behöver hjälp att spåna :rolleyes:

 

Jag har min dator fastskruvad på baksidan av skärmen. Datorn har två USB3-portar men har även en USB3-hubb.

Från hubben eller portarna två USB3-kablar till varsin disk 2,5" i kabinett. Dessa kabinett ligger på skrivbordet. Egentligen inte fult men, ja de ligger där.

Den ena disken används i huvudsak för att köra virtuella maskiner på. Den andra används enbart för backup m.h.a. Timeshift.

Sommartid (åsksäsong) brukar jag se till att avmontera diskarna koppla loss den och även flytta dem till bokhyllan.

Ständiga (nåja..) losskopplingar och anslutningar "sliter" på USB-kontakterna. (jag tar loss kabeln i disk-änden)

Detta riskerar att orsaka bekymmer, någon gång...

 

Skulle vilja ha en annan hantering för detta.

Lösryckta funderingar hittills är:
 

  1. En USB-växel som jag med en knapp kan välja den ena, den andra, ingen alls. (sällan båda behöver vara ansluten samtidigt)
    Måste då klara USB3. Har inte kollat närmare på detta.
    ed. verkar bara finnas för fler än en dator, att växling sker mellan dessa och inte mellan anslutna enheter-
     
  2. En mini-NAS, för USB, som jag ansluter de båda diskarna till. Hur blir det då med hastighet över nätverket?
    (en "riktig" NAS går bort pga. pris. SÅ stort bekymmer är det inte)
    Har bara kollat att sådana finns, men inte mer.
    Typ: https://www.usr.com/products/network-attached-storage/usr8710/

 

Förslag?

 

Redigerad av Mikael63
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. Jag är inte säker på vad du menar riktigt, men kan detta vara ett alternativ: https://www.netonnet.se/art/dator-surfplatta/datortillbehor/usb-hub/andersson-usb-3-0-hub-10-ports-48w/1006885.14397/?gclid=EAIaIQobChMItMD41LjE5wIVibYYCh2_UQqCEAQYASABEgIRY_D_BwE

 

Eller https://www.pricerunner.se/pl/270-3272573/USB-hubbar/Aten-US224-4-Port-USB-3.0-3.1-Extern-priser

 

https://www.amazon.co.uk/UGREEN-Sharing-Keyboard-Scanner-Printer-Black/dp/B01N6GD9JO

 

Men varför är det viktigt att kunna switcha emellan anslutna usb-enheter på samma dator? För övrigt klarar ju USB standarden 7 (eller 8 jag har glömt) -enheter på samma port.

 

2. Kanske en sådan fast det känns väl heller inte rätt https://www.kjell.com/se/produkter/dator/kablar-adaptrar/usb/switch/usb-2.0-switch-2-portar-p68206

 

Men annars hamnar vi på runt tusenlappen tex. denna Iomega iConnect Wireless Data Station

Men läs noga av vad testen deras säger...och det skall du absolut göra oavsett märke du funderar på!

Eller denna är samma tror jag som du länkade till, men till ett betydligt lägre pris https://www.walmart.com/ip/Usr-Ushare-Mini-Nas-Adapter/976399192

Varför inte kontakta USRobotics suport avdelning direkt för just denna?
https://www.usr-emea.com/support/s-product-template.asp?loc=swed&prod=8710

 

Ps. av ren kuriosa så var mitt första modem i slutet av -80 talet av märket USR Robotics 1200 b/s som senare uppgraderades till 2400 b/s. Hehe

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. Det är inte viktigt att kunna växla, eller egentligen koppla ifrån en USB-ansluten disk. Men jag skulle vilja göra det, utan att rucka loss en kabel. Om jag inte har en lösning enl. 2.

De växlar du länkar till växlar anslutna enheter mellan två datorer (en sådan har jag redan för tgb/mus).

 

2. Iomega - wireless.. hm..

 

USR går bort ser jag:

Citat

The uShare™ Mini NAS Adapter supports FAT32/NTFS/FAT64 file systems. Make sure your USB storage drive has been pre-formatted to one of these system files.

Framgår inte om en sådan skulle klara två diskar.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, skrev Mikael63:

Sommartid (åsksäsong) brukar jag se till att avmontera diskarna koppla loss den och även flytta dem till bokhyllan.

Ständiga (nåja..) losskopplingar och anslutningar "sliter" på USB-kontakterna.
...

1. En USB-växel som jag med en knapp kan välja den ena, den andra, ingen alls.

2. En mini-NAS, för USB, som jag ansluter de båda diskarna till.

Båda lösningarna kan vara praktiska av olika anledningar. Men hur löser de åskproblemet?

 

Även om USB-växeln har en möjlighet att koppla bort alla anslutna enheter så tar sig väl "blixten" sig ändå förbi "avbrottet" inne i USB-växeln. Mini-NASen kan anslutas med fiber i stället för ethernetkabel (fast blir förstås dyrare), men den är fortfarande ansluten till elnätet (såvida du inte drar ur nätkabeln).


Något överspänningsskydd kanske kan vara ett alternativ? (Bara ett spontant förslag utan att jag är så insatt i vad som krävs av ett sådant.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, skrev ChristerE:

Men hur löser de åskproblemet?

Jag förstod frågan skulle komma. Nej det kan vi glömma. Jag berättade bara hur det ser ut idag.

Finns risk för åska får jag se till att plocka bort utrustningen oavsett vilken.

 

Man kan säga lite sammanfattat att jag skulle vilja flytta bort diskarna från skrivbordet. Typ en meter bara.

Jag skulle även vilja slippa att avmontera dem och koppla loss dem fysiskt och slippa detta än mer om diskarna inte är så åtkomliga som de är nu.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

19 minuter sedan, skrev Mikael63:

Jag förstod frågan skulle komma. Nej det kan vi glömma. Jag berättade bara hur det ser ut idag.

Finns risk för åska får jag se till att plocka bort utrustningen oavsett vilken.

Okej, du ville bara testa oss andra i forumet. ?
Men då är i alla fall åskan inget att tänka på för flera förslag till lösningar.
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev ChristerE:

Okej, du ville bara testa oss andra i forumet.

Nja, jag ville ha hjälp att spåna och gav den info som fanns bara.

 

Mer att beakta:

Om jag testar hastigheten på disken med virtuella maskiner så ser jag att en fil på 2 GB tar 30 s att kopiera åt båda håll. Tillägg: Samma tid om jag går via en Plexgear USB3-hubb.

Lite förenklat så hamnar man då på 66 MB/s vilket matchar på ett ungefär USB 2 med sina 65 MB/s.

Kanske skulle det då räcka med utrustning för just USB 2?

 

Kör jag över Ethernet och 100 Mb/s så sitter begränsningen där med sina 12.5 MB/s. Fem gånger lägre hastighet och då torde körning av virtuella maskiner inte gå så bra, antar jag.

 

Eftersom jag har dubbla nätverksportar på min dator (1Gb) så skulle jag kunna använda den ena, med rätt kabel, till en ev. NAS-lösning.

Redigerad av Mikael63
hubb
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I praktiken skulle jag vilja säga att en generell data överföringshastighet med USB 2.0 ligger runt 30 Mb/sec och med USB 3.0 runt 80 Mb/sec. som absolut max, men oftast rejält lägre.

För övrigt via SATA så även om dessa teoretiskt klarar max 600MB/s=6Gb/s (pga att SATA använder 10-bitar, 2 bit för felkorrigering) så kommer aldrig en hårddisk ansluten via SATA upp till mer än runt 100-150 MB/s.

Jag har några av världens snabbaste hårddiskar Western Digital Black 7200 rpm samt Western Digital Velociraptor 10 000 rpm och inte ens dessa kommer upp i mer än c:a 150 MB/s på SATA 3 portarna.

Så därför skulle jag inte stirra mig blind på extremt snabba och dyra perifera enheter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

47 minuter sedan, skrev Flyfisherman:

Så därför skulle jag inte stirra mig blind på extremt snabba och dyra perifera enheter.

Nej, men inte heller det omvända.

Ska detta gå över nätverket bör man se till att det är i Gigabit-hastighet (125 MB/s, mot uppmätt 66 MB/s)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 timmar sedan, skrev Phenomen:

HP proliant microsever+ubuntu server+software raid 

 

har kört en sådan (gen8) +2 år istället för NaS och det har funkat mycket bättre

Kul för dig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte riktigt som jag hade tänkt mig men en (annan) lösning är på gång:

 

På 2020-02-09 på 12:20, skrev Mikael63:

Den andra används enbart för backup m.h.a. Timeshift.

Den disken har jag nu fäst med kardborre på baksidan skärmen och har en kort USB3-kabel för den.

 

På 2020-02-09 på 12:20, skrev Mikael63:

Den ena disken används i huvudsak för att köra virtuella maskiner på.

Den disken får fortsatt vara en allmän disk men med en (beställd) längre kabel så att jag kan placera den mer godtyckligt.

De virtuella maskinerna har jag tänkt flytta till ett µSD-kort som jag har beställt *), men ej fått än.

Då behöver inte disken användas lika ofta.

 

*) Ett SanDisk Ultra Micro SDXC 128GB 100MB/s, Class 10 för 199 kr.

 

 

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Japp, med det extra lagringsutrymmet á 128 GB behöver jag inte ansluta någon disk för att kunna köra virtuella maskiner.

(rätt bra att klämma in 128 GB på ett sådan litet kort)

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...

Fortsätter i tråden även om ursprungsfrågan får anses vara löst.

Min dator är alltså bestyckad med 2 x USB 2.0 och 2 x USB 3.0/1

Den ena av dessa två USB 3 är trasig.

 

Jag KAN göra en "RMA" på datorn då garantin omfattas av detta, enligt tillverkaren.

En sådan innebär att jag behöver skicka datorn till leverantören och bekosta frakt, troligen åt båda håll.

Förutom normal tid för detta, tid som jag då blir utan dator, räknar jag med viss förlängd tid p.g.a. covid-19.

 

Så länge den andra porten är hel kan jag hantera USB-utrustning m.h.a. en hub.

OM den också lägger av blir jag förvisad till lägre hastighet på USB 2.0.

 

Det vore därför bra om jag kunde hitta en pryl likt den som Fly tipsar om ovan, en pryl man ansluter till nätverket (ja eller direkt till nätverksporten) och att man där kan ansluta ex. en USB3-disk.

Har hittat några alternativ tidigare men då var det USB 2 eller så någon dyr historia med flera portar.

Jag behöver bara en USB-port, 3.0/3.1 samt att diskar oavsett typ av filsystem kan hanteras.

 

Det är lite knepigt att söka då man vanligen får träffar "åt andra hållet", dvs. nätverkskort á USB.

 

Jag fortsätter dock att söka själv i avvaktan på att just DU hittar något åt mig ;)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...

Nej, jag ger upp även detta projekt. Det tycks helt enkelt inte finnas en sådan produkt.

Det finns en del "utrikes" men alla hanterar bara USB 2.0 och nöjer jag mig med den hastigheten så behövs ingen pryl för detta. Hittade Pogoplug som hade två USB 3.0 portar men det tycks vara något utgånget, hittar inga nya artiklar eller liknande. Slutsåld på Amazon osv. Vaga uppgifter, en del antyder att stöd för Linux är borttaget om man kör lokalt osv.

 

  • Ledsen 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...
 Share

×
×
  • Skapa nytt...