Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Bildskärmsarm


.M
 Share

Rekommendera Poster

Någon som har erfarenhet av en bildskärmsarm som man fäster på sidan av skrivbord exempelvis? Jag skulle vilja ha en för att frigöra utrymme på bordet. Jag vill uppgradera skärm till en större som antagligen kommer väga runt 15kg. Är sådana armar ett säkert sätt att hålla sin skärm på plats? Blir det bättre utrymme på bordet när man inte har skärmfot? 

Redigerad av .M
Stavning
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ja och ja.

fast 15 kg, kontrollera att tänkt arm klarar det. Det är en ganska tung skärm med dagens mått.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, men då är det en skärm på 27 tum. På önskelistan står det en på 49 tum. Plus att den är super ultra bred och har hög upplösning och refresh rate. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hoppla. Hur stort skrivbord har du egentligen ?

En så stor har jag aldrig sett men det skulle vara intressant att prova. Har jobbat en del med två skärmar tidigare i livet. Det jag kanske funderar på hur stabil armen blir, så att skärmen inte gungar så fort du kommer emot skrivbordet. Har som sagt ingen aning. Lycka till 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ingen erfarenhet men jag skulle resonera ungefär så här:

 

En 49" skärm är inget som man behöver justera då skärmen kommer att uppta hela bredden och den behöver ligga i nederkant på skrivbordet för att övre kanten ska komma så lågt som möjligt. Jag kommer att få besvär med nacken oavsett. Vidare kommer jag att behöva ha skärmen så långt som möjligt från mig själv varför jag inte behöver ha en arm som är justerbar i djupled.

OM jag hade en sådan arm som man skruvar fast med en skruv, som är försedd med en bricka på 15 mm, så skulle den gräva hål i skrivbordet, eller bryta av det.

Därför skulle jag kolla på ett fäste där skärmens vikt kommer att påverka fästet "rakt ner".

Och då skulle jag tänka att det är lika bra att jag monterar skärmen på ett väggfäste i stället. (Jag har då skrivbordet mot en vägg)

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men då uppstår problem med höj och sänkbara skrivbord. Och jag tror inte super ultra wide är så höga att det blir obekvämt. Men det kräver ju nästan att man köper en för att utvärdera ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilket slags fäste har den som finns på önskelistan?

 

Jag skulle nog offra fyra hål i skrivbordet (för att slippa få skärmen i pannan en dag när jag råkar stöta till skrivbordet) och kolla på någon av dessa lite närmare:

 

https://www.peerless-av.com/collections/desktop-tablet-mounts/products/hp432-002?variant=29193729933427

 

https://www.peerless-av.com/collections/desktop-tablet-mounts/products/hp450?variant=29193730031731

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja den där peerless verkar ju toppen. Superenkel med typ bara en enkel pelare med ett vesa-fäste på. Det är ju perfekt. En enstaka reservation kring att borra i bordet. Men jag har ägnat en del av dagen åt att installera infälld usb-hubb i bordet vilket krävde borr med hålsåg, så det ska nog gå bra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

25 minuter sedan, skrev .M:

Men jag har ägnat en del av dagen åt att installera infälld usb-hubb i bordet

Det vill man ju ha bildbevis på!

 

(själv funderar jag på hur jag skulle kunna få två olika USB-kabinett, 2,5", att bli lite diskretare än att ligga löst på skrivbordet)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Borra i bordet går helt bort enligt mig.

För det första: att ha en så tung pryl hängande en bra bit utanför bordets centralpunkt kommer att medföra risker med att tyngdpunkten på alltihopa förskjuts och därför anser jag det det skall förkastas.

 

Istället välj ett väggmonterat fäste med svängbar arm, alltså en sådan som går att vika in mot väggen också, typ två-delad svängarm.
Och du är trygg samt dessutom inga störande armar eller annat på skrivbordet.

Bara mina 5-öre i frågan. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 timmar sedan, skrev Mikael63:

Det vill man ju ha bildbevis på!

Vassego, modellen hittade jag på komplett… konstigt nog låg den under kategorin kontrollerkort och inte usb hubb.

image.png.b37fc3f855e28e278e574d0072f1e113.png

  • Gilla 4
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den verkar vara mindre och ha lägre upplösning och lägre refresh-rate än den jag tittat på. Fast jag märker nu att den jag har på önskelistan faktiskt bara väger 11kg om man tar av foten. Det hjälper ju med viktproblemet en del i alla fall.

 

https://www.prisjakt.nu/jamfor/produkter/5019465,5220435?categoryId=393

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, skrev .M:

Den verkar vara mindre och ha lägre upplösning och lägre refresh-rate än den jag tittat på. Fast jag märker nu att den jag har på önskelistan faktiskt bara väger 11kg om man tar av foten. Det hjälper ju med viktproblemet en del i alla fall.

 

https://www.prisjakt.nu/jamfor/produkter/5019465,5220435?categoryId=393

Länken funkar inte, men jag förstår vad du menar.

 

Men är du verkligen inne på att ha ett fäste i skrivbordet, så utesluter vi andra lösningar.

Dock är det mycket enkelt att förankra skrivbordet mot väggen.

Du har ju en skruvdragare? Det roligaste verktyg som finns ju!!:)
Sätt en träskruv under mot väggen på varje sida och skrivbordet sitter fast. Det behövs inga krångligheter därvidlag.

Sedan borrar du (med samma skruvdragare, men ställ om chucken till borr) och borra utav bara attan.
Sedan montera och Obs! använd vagnsbricka alltså en bricka som är stor i ytter-diametern men liten i hålet och detta är viktigt.

 

Glömde nämna - behovs det betongplugg?

 

Mvh :)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, skrev Flyfisherman:

Dock är det mycket enkelt att förankra skrivbordet mot väggen.

Jag tror det är uteslutet.

 

På 2020-02-08 på 13:49, skrev .M:

Men då uppstår problem med höj och sänkbara skrivbord.

Ser att det "bara" är VESA 100x100 på den skärmen, sin storlek till trots.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...