Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Avsändare i Thunderbird


TomV
 Share

Go to solution Solved by mbgtmari,

Rekommendera Poster

Jag vill ändra vilken epostadress som blir avsändare i Thunderbird när jag klickar på en epostadress på en hemsida.

Jag trodde det skulle vara enkelt, men har hittat hur/var i Thunderbird man gör det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja, inte riktigt.

Jag har två mailkonton definerade i Thunderbird, det ena är gammalt och kommer framöver att försvinna, det andra har tillkommit som ersättare.

När jag klickar på en epostadress på en hemsida så blir den gamla epostadressen avsändare och jag vill ändra så att det istället blir den nya epostadressen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du gjort det nya kontot till standardkonto?

Verktyg > Kontoinställningar > Kontoåtgärder > Gör till standardkonto

 

How do I change the default account in Thunderbird?
You can change which account is set as default.
1.Tools > Account Settings

2.  select the mail account you want to set up as default.
3.  click on Account actions
 4.   select: Set as Default
 5.   click on OK to save changes.

https://support.mozilla.org/en-US/questions/1200771

Redigerad av mbgtmari
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, skrev TomV:

Jag har två mailkonton definerade i Thunderbird, det ena är gammalt och kommer framöver att försvinna, det andra har tillkommit som ersättare.

När jag klickar på en epostadress på en hemsida så blir den gamla epostadressen avsändare och jag vill ändra så att det istället blir den nya epostadressen.

Som mbgtmari skriver om så anges ett av de konton man har (e-postadresser) till standardkonto, om man har flera konton. Antar att det är din nya mejladress som anges som avsändare när du skapar ett nytt mejl i Thunderbird (är standardkontot). Men det bör ju gå att välja någon annan av de mejladresser man har som avsändare.


Lite märkligt att inte mejladressen för standardkontot väljs som avsändare när du skapar mejlet genom att klicka på en adress på en webbplats. Men oavsett det, det borde gå att växla avsändaradress även då. Du ska inte behöva ändra vilken mejladress som är standardkonto för att växla till annan avsändaradress.


Jag använder Outlook, och där väljer jag enkelt vilken av mina e-postadresser som ska användas som avsändaradress.
 

1631597361_2020-02-0712.59AvsndareiThunderbird.jpg.cab9fc09c05ee7d1637d86d24d5e4b46.jpg

Redigerad av ChristerE
Gjorde en mening "fet"
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Svaret gjorde mig förvånad eftersom jag letat under Inställningar resp. Verktyg.

När jag nu kollar Verktyg på nytt kan jag bara konstatera att jag inte har något val Kontoinställningar under Verktyg.

Däremot hittar jag Kontoinställningar under Inställningar men där finns inget om standardkonto.

Mysteriet tätnar!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

32 minuter sedan, skrev TomV:

När jag nu kollar Verktyg på nytt kan jag bara konstatera att jag inte har något val Kontoinställningar under Verktyg.

Men det har jag

858391471_TBKontoinstllningar.png.05da23c31939d1d1b5e103bae05f291d.png

Vilken version av Thunderbird har du? Jag har den senaste 68.4.2 (32-bitar)

Redigerad av mbgtmari
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Solution

Klickar jag på Kontoinställningar kommer jag till

1473562871_TBKontotgrder.png.b87e8f61bb9f175215a925e34b6f79d8.png

Som du ser finns Kontoåtgärder längst ner i vänsterspalten. Klickar jag då på Kontoåtgärder utvidgas det till

8632978_TBGrtillstandardkonto.png.063ac5997f315d54e9f2936b7778bb35.png

Som du ser är Gör till standardkonto gråat, eftersom detta konto ÄR mitt standardkonto - jag har nämligen bara ett konto - precis som det stod i den engelska länken.

Redigerad av mbgtmari
  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har inte hittat vilken version av Thunderbird jag har, men det är uppenbarligen en äldre version.

Tittar jag närmare på Kontoinställningar under Inställningar så finns faktiskt Kontoåtgärder där väl dolt längst ner till vänster.

För båda kontona ser det nästan likadant ut med den skillnaden att det bara går att klicka på "Gör till standardkonto" för den som inte redan är det. Det står alltså inte i klartext vilket som är standardkonto men framgår indirekt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du hittar din version om du klickar på Hjälp > Om Thunderbird. När jag klickar där börjar TB genast ladda ner den senaste versionen, om jag inte redan har den. Jag tycker du ska låta TB ladda ner den för dig också.

Redigerad av mbgtmari
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

56 minuter sedan, skrev mbgtmari:

... Kontoinställningar ...

... standardkonto ...

 

28 minuter sedan, skrev TomV:

... Kontoinställningar ...

... standardkonto ...

Många kommentarer i tråden om Kontoinställningar och standardkonto.


Till standardkonto kan man t ex välja det konto, den e-postadress, man vanligtvis använder som avsändaradress. Men för det TomV önskar borde det finns någon möjlighet att i varje skapat mejl välja vilken adress som ska användas som avsändaradress. Det går inte att göra i Kontoinställningar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jari Karivainio
1 timme sedan, skrev mbgtmari:

Klickar jag på Kontoinställningar kommer jag till

1473562871_TBKontotgrder.png.b87e8f61bb9f175215a925e34b6f79d8.png

Som du ser finns Kontoåtgärder längst ner i vänsterspalten. Klickar jag då på Kontoåtgärder utvidgas det till

8632978_TBGrtillstandardkonto.png.063ac5997f315d54e9f2936b7778bb35.png

Som du ser är Gör till standardkonto gråat, eftersom detta konto ÄR mitt standardkonto - jag har nämligen bara ett konto - precis som det stod i den engelska länken.

Klicka på knappen "hantera identiter", där kan du lägga till en ny identitet som du kan välja i avsändarfältet på mailet du skickar eller skriver.

/ Jari

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tolkar frågeställningen lika som @mbgtmari dvs. att Ts vill att ett visst konto ska vara förvalt när man klickar på en e-postlänk.

 

Även detta inlägg tyder på det:

1 timme sedan, skrev TomV:

Tittar jag närmare på Kontoinställningar under Inställningar så finns faktiskt Kontoåtgärder där väl dolt längst ner till vänster.

För båda kontona ser det nästan likadant ut med den skillnaden att det bara går att klicka på "Gör till standardkonto" för den som inte redan är det. Det står alltså inte i klartext vilket som är standardkonto men framgår indirekt.

Vill man byta konto när man börjat skriva gör man det enligt:

image.png.b33404b221b6491ce3cd52de6001edf1.png

 

 

@TomV - är tråden/frågan löst?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Frågan är löst.

Att ändra epostadress på frånraden har jag upptäckt tidigare, men tyvärr händer det att jag glömmer att ändra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...