Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Batterihälsa iPhone xs


Martassen
 Share

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag har iPhone xs (standardstorleken ej Max). Jag köpte den januari 2019. 
Batterihälsan är nere på 90 %. Är medveten att hälsan säkert speglar hur mycket man använder telefonen men är det inte rätt tidigt? 93-94% i somras och för runt par veckorsedan 91%.
 

Ska man besöka applebutik och höra eller ska man skita i det? 
 

Tack på förhand! ?

Redigerad av Martassen
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om den hade gått ner så mycket som ner till 94% redan inom ett halvår känns det konstigt, i alla fall för en relativt oinsatt som en annan är i Apple-världen. Jag köpte min iphone 11 i september och den har fortfarande 100% i batterihälsa.
Men det beror nog på som du säger hur man använder och laddar den antar jag. Jag ser mest på Netflix o dyl men pratar inte så mycket. Laddar den dagligen trots att den inte är tom, men jag tar bort den från laddaren ganska snart efter att den nått full styrka.

Läste runt lite och en del XS användare frågar om det är normalt att batterihälsan sjunkit med 1-2% - efter ett år, så kanske det är smart att fråga hos en applebutik så länge garantin gäller?

Redigerad av Pentti H
ändrade iphonebeteckning till den rätta
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag förstått rätt är väl garantin 1 år så är väl för sent nu om den köptes i januari 2019. Ringde en Apple-butik och de sa garantin gäller om hälsan är 80 procent. Han föreslog jag kan komma till butiken och de kan göra en diagnostikkontroll. 

Redigerad av Martassen
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag bytte batteri på min iphone 6 för ca 18 mån sedan. Ganska snabbt (6 mån) var batterihälsan nere på 84 %. Nu1 år senare är den fortfarande på 84 %.

Snackade med killen som bytte batteri, och enl honom är det vanligt att det sjunker snabbt i början, för att sedan stabilisera sig.

Och han sade också att värdet på batterihälsan inte är nån "exakt vetenskap", utan det kan diffa ganska mycket på telefoner.

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, skrev Martassen:

Om jag förstått rätt är väl garantin 1 år så är väl för sent nu om den köptes i januari 2019. Ringde en Apple-butik och de sa garantin gäller om hälsan är 80 procent. Han föreslog jag kan komma till butiken och de kan göra en diagnostikkontroll. 

Enligt EU-reglerna så har man iofs två års garanti, fast då mot själva försäljaren, inte Apple i sig. Tänker på punkt 4 i ditt fall. Fast frågan blir väl hur mycket batteriet ska förämras inom dessa två år för att det ska anses som defekt från fabrik...

 

Citat

När kan kunden begära ersättning?

Du är rättsligt bunden av alla dina offentliga uttalanden om varan, särskilt i reklamen och på märkningen.

Om du är återförsäljare kan dina kunder enligt EU-reglerna klaga och begära ersättning om varan

  • inte motsvarar produktbeskrivningen
  • har andra egenskaper än den modell som utannonserats eller visats för kunden
  • inte lämpar sig för ändamålet – varans vanliga användning eller ett särskilt ändamål som kunden beställt varan för, och som du har godkänt
  • inte har samma kvalitet och prestanda som varor av samma typ brukar ha
  • inte installerats korrekt – av dig eller av kunden på grund av bristfälliga installationsanvisningar.

Om du informerar kunden om att en vara har vissa kvalitetsproblem kan kunden inte begära någon ersättning för felet. https://europa.eu/youreurope/business/dealing-with-customers/consumer-contracts-guarantees/consumer-guarantees/index_sv.htm

Men, det kanske gäller först vid 80% då som butiken säger.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Var inne i butiken nu. Säljaren sa det är normalt. Han tog fram sin egna iphone som han sa han köpte september 2018 och den var på 90%. Han sa det beror på att man laddar på natten men att det nu kommit en uppdatering som gör att det går bra ladda på natten. Jag nämnde diagnostikkontroll och han sa han inte kommer se mer än hälsan. 
 
Har för mig jag hört folk som laddar på natten men har hög hälsa. 
Man kanske inte ska stirra sig blind på hälsan men den får gärna stanna ett tag nu ?
Redigerad av Martassen
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev Martassen:

hört folk som laddar på natten

Ja, det är ju då man kan ladda. Övrig tid används telefonen på ett eller annat sätt och behöver vara fulladdad på morgonen för att det ska räcka hela dagen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, skrev Martassen:

Han sa det beror på att man laddar på natten men att det nu kommit en uppdatering som gör att det går bra ladda på natten.

Fattar inte. Vad skiljer strömmen på dagen från strömmen på natten?

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, skrev Martassen:

Han sa det beror på att man laddar på natten men att det nu kommit en uppdatering som gör att det går bra ladda på natten.

 

16 minuter sedan, skrev ChristerE:

Fattar inte. Vad skiljer strömmen på dagen från strömmen på natten?

 

Har inte med strömmen att göra.

 

En gissning från min sida är att han menar att det inte är bra för batteriet att ha laddaren inkopplad när batteriet är fulladdat, vilket kommer att ske under en natt och att nu finns en uppdatering som kontrollerar laddningen så att den stängs av när batteriet är fulladdat.

 

På min Samsung har det alltid varit så men den funktionen kanske inte har funnits på iPhone tidigare?

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev vertpre:

Har inte med strömmen att göra.

Nej, det har det ju inte, med strömmen eller med tid på dygnet att göra. Men varför säga en sak om man egentligen menar något annat?


Så förvånar det mig ifall Apple först på senare tid lagt till en kontrollfunktion för laddningen. Tycker det verkar vara säljaren som inte är uppdaterad (fast jag kan förstås ha fel). Men är det något man ska ha koll på när det gäller nattladdning så är det själva laddaren.


Googlade och tar med några artiklar jag hittade, handlar både om batterierna och om laddare, bara några i högen.
https://www.komplett.se/kampanj/29083/mobil-klockor/mobilladdning-myterna-du-trodde-var-sanning

https://www.cafe.se/nya-uppgifter-sa-har-ska-du-ladda-mobilen-for-bast-livslangd-pa-batteriet

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/orebro/tre-av-fyra-laddar-mobilen-pa-natten

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/ce-markning-ingen-garanti-for-saker-mobilladdare

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev vertpre:

 

Har inte med strömmen att göra.

 

En gissning från min sida är att han menar att det inte är bra för batteriet att ha laddaren inkopplad när batteriet är fulladdat, vilket kommer att ske under en natt och att nu finns en uppdatering som kontrollerar laddningen så att den stängs av när batteriet är fulladdat.

 

På min Samsung har det alltid varit så men den funktionen kanske inte har funnits på iPhone tidigare?

 

Ja att den går upp till 80 procent laddning eller nåt sånt när sladden sitter i hela natten. Jag har alltid trott det varit så hela tiden att man kan ha sladden i länge utan att skada batteriet .
 

Verkar finnas en del teorier kring det där med att sköta batteriet på bästa sätt. Att man ska ladda regelbundet och inte låta den gå ner för mycket innan laddning. Tror jag även hört att man ska låta den ladda ur innan laddning. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man kollar laddaren:

Jag köpte en laddare hos Kjell company som jag använde i min förra iPhone. Jag tror jag har kastat den laddaren för jag har för mig sladden blev sliten. Dock ej hundra säker. Den vita delen som som man sätter i väggen kan jag behållt.
 

Sedan fick jag ju med laddare vid köp av min iPhone xs. Kan man se på laddaren om dens alla delar är original? Ibland händer det ju hänt man plockat isär laddarens delar och kanske rört ihop i lådan med kjells companys laddare ?


Jag har för mig att den vita delen på sladden som man sätter i uttaget är rätt varm vid laddning. 
 

Om man nu ska kolla laddaren.

Redigerad av Martassen
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 timmar sedan, skrev ChristerE:

Så förvånar det mig ifall Apple först på senare tid lagt till en kontrollfunktion för laddningen.

I somras eller tidig höst skrevs det om att Apple i höstens nya iOS-verson skulle lägga till "smart" laddning men att det var lite oklart vad det innebar.

 

9 timmar sedan, skrev Martassen:

Ja att den går upp till 80 procent laddning eller nåt sånt när sladden sitter i hela natten.

Det borde gå upp till 100 %. Du kanske behöver kalibrera batterifunktionen:

https://discussions.apple.com/thread/5720421

https://www.makeuseof.com/tag/calibrate-iphone-battery/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 timmar sedan, skrev Cecilia:

I somras eller tidig höst skrevs det om att Apple i höstens nya iOS-verson skulle lägga till "smart" laddning men att det var lite oklart vad det innebar.

 

Det borde gå upp till 100 %. Du kanske behöver kalibrera batterifunktionen:

https://discussions.apple.com/thread/5720421

https://www.makeuseof.com/tag/calibrate-iphone-battery/

 

Fast jag tror den visar 100. Tänkte mer att den nya uppdateringen gör att den tekniskt sätt går till 80.  Jag ladda i natt och drog ut laddaren vid 3 på natten och nu ser laddningen ut som bild. Har dock inte använt telefonen så mycket idag under dagen mer än lite kort på lunchen och typ kortisar att kolla mail. 

 

EAFFCAEA-A4A2-4D0D-9F91-DD111D9D7A5B.jpeg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här är en beskrivning av hur det är tänkt att fungera i iOS 13: https://www.howtogeek.com/423451/how-ios-13-will-protect-your-iphones-battery-by-charging-to-80/

Citat

In iOS 13, a new charging algorithm will keep your iPhone at 80% when charging overnight. That algorithm will determine when you typically wake up and start the day, and restart the charging sequence to give you fully charged battery when you wake up.

För övrigt innehåller den sidan mycket information om moderna batterier och hur de bör laddas.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänker ni på alla dessa bitar vad gäller laddning? Kallibrering att låta den ladda ur och ladda upp. För mig jag gjort detta. 
Kan man se om ens laddare är original eller köpt hos Kjell company och liknande? Om det nu spelar roll man har original laddare? Köper ni era laddare hos typ Kjell company Claes Ohlsson om de börjar ge sig? Det är ju rätt lurigt om

man lagt 3 laddare i en

låda och det ligger blandat originalladdare och iPhone laddare ifrån Kjell company ?. Går ju ej se. 

Redigerad av Martassen
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har inte kalibrerat vare sig surfplattan eller mobiler med vilje däremot har det ju hänt att de har blivit helt urladdade ändå, men jag har inte heller råkat ut för att batteriladdningsvärdena varit oväntade på något sätt.

 

Har inte köpt någon ny laddare (adapter, transformator) utan bara ny sladd eftersom det är den som gått sönder och det har jag gjort på Kjell. Det står väldigt mycket text på själva adaptern som är Apple-original men jag har inte kollat om det står att den kommer från Apple.

 

En del billiga laddare (adaptrar) har blivit återkallade för att de inte har uppfyllt elsäkerhetskrav och det finns säkert sådana som Elsäkerhetsverket inte har hittat så man ska ju inte köpa de allra billigaste i alla fall. Särskilt om man tänkt ladda på natten.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Japp. 
Dessa två adaptrarna har jag och kanske är äkta då det är äpplen på . ?.  Se bild 
 

köpte en laddare laddare hos Kjell med men osäker vart den adaptern isåfall tagit vägen. 

 

Redigerad av Martassen
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

19 minuter sedan, skrev Martassen:

Dessa två adaptrarna har jag och kanske är äkta då det är äpplen på . ?.  Se bild 

Verkar ju rimligt.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hittade faktiskt denna också som inte har något äpple så är nog den som inte är äkta då antagligen. Se bild. 

 

Redigerad av Martassen
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En typisk testcykel för batterier består av urladdning under 40 minuter följd av laddning under 24 minuter.

Det här betyder att batteriet laddas ur mycket mindre än om batteriet används hela dagen och därefter laddas på natten.

Iden med trådlösladdning är ju att när man inte använder mobilen så ska mobilen ligga på laddaren och laddas.

Inte om just iPhone utan livslängd på batterier i elektriska fordon.

https://www.mpoweruk.com/life.htm

Till sist, för en pryl designad för en livslängd på 2 till 3 år # är det väl inget problem att batterikapaciten sjunkit till 90% efter 1 år ? Eller ?

 

# Hörde i Dagens Eko en ingenjör som arbetade med utvecklingen av autonoma bilar beklaga sig över att komponenterna man använde , kameror tex, var designade för mobiler och paddor och en livslängd på 2 till 3 år.

Redigerad av jannejanne
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...