Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Klagomål på Klarna, förstår inte problemet baserat på min erfarenhet


Hakinger
 Share

Rekommendera Poster

Jag läser ofta att Klarna får många klagomål. Själv har jag använt Klarna i ett par år nu överallt där jag kan. Har deras kreditkort för att kunna använda Apple Pay överallt där det går.
Så här gör jag:
Jag köper något på nätet eller i affären.
Jag får direkt efter köpet ett meddelande i mobilappen om att ett köp är gjort.
Jag väljer i mobilappen att den ska betala hela summan idag. Jag gör det naturligtvis direkt för att inte glömma det och få påminnelseavgift (trots att jag har 14 dagar på mig att göra det utan extra avgifter)
Efter någon dag dras pengarna från mitt konto jag angivit och jag får ett mail om det. Ser även i appen vilken status det är på betalningen. Sen är det inget mer med det.

Uppenbarligen fungerar det inte så simpelt och smidigt för alla vad jag förstår. Har du gjort exakt som jag och ändå haft problem? Hur har problemet yttrat sig?

Redigerad av Pentti H
Ville radera och posta i "ordet är fritt" istället, men det gick inte..
  • Gilla 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problemen uppstår t ex vid en reklamation ang betalning.

Leverantören har skickat varor men det saknas en vara i försändelsen som inte kommit till dig. Du vill inte betala för den vara du inte fått.

Då hänvisar leverantören till Klarna och Klarna hänvisar till leverantören. Moment 22.  Telefonkö hos båda parter, grattis.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har aldrig haft några problem med Klarna mer än att de ett tag låste in pdf fakturan bakom mobilt bank-id (som jag inte har). Lärde mig dock att jag kan betala ändå för alla uppgifter finns ju i mailet med länken till fakturan. 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, skrev Pentti H:

Jag väljer i mobilappen att den ska betala hela summan idag.

Annars är väl en av anledningarna till att använda Klarna att man inte betalar förrän varorna har kommit, på det sättet riskerar man inte att betala utan att få några varor.

 

Jag har inte heller haft några problem med Klarna, men jag har inte deras app utan väljer att betala mot faktura som då mejlas samtidigt som varan skickas från lagret.

 

Ibland är alternativen för faktura och annan direktbetalning inte synligt till att börja med i butikens kassa utan det är bara avbetalning och liknande med avgifter som syns. Det kan ju upplevas som lite förvirrande att man måste klicka på en länk för att få upp fler alternativ.

 

Sen innebär ju Klarnas app, deras koppling av mejladress till fysisk adress osv att de får tillgång till väldigt mycket privat information som kan missbrukas om (när) de hackas.

Redigerad av Cecilia
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

13 minuter sedan, skrev Cecilia:
2 timmar sedan, skrev Pentti H:

Jag väljer i mobilappen att den ska betala hela summan idag.

Annars är väl en av anledningarna till att använda Klarna att man inte betalar förrän varorna har kommit, på det sättet riskerar man inte att betala utan att få några varor.

 

Jag gör som @Pentti H där "idag" avses den dag man tagit emot varorna.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

19 minuter sedan, skrev Cecilia:

Annars är väl en av anledningarna till att använda Klarna att man inte betalar förrän varorna har kommit, på det sättet riskerar man inte att betala utan att få några varor.

 

Jo, så bör man väl göra. Jag är nog bara lite bortskämd med att jag alltid fått det jag beställt. Har det varit något problem har jag löst det med butiken i första hand.

Citat

Sen innebär ju Klarnas app, deras koppling av mejladress till fysisk adress osv att de får tillgång till väldigt mycket privat information som kan missbrukas om (när) de hackas.

Där har du en poäng förvisso. Klarna får ju en utmärkt historik över vad jag handlar som i princip alltid delas ut till sk "samarbetspartners" och kanske går de uppgifterna någon gång kunna användas emot mig på något sätt, fast jag kan inte idag se hur då jag inte bryr mig om någon vet vad jag handlar. Ni vet den där floskeln om "jag har inget att dölja" ;) - när det handlar om detta iaf, men tipsa gärna om hur det kan skada mig? Kanske är jag mer än lovligt naiv och borde det? Jag är mer orolig för den övriga dolda kartläggningen som sker medan man är på nätet och som omfattar allting man gör här.

Då jag blockerat all reklam överallt på nätet så länge jag kan minnas (iaf fall från den dagen jag förstod att man kunde blockera all synlig reklam enkelt) så märker jag inte av någon koppling till det jag handlar. Jag ser/får aldrig någon reklam, varken "relevant" som påstås vara baserad på sånt som de tror intresserar mig, eller något annat lika orelevant, baserat på min handel. Lite positivt överraskad är jag dock över att typ 99% av handlarna respekterar när man avsäger sig reklamspam.
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det spelar ingen roll om det är på faktura. Det är ändå du själv som måste kontakta leverantören OCH Klarna. Det är då problemet uppstår. De hänvisar till varandra.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev polken:

Problemen uppstår t ex vid en reklamation ang betalning.

Leverantören har skickat varor men det saknas en vara i försändelsen som inte kommit till dig. Du vill inte betala för den vara du inte fått.

Då hänvisar leverantören till Klarna och Klarna hänvisar till leverantören. Moment 22.  Telefonkö hos båda parter, grattis.

 

 

 

Ok. Jag har inte råkat ut för det, men det är bra att veta att det kan bli problem om leverantören vägrar betala tillbaka pengarna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev DePhaz:

Har aldrig haft några problem med Klarna mer än att de ett tag låste in pdf fakturan bakom mobilt bank-id (som jag inte har). Lärde mig dock att jag kan betala ändå för alla uppgifter finns ju i mailet med länken till fakturan. 

Oj, du har inget bankid? Så man kan alltså klara sig utan den fortfarande? :) Men jag misstänker att det inte dröjer länge innan även du måste, som Borgerna säger: "assimileras" ;)

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är skillnad på Bank-id och Mobilt bank-id. Man kan t ex ha Bank-id på ett kort (kreditkortsstorlek) som sätter i en USB-ansluten kortläsare i datorn.

 

46 minuter sedan, skrev Pentti H:

Där har du en poäng förvisso. Klarna får ju en utmärkt historik över vad jag handlar som i princip alltid delas ut till sk "samarbetspartners" och kanske går de uppgifterna någon gång kunna användas emot mig på något sätt, fast jag kan inte idag se hur då jag inte bryr mig om någon vet vad jag handlar. Ni vet den där floskeln om "jag har inget att dölja" ;) - när det handlar om detta iaf, men tipsa gärna om hur det kan skada mig? Kanske är jag mer än lovligt naiv och borde det? Jag är mer orolig för den övriga dolda kartläggningen som sker medan man är på nätet och som omfattar allting man gör här.

Jag är inte så orolig för vad Klarna och deras samarbetspartner gör men vad händer om deras databas hackas och någon kriminell får tag på namn, kortnummer, adress, mejladress osv. Jag vet inte men kan tänka mig att det kan missbrukas och ens kortnummer används till transaktioner som man inte vet om innan pengarna är dragna och sen får man en massa problem med att få ordning på det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Klarna må vara som det är men jag såg en video där deras vd stod och bröstade sig och sade att "de bästa kunderna var de som inte betalade i tid, förseningsavgifterna är en stor del av vinsten, jag hoppas på flera sådana".

För sitt eget bästa får man nog se till att betala i tid.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, skrev Cecilia:

Det är skillnad på Bank-id och Mobilt bank-id. Man kan t ex ha Bank-id på ett kort (kreditkortsstorlek) som sätter i en USB-ansluten kortläsare i datorn.

 

Jag är inte så orolig för vad Klarna och deras samarbetspartner gör men vad händer om deras databas hackas och någon kriminell får tag på namn, kortnummer, adress, mejladress osv. Jag vet inte men kan tänka mig att det kan missbrukas och ens kortnummer används till transaktioner som man inte vet om innan pengarna är dragna och sen får man en massa problem med att få ordning på det.

Ah du tänker så. Men då tänker jag att det problemet existerar ju med all sorts handel på nätet där man måste ange dessa uppgifter, det känns inte som någonting specifikt för Klarna, om de har normal säkerhet.
Hursomhelst, litar man inte på Klarna så ska man naturligtvis inte använda dem. Det finns ju alltid alternativ. Särskilt de som erbjuder anonymiserade betalningstjänster, som Apple pay t.ex. Kanske Samsung har liknande? Eller som några enstaka svenska banker som erbjuder engångskreditkort.
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, skrev Hockke:

Klarna må vara som det är men jag såg en video där deras vd stod och bröstade sig och sade att "de bästa kunderna var de som inte betalade i tid, förseningsavgifterna är en stor del av vinsten, jag hoppas på flera sådana".

För sitt eget bästa får man nog se till att betala i tid.

När Klarna började hade de definitivt denna medvetna strategi. Jag har alltid varit närmast neurotisk med att betala alla räkningar i tid.
Men när jag började använde Klarna började jag plötsligt få betalningspåminnelser plus straffavgift pga. att jag inte fick mailet med betaluppgifterna i tid. Erkänner att jag mer eller mindre glömde bort att jag inte hade betalat, för jag väntade alltid på fakturan. Om den ens kom. Jag har använt gmail ända sen det startade och aldrig raderat några mail, och vi vet ju att google aldrig raderar något ;) men jag har inte hittat dessa fakturamail där. Så, jag är fullständigt övertygad om att det var medvetet från Klarnas sida, på den tiden åtminstone.
Så jag använde inte Klarna på några år efter det, men sen upptäckte jag deras mobilapp som, hittills åtminstone, har fungerat utan några som helst problem. Men vid första minsta lilla problem kommer jag inte ha några som helst som helst problem att dumpa dem.

Var detta en video nyligen, eller från den tiden som jag pratar om?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

37 minuter sedan, skrev Phenomen:

Igår när jag skulle beställa kläder och valde att betala med klarna (har gjort det massor med gånger sen tidigare). Så gick jag inte vidare i checkouten med motiveringen att "den angivna adressen inte matchade den som klarna har". Jag dubbel, och trippelkollade adressen utan framgång. Det hade kanske funkat om jag skrev lägenhetsnummer men valde att avbryta köpet. Jag uppfattade problemet som en bugg. 

 

Mycket av era upplevelser kan vara buggar. De är ju rätt nya ändå. Nån fillmstjärna på klarna kanske sitter och läser era stories :)

Smart av dig att avbryta köpet när någonting inte är som vanligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...