Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Rekommendera Poster

Det verkar inte finnas nått 'better safe than sorry' tänk när det gäller coronaviruset i Sverige. Nej, man plockar hem svenskar från Kina - bra det - men detta görs tillsammans med en massa andra européer, varav många redan hade symptom, istället för att flyga ut ett eget chartrat plan direkt. Sen ska vederbörande gå i "frivillig karantän" hemma snarare än att checkas in i sjukhusmiljö där dom kan hållas under professionell uppsikt tills man bedömer att faran är över. Och hur många kommer ta den där frivilligheten på allvar och inte sätta sej på kollektivtrafiken eller gå ner på puben eller till gymmet när uttråkningen sätter in? Och hur många är verkligen ensamma därhemma - dvs det finns ingen familj som kan utsättas för risker? Och hur hindrar man smittorisken i ett lägenhetshus med gemensamma trapphus och AC mellan lägenheterna? 

Och i TV står två tomtar och flinar och kan inte svara på frågan om man bör flyga eller inte, (åka tåg mm andra kollektiva transportmedel nämns över huvud taget inte!!) eller rekommendera hur man skyddar sig (utöver 'sprita händerna') eller hur man känner igen symptomen. Programledaren frågar och frågar för att få några vettiga svar men det kommer bara yxskaft tillbaka. 
Följden blir tror jag att vi får en massa 'vargen kommer' - fall av folk som kommer rännande med vanlig vintersnuva och samtidigt kanske dom som verkligen är sjuka struntar och inte bara skadar sej själva utan springer runt och smittar andra. 

Finns det över huvud taget någon plan i Sverige för hur man ska hantera en epidemi? Kan vi karantäna en stad som kineserna karantänade Wuhan? Kan sjukvården, som redan idag går på knäna, klara av en tillströmning av Corona fall? Hur tar vi in dom sjuka? Ska dom gå till 'vanliga' VC eller akuten och kanske smitta alla andra som trängs där? 

Tja, nu kanske Corona inte blir värre än svininfluensan eller säsångsinfluensorna, men vem vet? Varför tar man från officiellt håll för givet att det inte är någon fara? 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi kanske ska komma ihåg att Coronaviruset inte bara är ett virus, utan är en virusgrupp med beteckning Coronavirus.

Du kan faktiskt ha/få en vanlig förkylning med både symptom, snuva, hosta och feber, precis som den variant av Cororavirus som det nu handlar om, men du behöver inte ha fått viruset Corona för det, men den förkylning du har fått är ändå en variant från virusgruppen Corona, men hos dig, fullständigt ofarligt förutom några dagar hemma kanske från skola eller jobb, och efter en vecka är du igång igen.

Visst, som det handlar om nu, har du varit i Kina i nämnda område och inom någon vecka börjar få symtom ska du givetvis kolla dig.

Kom ihåg att tills idag så är det bara ett enda fall som är känt i Sverige, som har bekräftat denna typ av Coronavirus.
Och det är enligt media lindriga symptom. Så det är långt långt ifrån någon slags epidemi här i landet. Det krävs betydligt fler bekräftade fall.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan, skrev Smilingeyes:

(utöver 'sprita händerna')

För övrigt rätt menlöst när det gäller de flesta virus. I alla fall om man inte jobbar direkt med att ta hand om sjuka.

Skall du få bort smitta från händerna är tvål och vatten bättre (om man inte riskerar att "tvätta sönder" händerna).

Citat

istället för att flyga ut ett eget chartrat plan direkt. 

Fast är det vettigt att flyga in ett plan till och sätta en hel besättning + saneringspersonal i karantän? 

Dessutom tvivlar jag på att vi/SAS har kvar den typen av sjuk/ambulanstransport som vi hade under kalla kriget.

När det gäller vården så borde det gå rätt bra - typ. En stor del av problemet är organisatoriskt. Vi har nog aldrig haft så många läkare och sjuksköterskor som vi har idag.

https://sdb.socialstyrelsen.se/if_per/val.aspx

Däremot kanske vi får brist på undersköterskor och vårdbiträden som troligtvis skulle ta värsta smällen vid den här typen av kris. Och naturligtvis sängplatser eftersom de är utrotningshotade

https://www.vardfokus.se/webbnyheter/2019/januari/antalet-vardplatser-fortsatter-minska/

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 timmar sedan, skrev Smilingeyes:

Sen ska vederbörande gå i "frivillig karantän" hemma snarare än att checkas in i sjukhusmiljö där dom kan hållas under professionell uppsikt tills man bedömer att faran är över. Och hur många kommer ta den där frivilligheten på allvar och inte sätta sej på kollektivtrafiken eller gå ner på puben eller till gymmet när uttråkningen sätter in?

Om man bryter mot hemkarantänen bryter man mot Smittskyddslagen och lämpliga åtgärder kan alltså sättas in. Naturligtvis kommer de som blir aktuella för hemkarantän att noga instrueras om vad som gäller, varför och vad som händer om de bryter mot reglerna.

Med tanke på hur dyr sjukhusvistelse är för samhället så är jag glad att man sparar det till de fall som verkligen behöver det, för att inte tala om vad det skulle innebära om en sjukhusplats tas upp av en person som är frisk i stället för att den går till någon som verkligen behöver den.

Varför tar man från officiellt håll för givet att det inte är någon fara? 

Så är det ju inte. Det är ytterst ovanligt att en sjukdom klassificeras som samhällsfarlig så nu när man har gjort det för denna nya typ av Coronavirus innebär det att man anser att det är en fara. Det är bara fyra sjukdomar som har klassificerats så.

Kan vi karantäna en stad som kineserna karantänade Wuhan?

Åtgärden finns i alla fall i Smittskyddslagen (3 kap. 10 §): https://lagen.nu/2004:168

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kan vi karantäna en stad som kineserna karantänade Wuhan?

Jag tror att man i Kina har bättre maktmedel (läs militär) än vad vi har i Sverige.

Dessutom gissar jag att kineserna har större respekt för detta maktmedel, av förståeliga skäl.

I Sverige är det nog stor risk att många tänker att "jag ska bara" viktiga saker. Som inte är viktiga för fem öre i sammanhanget.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Cecilia skriver:

Med tanke på hur dyr sjukhusvistelse är för samhället så är jag glad att man sparar det till de fall som verkligen behöver det, för att inte tala om vad det skulle innebära om en sjukhusplats tas upp av en person som är frisk i stället för att den går till någon som verkligen behöver den.

Det märkliga är faktureringen.

Drabbades av blodproppar i lungorna (ja det visste ju inte jag, det var bara att efter 2 trappor upp från tvättstugan i normaltakt så blev det att ta trappa 3 och 4 i några trappsteg i taget och stanna och pusta) Jag ringde 1177 mellan varje varv till tvättstugan och kom inte fram. En granne ringde 112 och ambulans med 4 sjuksköterskor kom och konstataterade att jag inte hade stroke eller infarkt, fixade sjuktransport med taxi till sjukhuset och på akuten gick det fort. Med en 1a undersökning. Efter ett par timmar röntgen och bekräftat blodproppar i lungorna. (Bildats i benen, lossnat och fastnat i lungorna) och fick stanna över natten till utskrivning nästa dag 1500.

Fick blodförtunnande medicin. Och äter blodförtunnande medicin.

Har nu fått fakturor

Amb-vård på plats    300kr

Akutmottagningen   300kr

Vårdenhet 1dagar     100kr

Sjuktransport taxi       80kr

Det jag reagerar över är just det att trots att det är så dyrt ligga på sjukhus fakturerades bara 100kr för just detta att ligga över. Dom frågade om det var OK med mig ligga över.

Och jag sa OK trots att jag mådde bra. Utom just gå i trappor.

Ja sedan har ju medicin Xarelto blodförtunnande kostat drygt 1000kr.

Vilket gör faktureringen Vårdenhet 1dagar     100kr ännu märkligare.

Som jag ser det.

Redigerad av jannejanne

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Beklagar det som hänt.

Man får vara glad att det finns en hel del allmän välfärd i det här landet så att de som är fattiga inte behöver bekymra sig allt för mycket över att vara kvar på sjukhus.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tycker vi har det otroligt billigt i Sverige när det gäller sjukhusvistelser, vård och eftervård. Splittrade och bröt foten i höstas, låg 5 dagar på Danderyd. Kostade ett par hundralappar. Med kringkostnader kom jag förstås upp i frikortsnivå, men även den är otroligt låg. Andra länder skulle falla pladask om de visste att vi kan gå gratis till sjukhuset efter att bara betalt någonstans mellen 1500-1800 kr.

jag kan nu springa till sjukgymnast när jag vill utan att tänka på utgifter. Annars hade jag nog bara skitit i det. 

Mycket är problematiskt i svensk sjukvård såklart, väldigt problematiskt. Men kostanden för patienter är  absolut inget att gnälla över.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...