Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Malwarebytes som (enda) virusskydd


ChristerE
 Share

Rekommendera Poster

Det frågas då och då om Malwarebytes kan ersätta (andra) virusskydd, i så fall Premiumversionen med realtidsskyddet. Och svar brukar vara att Malwarebytes är ett alldeles utmärkt program för att hitta diverse skadlig kod. Det hittar sån't som virusskydd inte hittar, men är kanske inte lämpligt som det enda skyddet. Själv har jag använt Kaspersky Internet Security i kombination med Malwarebytes (även det med realtidsskydd) i många år och det har fungerat bra.


Vid iordningställandet av en ny dator kändes det inte akut med virusskyddet, Windows Defender anses ju göra ett bra jobb. Men så upptäckte jag att Windows Defender inaktiverats efter att Malwarebytes installerades, men hoppade igång när realtidsskyddet inaktiverades (det räckte med "Skydd mot skadlig kod", bilden från annan dator). (Windows Defender anses alltså fungera bra men jag använder ett Internet Security-paket för att det innehåller mer än endast virusskydd.)

 

1616893197_2020-01-30Malwarebytessom(enda)virusskydd.JPG.af55f9e80c53d30bc6caec0859b23388.JPG


Rimligtvis är jag inte ensam om att ha reagerat på Defenders reträtt när Malwarebytes äntrar scenen. Men tänkte att en "varning" kanske intresserar någon.

 

Redigerad av ChristerE
Det skulle ju vara en bild med också
  • Gilla 2
  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man inte vill att Malwarebytes ska stänga av Windows Defender kan man ju nöja sig med att använda Malwarebytes som en on-demand scanner.  
https://www.howtogeek.com/230158/how-to-run-malwarebytes-alongside-another-antivirus/

Jag har aldrig behövt prova Malwarebytes men jag vet förstås, genom läsning av trådar i Eforum, att det är ett utmärkt program som hjälpt många med skräpproblem.

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev mbgtmari:

Om man inte vill att Malwarebytes ska stänga av Windows Defender kan man ju nöja sig med att använda Malwarebytes som en on-demand scanner.  
https://www.howtogeek.com/230158/how-to-run-malwarebytes-alongside-another-antivirus/

Det kan man, och förmodligen helt okej för många. Men Malwarebytes realtidsskydd har t ex blockerat webbplatser jag besökt, vid några tillfällen. Tyckte de verkade vara seriösa men något skräp fanns det uppenbarligen på dem (såvida det inte var falskt alarm, men det verkade det inte vara). Men Malwarebytes har själva en lösning på det.


HowTo Geek har mycket bra information och förklarar dessutom på ett bra sätt (det passar i alla fall mig). Så tack för länken, den ska jag spara.


Att Malwarebytes ska gå att använda parallellt med virusskydd skriver också HowTo Geek om. Men Windows Defender vill gärna ta ett steg tillbaka när Malwarebytes upptäcks (om Malwarebytes realtidsskydd är aktivt). Men det har, som sagt, Malwarebytes en lösning för.


"You can still run both at once if you like. Here’s how: In Malwarebytes, open Settings, click the “Security” tab, and disable the “Always register Malwarebytes in the Windows Security Center” option. With this option disabled, Malwarebytes won’t register itself as the system’s security application and both Malwarebytes and Windows Defender will run at the same time."


En något tillrättalagd Googleöversättning:
"Du kan fortfarande köra båda på en gång om du vill. Så här: I Malwarebytes, öppna Inställningar, klicka på fliken "Säkerhet" och inaktivera alternativet "Glöm inte att registrera Malwarebytes i Windows Säkerhetscenter". Med det här alternativet inaktiverat registrerar Malwarebytes sig inte som systemets säkerhetsapplikation och både Malwarebytes och Windows Defender körs samtidigt."


Normalt ska man inte köra två antivirusprogram samtidig, med realtidsskydden aktiverade. Malwarebytes är kodat för att inte krocka med antivirusprogrammen. Men skulle problem trots allt uppstå så går det att lägga till undantag för det virusskydd man har installerat i sin dator. Allt beskrivet i artikeln mbgtmari länkade till.
 

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...