Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

PNG bilder får vit bakgrund i Photoshop


Martyyyyy
 Share

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag försöker att dra .png bilder till en jpeg bild i photoshop där jag inte vill ha med bakgrunden såklart från png filerna. Men den transparenta/vita bakgrunden hänger med varenda gång, eller så går det inte att dra de alls och släppa på jpeg bilden. Har gjort detta flera gången tidigare, men nu fungerar knappt nån bild alls. Vad missar jag??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du ställt in genomskinlig bakgrund när du skapade första bilden?

Jag vet inte om det kan bero på detta, men hos mig funkar png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har inte skapat någon bild. Jag har bara öppnat en befintligt jpg bild som jag vill föra över png bilder på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har testat att öppna en befintlig jpg och sedan montera in en png och min png bilds bakgrund blir genomskinlig.

Vilken photoshopversion använder du

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 timmar sedan, skrev Martyyyyy:

Hej!

 

Jag försöker att dra .png bilder till en jpeg bild i photoshop där jag inte vill ha med bakgrunden såklart från png filerna. Men den transparenta/vita bakgrunden hänger med varenda gång, eller så går det inte att dra de alls och släppa på jpeg bilden. Har gjort detta flera gången tidigare, men nu fungerar knappt nån bild alls. Vad missar jag??

Vad menar du med detta - det jag rödmarkerat.
En png har inte vit bakgrund.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...

I Adobe Photoshop arbetar man med lager och har man med olika filtyper (jpg, png, gif, eller annat) att göra så går det inte som du vill göra.


Men:

För det första: öppna den bilden du vill arbeta i, sedan skapar du ett nytt lager och i detta kan du importera eller dra in vad som helst.

 

2. när du har 2 eller flera lager (som du kan tända eller släcka) kan du redigera var bild för sig och lyfta ut i ett tredje lager, du kan släcka dessa och sedan börja att redigera det första lagret som du kan spara vidare som lager 4.
Bara som exempel. Det finns naturligtvis otaliga varianter att göra.

Tex När både 1,2, 3 och fyra, alt 1 och 2 eller bara 3 och 4 i ett 5:e lager är i hop då kan du ta ut eller kombinera dina två (eller flera bilder) som en, enligt dina önskemål.
 

Den vita bakgrunden som kan se lite gråaktig rutsnäcks-mönstrad ut kommer inte med på utskriften, vilken du kan göra en förhandsgranskning av innan utskrift och slutgiltigt spara fil (med nytt namn) naturligtvis.

 

Gratis Gimp fungerar likadant.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...