Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ändra plats för var filer sparas


ChristerE
 Share

Rekommendera Poster

I Windows 10 finns två sätt att ställa in var filer av olika sorter ska sparas. Det ena är var de personliga filerna sparas, Bilder och Dokument, m m. Det andra finns i Inställningar > System > Lagring, där "Ändra var nytt innehåll ska sparas" hittas. Se länken nedan och beskrivningen där.


Jag brukar se till att ha en egen partition för alla mina dokument. Då kan jag göra avbildningar av systemet utan att de egna filerna blir inblandade. Avbildningar av systemet görs bara efter större förändringar, t ex installationer av program. Och återställningar, om det blir aktuellt, kan göras utan att hänsyn behöver tas till dokumenten.


Att ändra plats för t ex Bilder och Dokument, och också flytta med befintliga dokument, är inget konstigt. Det är inställningen i Inställningar som jag inte blir klok på, alternativen där skiljer sig mot det först beskrivna. I Inställningar ändrar man också bara partitionen, medan i det första fallet så definierar man hela sökvägen till Bilder och Dokument, m m.


Beskrivningen i länken är det inget fel på, för appar respektive de personliga mapparna. Kanske finns det givna mappar som skapas för t ex appar om man ändrar till en annan partition i Inställningar. Men vad har då "Nya dokument ..." och "Ny musik ...", med fler, att göra i inställningarna i Inställningar. Vad avser de inställningarna. Har sökt men inte hittat någon förklaring.


Jag har aldrig ändrat detta i Inställningar, program brukar få installeras på systemdisken och mina egna dokument sparas på en annan partition med inställningen "Plats". Men nu blev detta aktuellt igen med nya datorn, så har någon en förklaring så är den välkommen. Annars får jag ju det ändå att fungera som jag vill med mina personliga dokument.


https://answers.microsoft.com/sv-se/windows/forum/all/min-c-disk-är-full-hur-flyttar-jag-till-d/e0e7a599-8ed7-4fb3-bc8d-e3e32f5c55d0

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ändrar man i Inställningar att Nya Dokument ska sparas i D, skapas automatiskt en mapp i D med användarnamnet och en undermapp Dokument. Samma för de andra alternativen.

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

13 timmar sedan, skrev vertpre:

Ändrar man i Inställningar att Nya Dokument ska sparas i D, skapas automatiskt en mapp i D med användarnamnet och en undermapp Dokument. Samma för de andra alternativen.

Tack, det hade jag ingen koll på. Har inte haft anledning att använda Inställningar för att flytta mappar till en annan partition (t ex D:). Utforskaren och fliken Plats under Egenskaper har gjort jobbet på ett utmärkt sätt.


Använder man Inställningar (... System och Lagring) får man ingen information om mapparna, man ser endast och väljer partitionerna. Hade jag kollat runt på partitionerna hade jag förstås upptäckt de nya mapparna, som vertpre informerade om. Men eftersom hanteringen fungerar bra direkt i Utforskaren, och att metoden i Inställningar är "förvirrande", så har jag inte "kollat runt" tidigare.


Så verkar det vara bäst att hålla sig till den ena eller den andra metoden, annars blir det oreda bland mapparna. För min del fortsätter jag med hanteringen via Utforskaren. Där kan jag välja att samtidigt flytta befintliga filer till de nya platserna, och mapparna för de ursprungliga lagringsplatserna tas då bort. Ändrar man via Inställningar skapas endast nya lagringsplatser (vars hierarki man inte verkar kunna påverka), befintliga filer blir kvar på de ursprungliga lagringsplatserna. Om jag nu inte misstagit mig när jag "kollat runt" i samband med lite testning. Vilka typer av dokument vars lagringsplatser kan flyttas är inte heller lika för de två metoderna. Rätta mig om någon beskrivning inte stämmer.

 

1593246097_2020-01-2901.50ndraplatsfrvarfilersparas(Denhrdatorn).JPG.58754c8fbe0dc03cfc8a4da8310ac169.JPG

 

 

458205989_2020-01-2901.50ndraplatsfrvarfilersparas(Instllningar).JPG.b489e192e5b1c7aa153e2bc377c0fc12.JPG

 

TILLÄGG:
Fanns det någon samordning mellan det två sätten att ändra lagringsplatser borde en ändring via t ex Utforskaren sen visas i Inställningar, och vice versa, i alla fall för de typer av filer vars lagringsplatser finns med på båda ställena. Men så verkar det inte vara - förvirrande!
 

 

Redigerad av ChristerE
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...