Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Länk till sida med Mp3:or


Johannes

Rekommendera Poster

Om vi på vår sida länkar till en sida som innehåller mp3 filer som går att ladda ner, gör vi då något olagligt?

Det är inte vi som äger sidan, och den ligger inte i Sverige.

Däremot framgår det tydligt att anledningen till att länken finns på vår sida är på grund utav att det finns mp3or på hans sida som man kan ladda ner.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...

Om jag förstår det rätt, länkar han inte till mp3-låtarna i sig, utan till en sida som i sin tur länkar till mp3-låtar. Då är det väl inte olagligt? I så fall borde väl alla som länkade till nedladdningen av Napster åkt dit när Napster gjorde det?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag förstår det rätt, länkar han inte till mp3-låtarna i sig, utan till en sida som i sin tur länkar till mp3-låtar. Då är det väl inte olagligt? I så fall borde väl alla som länkade till nedladdningen av Napster åkt dit när Napster gjorde det?

 

Det där har slagits fast i en dom från Högsta Domstolen. Man skiljer på vad man kallar "djuplänkar" och "hyperlänkar".

 

Hyperlänkar är tillåtet. Det vill säga man får lov att med vanliga länkar dirigera besökare till olika webbsidor utan att man själv för den sakens skull blir ansvarig för innehållet på webbsidorna i fråga. Även om de innehåller illegalt material.

 

Djuplänkar till illegalt material är däremot inte tillåtet. Det innebär om man på sin egen webbsida exempelvis länkar direkt till en upphovsrättsskyddad mp3-fil (även om den ligger på en annan server) så är man ansvarig, och har begått ett upphovsrättsintrång.

 

Det korta svaret är med andra ord JA, det är fullt tillåtet :-)

 

/Björn G

 

---

"Under certain circumstances, profanity provides a relief denied even to prayer."

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En liten fundering bara.

Det har på "sistone" blivigt mycket populärt att webhotellen som har filerna inte tillåter en "direktlänk" utan då en hemsida länkar till en fil (ex. mp3) så kommer man till en reklamsida för webhotellet där det står att man bör vänta x sekunder eller trycka på en länk för att få ladda ner filen.

 

Räknas detta som en djuplänk eller en hyperlänk?

 

Tjoff

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det har på "sistone" blivigt mycket populärt att webhotellen som har filerna inte tillåter en "direktlänk" utan då en hemsida länkar till en fil (ex. mp3) så kommer man till en reklamsida för webhotellet där det står att man bör vänta x sekunder eller trycka på en länk för att få ladda ner filen.

 

Det är inte fastslaget, såvitt jag vet.

 

Men eftersom man i praktiken länkar till en specifik fil (även om nedladdningen sker med några sekunders fördröjning), tycker i alla fall jag att det lutar åt att man skulle åka dit om man gjorde så.

 

/Björn G

 

 

/Björn G

 

---

"Under certain circumstances, profanity provides a relief denied even to prayer."

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...