Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Nu är det kört i Windows 7...


dosman
 Share

Rekommendera Poster

Angående min tråd:

https://eforum.idg.se/topic/360218-ljuddrivrutin-till-ibm-thinkcentre-8320/

 

...så är det sen två dagar tillbaka helt kört i Windows 7. Allt tar en evighet att utföra; alla program tar en evighet att starta; fönstren byggs upp extremt långsamt på skärmen.

 

Kollade med ett gammalt antivirusprogram på CD-skiva med 'Hiren's Boot-CD', och mycket riktigt en trojan hittades. Men trots borttagning av trojan så fortsätter allt att gå oerhört segt.

 

Måste boota om till Windows XP, som ännu är virusfritt, för att kunna utföra något på datorn. Dessutom är Windows Update i Windows 7 skadat så det går inte att få igång Windows Defender heller... som kräver uppdateringar för att kunna köras...och, som sagt, Windows Update fungerar inte.

 

Om jag blåser rent datorn med Windows 95, XP och 7 så finns risk för att datorn är körd, ty i BIOS går det ej att boota från CD/DVD ty då försvinner hårddiskarna! Ett problem jag nämnt i en annan tråd jag skapat, men minns inte namnet på den... Så drömmen om ljud i Windows 7 verkar nu vara ännu mer avlägsen...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

59 minuter sedan, skrev dosman:

Kollade med ett gammalt antivirusprogram på CD-skiva med 'Hiren's Boot-CD', och mycket riktigt en trojan hittades.

Gamla ouppdaterade antivirusprogram kan falsklarma för att de inte känner till nyare (uppdaterade) Windows-filer och kan missa väldigt mycket.

 

Ser du någon oväntad aktivitet i Aktivitetshanteraren?

 

Om all hårddiskaktivitet är långsam så kan det bero på att hårddisken håller på och går sönder och i så fall är det först och främst säkerhetskopiering av allt på den som gäller och därefter köra ett långt testprogram av hårddisktillverkaren.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enligt programmet 'Defraggler' (defragmenteringsprogram) är hälsan 'Good' på hårddisken. Men jag misstänker ändå hårddisken, ty många gånger har jag fått upp skärmen 'Hårddisken behöver inkonsekvenskontrolleras...'. Även DOS-program i Windows 95-läge har plötsligt varnat för 'Litet diskutrymme', vilket naturligtvis är osant. Nej, ingen ovanlig aktivitet i Aktivitetshanteraren.

 

Men om det skulle bero på hårddisken varför går allt som smort när jag bootar till Windows XP som ju ligger på samma hårddisk!? Jag har två hårddiskar till; en IDE och en SATA men jag har ej lyckats med att visa dem i Utforskaren... (Vid ett tillfälle gjorde jag ett misstag och tog bort alla 'Referenser' till dem...)

 

I början av användningen av Windows 7 går allt blixtsnabbt, men någon minut efter det att jag kopplat upp mig till Internet då börjar det gå långsamt! Och efter ytterligare minuter blir datorn oanvändbar! CPU-användningen växlar mellan 53 och 93% under 2 sekunder. Tyvärr lutar det åt elektronik-återvinningen för hela datorn - 'IBM ThinkCentre', på min ort.

 

Naturligtvis har jag säkerhetskopierat allt på datorn, redan för en vecka sedan. Förväxla mig inte med en novis! Ni moderatorer underskattar gärna ert klientel. Den som trots allt INTE säkerhetskopierar, i kritiska lägen, får faktiskt skylla sig själv!

 

När jag skulle posta detta inlägg frös IE11 just när jag skulle logga in på eforum. Markören vägrade dyka upp för att kunna skriva in användarnamn i boxen! Fick sedan tvinga datorn att starta om - och då kom plötsligt skärmtexten "Stäng inte av datorn. Installerar uppdatering 1 av 6" Vad f-n nu då Windows 7 slutade väl med uppdateringar den 14 januari i år!? Likadant på min andra, fungerande, dator, det skall uppdateras hela tiden när jag är ute på nätet. Det mesta av min surfpott går åt för de förbaskade ständiga uppdateringar av Windows 7. Är det samma uppdateringsterror i Linux?

Angry-user-screaming.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

14 minuter sedan, skrev dosman:

I början av användningen av Windows 7 går allt blixtsnabbt, men någon minut efter det att jag kopplat upp mig till Internet då börjar det gå långsamt! Och efter ytterligare minuter blir datorn oanvändbar! CPU-användningen växlar mellan 53 och 93% under 2 sekunder. T

Det där tyder inte på hårddiskproblem för då brukar starten av Windows vara långsam.

Vilken process(er) är det som använder CPU:n så hårt?

Har du någon annan webbläsare än IE?

 

Det är omöjligt att komma ihåg vilka Eforum-medlemmar som har koll på säkerhetskopieringar (som du) och vilka som inte har det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

18 minuter sedan, skrev dosman:

Förväxla mig inte med en novis! Ni moderatorer underskattar gärna ert klientel.

Vad vill du uppnå med detta påstående?

Är det så att du egentligen inte vill ha hjälp utan bara vill avreagera dig? Då kanske tråden ska flyttas till avdelningen Avreagera dig!

 

22 minuter sedan, skrev dosman:

Är det samma uppdateringsterror i Linux?

För Linux Mint sker uppdateringar då och då men inte på långa vägar så energikrävande som i Windows.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Installera Linux istället, låt dom där värdelösa Windows operativen gå i graven tillsammans med MAC OSX.

 

Idag finns så otroligt bra Linuxdistributioner, en av dom bättre som passar nybörjare är MX Linux, Debian baserad och otroligt stabil, uppdaterar sig på någon minut.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 timmar sedan, skrev dosman:

Vad f-n nu då Windows 7 slutade väl med uppdateringar den 14 januari i år!?

Se

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

@Cecilia: Du har nog träffat 'huvudet på spiken', för IE11 tar enormt mycket processorkraft. Värdet låg på 135 500 kB (1 316 kB utan Internetuppkoppling och i vila) Detta samtidigt som datorn endast har ½ GB minne. Skall genast testa att installera Firefox browser på IBM-datorn.

 

@Amandus: Under ganska lång tid hade jag Linux Mint 18 på laptopen. Det fungerade utmärkt förutom att många drivrutiner saknades. Så jag är även van Linuxanvändare. Började med RedHat5 för några år sedan. Även van vid Linux Wary Puppy med fler.

 

@Mikael63: Visste inte förrän nu att du var så känslig. Charmkurs kanske? Ingen annan moderator än du tar illa vid sig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

30 minuter sedan, skrev dosman:

Visste inte förrän nu att du var så känslig. Charmkurs kanske?

Vem är det som är känslig nu då?

Följer du med på kursen? ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

@Cecilia: Nej, det hjälpte inte heller med Firefox. Minst lika segt. Tar tar flera minuter bara att rendera (bygga upp) ett fönster... Dags att blåsa rent Windows 7-partitionen...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev dosman:

Du har nog träffat 'huvudet på spiken', för IE11 tar enormt mycket processorkraft. Värdet låg på 135 500 kB (1 316 kB utan Internetuppkoppling och i vila) Detta samtidigt som datorn endast har ½ GB minne. Skall genast testa att installera Firefox browser på IBM-datorn.

Visserligen var det CPU-värdet och inte minnesvärdet jag frågade om men i dagens läge med kraftfulla webbsidor med mycket grafik och en modern webbläsare är det svårt att surfa med så lite minne som ½ GB. Jag tror att Microsoft rekommenderar minst 1 GB RAM-minne till 32-bitars Windows 7.

 

Ett tips är i så fall att starta om IE ofta så att det inte får chansen att samla på sig mycket info som tar upp RAM-minne.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, skrev dosman:

@Mikael63: Visste inte förrän nu att du var så känslig. Charmkurs kanske? Ingen annan moderator än du tar illa vid sig.

Tycker det mer handlar om din uppfattning av Mikael63s respons. Tycker hans frågor är högst rimliga, inte alls som att han skulle vara trampad på tårna.
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag installerat om Windows 7 och kör nu med Firefox 52 med följande CPU-värde. (Hoppas du är nöjd nu...). Inga invändningar om versionsnummer nu, tack. Ganska högt, eller hur? Men jag lyckas alltså nu använda IBM-datorn när jag postar detta.

Processer.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...