Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
Ored

Chromecast problem

Rekommendera Poster

Ored

Hej,

Har två problem med Chromecast Gästläget, https://support.google.com/chromecast/answer/6109292?hl=sv som jag hoppas att någon kan svara på.

1. Hur får man tillbaka så koden till Gästläget kommer tillbaka på TV skärmen?

2. Sedan en tid tillbaka har Gästläget slutat fungera med Telia Play appen. Tror det var i samband med någon uppdatering av appen. Någon som vet varför och om det går att få tillbaka? Är funktionen borttagen, gör jag något fel eller är det en bugg i appen? Förut fungerade det perfekt. Det fungerar också utmärkt att casta som vanligt utan Gästläget och med Gästläget från t.ex Telia Play appen. Har varit i kontakt med både Telias kundtjänst och premiumsupport men blir bara som en rundgång och de bollar mig hit och dit utan att kunna lösa problemet.

Anledningen till att jag vill använda Gästläget är att jag har fri surf på min mobil och vill kunna dela ut dess internetanslutning till Chromecasten samtidigt som jag streamar från mobilen utan att jag ska behöva ha en enhet, som jag då streamar ifrån mellan och som också är kopplad till mobilens WI-FI. Vill slippa ha med mig en ytterligare enhet.

/Ored

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Mikael63
Postad (redigerade)
3 timmar sedan, skrev Ored:

Anledningen till att jag vill använda Gästläget är att jag har fri surf på min mobil och vill kunna dela ut dess internetanslutning till Chromecasten samtidigt som jag streamar från mobilen utan att jag ska behöva ha en enhet, som jag då streamar ifrån mellan och som också är kopplad till mobilens WI-FI. Vill slippa ha med mig en ytterligare enhet.

Hänger inte med riktigt, är kanske trött, men hur kommer gästläget in i bilden då?

Jag kan låta min Samsung S9 agera hotspot åt en Chromecast samtidigt som jag använder (samma)mobilen och Telia Play appen för att visa innehåll.

Ed. har inte greppat detta med gästläge. Har jag släkt/vänner så får de access till det trådlösa nätverket. Då får de samtidigt tillgång till de Chromecast-enheter som finns.

Redigerad av Mikael63

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Ored

Kanske var lite otydlig tidigare. Det är exakt som du gör som jag vill att det ska fungera för mig men på senare tid typ senaste månaden så kommer det inte upp någon Chromecast ikon i Telia Play appen (iPhone) utan bara om jag är inkopplad med en annan enhet till samma WI-FI som Chromecasten dvs. den internetanslutningen jag delar ut från iPhonen. Gästläget är ju till för att man inte ska behöva vara uppkopplad till samma WI-FI som Chromecasten.

/Ored

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Ored

Nu har jag äntligen lyckats få till så att koden för Chromecast Gästläget syns igen på TV skärmen.

Ang. Telia Play appen så tror jag att jag lyckats kommit på vad felet är varför Gästläget inte fungerar. Dock har jag inte lyckats hitta någon lösning på detta. Med all sannolikhet beror felet på att appen inte verkar ha stöd för Bluetooth vilket krävs för att det ska fungera med iPhone (iOS). Kanske är det ett medvetet val av Telia eller så har dom helt glömt bort att lägga till stöd för detta. Troligen måste man på något sätt kontakta apputvecklarna och höra med dom.

/Ored

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...