Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Återställa Windows


Torparen
 Share

Rekommendera Poster

3 minuter sedan, skrev Cecilia:

Bra!

 

Det kan inte hoppa in olämpliga program i datorn bara för att du kör Defender utan du måste göra något, vara på skadliga sidor eller ladda ner saker du inte borde ladda ner.

 

Fortsätt att använda Malwarebytes, t ex är det bra att skanna med det programmet några gånger i veckan och det går bra att göra det i normalt läge så du behöver inte starta om i felsäkert läge. Skanna med Avast också.

OK då kan du glömma allt jag skrivit tidigare så börjar jag om. Datorn är fortfarande onormalt slö. Jag har försökt ladda tre usb-pinnar för återställning men får besked efter någon timma att något är fel. Pinnarna har behövlig kapacitet med råge. Kan jag göra en rensning av maskinen utan hjälp av återställningsprogrammet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

35 minuter sedan, skrev Torparen:

Jag har försökt ladda tre usb-pinnar för återställning men får besked efter någon timma att något är fel.

Hur gör du?

Hur lyder felmeddelandet?

Redigerad av Cecilia
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 minuter sedan, skrev Cecilia:

Hur gör du?

Hur lyder felmeddelandet?

Skapa återställningsenhet. Felmed? ja du det kommer jag inte ihåg, men det kommer då programmet är nära nog klart. Tar ju så lång tid men jag kan prova en gång till. Om jag köper en ny dator (ej aktuellt) hur laddar jag då in Windows?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skapa en återställningsenhet skapar en återställningsenhet som är bra att ha den dagen datorn inte startar. Nu är ju det inte fallet utan du kan återställa utan en sådan.

 

Är du säker på att alla dina egna privata filer är säkerhetskopierade?

Har du kopior på de installationsfiler som du behöver för program du brukar använda?

Har du skrivit ner viktiga inställningar som du har gjort själv i de program du brukar använda?

 

Eftersom det nu inte längre handlar om att du har något skadligt program i datorn kommer jag att dela den här tråden när du har svarat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

21 minuter sedan, skrev Cecilia:

Skapa en återställningsenhet skapar en återställningsenhet som är bra att ha den dagen datorn inte startar. Nu är ju det inte fallet utan du kan återställa utan en sådan.

 

Är du säker på att alla dina egna privata filer är säkerhetskopierade?

Har du kopior på de installationsfiler som du behöver för program du brukar använda?

Har du skrivit ner viktiga inställningar som du har gjort själv i de program du brukar använda?

 

Eftersom det nu inte längre handlar om att du har något skadligt program i datorn kommer jag att dela den här tråden när du har svarat.

Återställning: Ett problem uppstod kan ej fullfölja processen Detta kommer efter ca 40 minuter. Betr dina frågor för övrigt återkommer jag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev Torparen:

Återställning: Ett problem uppstod kan ej fullfölja processen Detta kommer efter ca 40 minuter. Betr dina frågor för övrigt återkommer jag.

Jag har nu säkkop alla personliga filer. Så jag är redo att ta emot nästa steg, Nu är det inte helt klart att jag kör processen n u på studs.

 

13 minuter sedan, skrev Thirteen:

Det finns en video…

 

https://www.youtube.com/watch?v=ooUn9Osi8vw

 

Återställa Windows - 0:25

Skapa Installationsmedia - 3:03

Installera Windows från en USB - 5:44

 

Innan minsta tanke på att göra nåt som görs i videon. Gör säkerhetskopior på allt av värde!

Jag kommer nu att följa Cecillias anvisningar, allt av värde är säkkop.  

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

13 minuter sedan, skrev Torparen:

Jag har nu säkkop alla personliga filer. Så jag är redo att ta emot nästa steg, Nu är det inte helt klart att jag kör processen n u på studs.

 

Jag kommer nu att följa Cecillias anvisningar, allt av värde är säkkop.  

 

:thumbsup:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

@Torparen

På sidan https://support.microsoft.com/sv-se/help/12415/windows-10-recovery-options under rubriken Återställa datorn med underrubriken Återställa datorn från Inställningar kan du läsa om hur du kan återställa Windows. Det som står under rubriken Viktigt gäller nog inte dig utan det är mest företagsanvändare som brukar ha krypterad hårddisk.

 

Det första alternativet i tabellen som heter Behåll ... På är det som påverkar minst så du kan börja med det för att se om det räcker. Läs noga vad alternativet gör.

 

Om datorn efter den återställningen fortfarande är seg kan du i stället välja alternativet Ta bort allt. Läs noga vad alternativet gör.

 

Kom tillbaks och berätta vilket/vilka alternativ du har prövat och vad resultatet blev.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, skrev Cecilia:

@Torparen

På sidan https://support.microsoft.com/sv-se/help/12415/windows-10-recovery-options under rubriken Återställa datorn med underrubriken Återställa datorn från Inställningar kan du läsa om hur du kan återställa Windows. Det som står under rubriken Viktigt gäller nog inte dig utan det är mest företagsanvändare som brukar ha krypterad hårddisk.

 

Det första alternativet i tabellen som heter Behåll ... På är det som påverkar minst så du kan börja med det för att se om det räcker. Läs noga vad alternativet gör.

 

Om datorn efter den återställningen fortfarande är seg kan du i stället välja alternativet Ta bort allt. Läs noga vad alternativet gör.

 

Kom tillbaks och berätta vilket/vilka alternativ du har prövat och vad resultatet blev.

Jag måste tänka igenom allt med säkkop så det blir kanske inte mer i afton.

Jag hör av mig efter det att jag gjort återställning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kan ta flera timmar att göra en återställning så man ska ha gott om tid när man påbörjar återställningen och inte behöva använda datorn snart.

 

Ta den tid du behöver för att gå igenom att allt är säkerhetskopierat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

15 timmar sedan, skrev Cecilia:

Det kan ta flera timmar att göra en återställning så man ska ha gott om tid när man påbörjar återställningen och inte behöva använda datorn snart.

 

Ta den tid du behöver för att gå igenom att allt är säkerhetskopierat.

Kom och tänka på en sak: Jag gjorde de flesta säk.kop innan jag körde MB. Kan jag köra MB på den ext HD? såfall hur.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror att Malwarebytes kollar alla anslutna hårddiskar när man kör en Threat Scan (vet inte vad de kan ha översatt det till), den mest heltäckande kontrollen. Genom att välja Custom Scan (anpassad skanning?) så kan man välja vilka diskar som ska kontrolleras.

Finns bilder där det framgår vad man klickar på: https://support.malwarebytes.com/docs/DOC-1549

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jari Karivainio

Hej!

Du kan ha korrupta systemfiler i windows som orsakar problemen.

Sök efter "cmd" vid sökikonen nere till vänster. När programmet dyker upp, markera den och välj "kör som administratör"

Skriv "sfc /scannow" vid prompten och tryck enter. Genomsökningen tar en stund, kan sfc reparera eventuella problem ser du det efter genomförd skanning. Om sfc /scannow inte kunnat reparera problemen skall du genomföra stegen nedan i cmd.

 

1.      Högerklicka på start ikonen och välj Kommandotolken (Administratör).

2.      Skriv in DISM.exe /Online /Cleanup-image /Scanhealth och tryck enter.

3.      Efter detta skriver du in följande DISM.exe /Online /Cleanup-image /Checkhealth och tryck enter.

4.      När den är klart skriver du in DISM.exe /Online /Cleanup-image /Restorehealth och tryck enter.

5.      Slutligen när den är färdig skriv in sfc /scannow och tryck enter

Detta kan ta lite tid men se till att registrera vilket resultatet är, om det finns några korrupta filer eller inte.

 

Jag gjorde detta i veckan på en av SPF Seniorerna Gotlandsdistriktets bärbara som inte gick att uppdatera från win 10 ver 1809 till ver 1909. Fick dessutom köra windows offline updater för att få in nödvändiga säkerhetsuppdateringar innan jag fick uppdateringen till version 1909 att gå igenom.

 

Jag ville slippa ominstallera program och annat, så en återställning var det sista alternativet jag ville ta till.

 

Lycka till

/ Jari

 

Redigerad av Jari Karivainio
  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 timmar sedan, skrev Jari Karivainio:

Hej!

Du kan ha korrupta systemfiler i windows som orsakar problemen.

Sök efter "cmd" vid sökikonen nere till vänster. När programmet dyker upp, markera den och välj "kör som administratör"

Skriv "sfc /scannow" vid prompten och tryck enter. Genomsökningen tar en stund, kan sfc reparera eventuella problem ser du det efter genomförd skanning. Om sfc /scannow inte kunnat reparera problemen skall du genomföra stegen nedan i cmd.

 

1.      Högerklicka på start ikonen och välj Kommandotolken (Administratör).

2.      Skriv in DISM.exe /Online /Cleanup-image /Scanhealth och tryck enter.

3.      Efter detta skriver du in följande DISM.exe /Online /Cleanup-image /Checkhealth och tryck enter.

4.      När den är klart skriver du in DISM.exe /Online /Cleanup-image /Restorehealth och tryck enter.

5.      Slutligen när den är färdig skriv in sfc /scannow och tryck enter

Detta kan ta lite tid men se till att registrera vilket resultatet är, om det finns några korrupta filer eller inte.

 

Jag gjorde detta i veckan på en av SPF Seniorerna Gotlandsdistriktets bärbara som inte gick att uppdatera från win 10 ver 1809 till ver 1909. Fick dessutom köra windows offline updater för att få in nödvändiga säkerhetsuppdateringar innan jag fick uppdateringen till version 1909 att gå igenom.

 

Jag ville slippa ominstallera program och annat, så en återställning var det sista alternativet jag ville ta till.

 

Lycka till

/ Jari

 

Tack Jari dessbättre kom det inte fram något fel efter första sökningen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

23 timmar sedan, skrev Cecilia:

Jag tror att Malwarebytes kollar alla anslutna hårddiskar när man kör en Threat Scan (vet inte vad de kan ha översatt det till), den mest heltäckande kontrollen. Genom att välja Custom Scan (anpassad skanning?) så kan man välja vilka diskar som ska kontrolleras.

Finns bilder där det framgår vad man klickar på: https://support.malwarebytes.com/docs/DOC-1549

 

Cecillia! Jag har ej spolat ominst måste bara söka mod, en aning orolig att jag missar så jag ej har någon dator.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har tidigare haft en del frågor om sälerhetskopiering. Har du inte en backup från innan datorn blev "slö"?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

55 minuter sedan, skrev vertpre:

Du har tidigare haft en del frågor om sälerhetskopiering. Har du inte en backup från innan datorn blev "slö"?

Du har bättre minne än vad jag har (åldern) Nu är det så att jag är i Spanien fram till slutet av april, hemma i Svedala är pinnen du åsyftar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Jag har en sep HD som har avsevärt större kapacitet än C-disken. Om jag kop C till ext kan jag då vara säker på att jag har allt om jag gör ominst (återställning)? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Beroende på vad för sorts återställning du gör kan du behöva ominstallera de program du använder och i det läget hjälper det inte att ha en kopia på programmapparna på C utan du behöver ha installationsfilerna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, skrev Cecilia:

Beroende på vad för sorts återställning du gör kan du behöva ominstallera de program du använder och i det läget hjälper det inte att ha en kopia på programmapparna på C utan du behöver ha installationsfilerna.

Det kan jag ej svara dig på, men vad jag är säker på är att Windows uppträder mycket  skumt kopiera ja jag tänkte att tar jag allt så är jag säker. Om jag vill ominst Windows var finner jag anvisningarna? En punkt utanför ämnet, är det bara jag som har så enormt med problem?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som sagt att ha en kopia av en programmapp hjälper inte när du ska installera ett program utan du behöver ha installationsfilen på samma sätt som du gjorde när datorn var ny.

 

Det finns ett antal inlägg ovan som handlar om ominstallationer, se t ex Thirteens inlägg den 23 januari som börjar med "Det finns en video" och jag skrev ett som börjar med " På sidan https://support.microsoft.com/sv-se/help/12415/windows-10-recovery-options ".

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

18 timmar sedan, skrev Cecilia:

Som sagt att ha en kopia av en programmapp hjälper inte när du ska installera ett program utan du behöver ha installationsfilen på samma sätt som du gjorde när datorn var ny.

 

Det finns ett antal inlägg ovan som handlar om ominstallationer, se t ex Thirteens inlägg den 23 januari som börjar med "Det finns en video" och jag skrev ett som börjar med " På sidan https://support.microsoft.com/sv-se/help/12415/windows-10-recovery-options ".

 

Jag är nu helt säker på att Windows-programmen är boven i dramat. Jag skall inte nu tråka ut dig med problemen kanske längre fram på dagen. Jag kan dock nämna, jag tror inte du hört något liknande.

Nu till sak: Om jag vill ominstallera Win vad gör jag då?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Se tidigare inlägg som sagt.

19 timmar sedan, skrev Cecilia:

Det finns ett antal inlägg ovan som handlar om ominstallationer, se t ex Thirteens inlägg den 23 januari som börjar med "Det finns en video" och jag skrev ett som börjar med " På sidan https://support.microsoft.com/sv-se/help/12415/windows-10-recovery-options ".

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...