Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
Martassen

Datum i Word som visar när man sparat

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Hej!

 

Hur gör man i Word om man vill att ett datum i Word i sidhuvudet eller sidfoten ska visa när man sparar dokumentet? Kanske även tiden med.

 

Jag har varit inne bland fälten och testat SaveDate men den uppdaterar sig ju bara om jag trycker F9 och knappt det.

 

Skulle även vara intressant hur man får det i själva dokumentet utanför sidhuvud fot. 

 

Tack på förhand 🙂

Redigerad av Martassen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Word 365:

ställ dig i dokumentet

Infoga->text->snabbdelar->fält->

Kategori: datum och tid

Fältnamn: save Date

Datumformat:yyyy-MM-dd HH:mm

 

Uppdateringar.

Men skulle ju kunna tro att allt uppdaterades när man sparar ett dokument. Men så är det inte. Du måste markera fältet och uppdatera (ctrl+A, F9 )

Alternativt:

Arkiv->alternativ->visning->utskriftsalternativ "uppdatera fält före utskrift"

Då borde det gå att trycka Ctrl+P för att förbereda en utskrift och sedan avbryta med Esc (Fast jag tycker att ctrl+A, F9 funkar bättre).

 

Rösta 🙂

https://word.uservoice.com/forums/304924-word-for-windows-desktop-application/suggestions/13520826-update-all-fields-before-saving-a-document

Å andra sidan automatsparas ju Word hela tiden så det kanske skulle bli outhärdligt.

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I LibreOffice Writer uppdateras fältet "Ändrad" när man sparar filen. Men bara om man faktiskt ändrat något.

Bara "Spara" uppdaterar inte - dumt tänkte jag men det är ju faktiskt mer korrekt.

 

Jag vill inte bli lurad av att läsa ett dokument som är sparat senare än samma dokument som jag läste tidigare om det inte innehåller en enda ändring.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Det går ju att göra en VBA snutt i Excel för att få datumet ändra sig varje gång i sidfoten när man trycker Spara. Går det ej göra liknande i Word? 
 

ja det ligger lite i det ni säger. 
Ändringen  sker ju varje gång man sparar även om man inte gör en ändring så det blir kanske märkligt.!? 

 

Fast att gå in i sidhuvudet och trycka f9 varje gång. Nästan lättare skriva in? 🙂

 

Redigerad av Martassen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan, skrev MH_resurrected:

Word 365:

Avser du onlineversionen eller någon av de versioner som man installerar (2019, 2016, 2013, ... (Windows))?
365 är vad jag vet en prenumerationsform, inte någon version av program.
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan, skrev Martassen:

Ändringen  sker ju varje gång man sparar även om man inte gör en ändring så det blir kanske märkligt.!? 

Ja, det blir "fel".

Men i LibreOffie Writer skrivs ny tid bara om man ändrat och sparar. Fältet uppdateras automatiskt när man sparar.

Synd att Word inte är lika kapabel då..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, skrev Mikael63:

Ja, det blir "fel".

Men i LibreOffie Writer skrivs ny tid bara om man ändrat och sparar. Fältet uppdateras automatiskt när man sparar.

Synd att Word inte är lika kapabel då..

Japp. VBA borde väl lösa det isåfall!? 
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du sätter i Krysset för:

Arkiv->alternativ->visning->utskriftsalternativ "uppdatera fält före utskrift"

Och startar om Word

Så kan du trycka Ctrl+P för att förbereda en utskrift och sedan avbryta med Esc. Då hänger i alla fall sidfot/huvud med (däremot verkar uppdateringen av fält i dokumentet funka "så där". Där är Ctrl+a, F9 bättre).

 

 

1 timme sedan, skrev Martassen:

Japp. VBA borde väl lösa det isåfall!? 
 

 

En tråkig detalj är att händelsehanteraren går igång innan du sparar:

https://docs.microsoft.com/en-us/office/vba/api/word.application.documentbeforesave

Du kan möjligtvis loopa en fördröjning eller fånga "spar som" för att få det att funka. 

https://stackoverflow.com/questions/3636625/trigger-ms-word-macro-after-save-event

 

Är det värt det? Tänk på att fält i sidhuvud/sidfot är lite speciella också. Det är därför de envisas med en massa "StoryRanges" i någon av koderna (Words VBA- modell är inte helt intuitiv. Om jag fattat det rätt är en "story" en dokumentdel, t.ex sidhuvud, sidffot, huvud dokument)

 

Onödigt kunnande (den bästa sortens kunnande): Det finns minst tre olika fältkoder för att fånga det du vill (visa fältkod Alt+F9)

{ DOCPROPERTY  LastSavedTime  \* MERGEFORMAT }
{ INFO  SaveDate  \* MERGEFORMAT }
{ SAVEDATE  \@ "yyyy-MM-dd HH:mm"  \* MERGEFORMAT }

Men ingen av dem uppdaterar som du vill

 

 

*****************

8 timmar sedan, skrev ChristerE:

Avser du onlineversionen eller någon av de versioner som man installerar (2019, 2016, 2013, ... (Windows))?
365 är vad jag vet en prenumerationsform, inte någon version av program.
 

Martassen kör Desktop. Anteckningen 365 var bara en hint om att det var sökvägen i en uppdaterad Desktop-Word. Vill man ange version blir det rätt knöligt. 

 

Det skulle förmodligen vara mer korrekt att ange versionsnummer. Men jag tror inte att Martassen har bättre koll på Wordversion än vad jag har (eftersom Word troligtvis presenterar sig som 365 vid uppstart. Inte 16.0.12325.xxx).

 

Jag klarar dessutom inte av att hålla reda på när funktioner kommer in i programmen. Jag såg t.ex att min Excel har tillgång till =XLETAUPP() idag. Det hade jag inte för några månader sedan. Då är det enklare att säga att det kräver nyaste excel (365) än att hitta exakt introduktionsversion. Dessutom är Wordversion<>officeversion. Skulle man säga word i Office 2019 så är det enbart förvirrande (eftersom words versionsnummer (väl?) är 16 även i office 2019).

 

Så, så länge Microsoft presenterar office-programmen som "365" så tänker jag fortsätter att säga 365 eller senaste word och förutsätta desktop samt Windows. Om det gäller webb eller Mac påpekar man det. Det är kanske inte korrekt men det är den nivå jag orkar ligga på. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 timmar sedan, skrev Mikael63:

Ja, det blir "fel".

Men i LibreOffie Writer skrivs ny tid bara om man ändrat och sparar. Fältet uppdateras automatiskt när man sparar.

Synd att Word inte är lika kapabel då..

Japp. VBA borde väl lösa det isåfall!? 
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Om jag själv hade behövt detta hade jag testat att spela in ett makro som gör det som behövs och sedan koppla det till en knapp i "vad-det-nu-heter-fältet" ovan ribbon. (Snabbkommandon?)

 

(som jag då använder i stället för den "vanliga" spara-knappen)

Redigerad av Mikael63

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 timmar sedan, skrev mbgtmari:

Martassen har Office 365 business ...

 

10 timmar sedan, skrev MH_resurrected:

Martassen kör Desktop. Anteckningen 365 var bara en hint om att det var sökvägen i en uppdaterad Desktop-Word. Vill man ange version blir det rätt knöligt. 

...

Så, så länge Microsoft presenterar office-programmen som "365" ...

Visst kan frågor handla om "365", om de handlar om hur man betalar för programmen (som installeras) och onlinetjänster. "365" avser prenumerationer men det går ju även att köpa paketen/programmen, precis som tidigare.


Har frågor inget med betalningsformen att göra blir det förvirrande att blanda in "365". Har programversionerna, eller om onlinetjänster används, ingen betydelse för frågor och svar behöver de förstås inte nämnas. För min del fungerar det att skriva om Office-paket, MS Office eller Microsoft Office (för att skilja från andra Office-paket). Word, MS Word eller Microsoft Word om frågan specifikt handlar om Word, eller motsvarande för andra program i Office-paketen.


Microsoft presenterar Office-programmen som "365" när det handlar om prenumerationer. För program eller hela paket som köps använder Microsoft rimligtvis inte begreppet "365".

 

Office 365 - prenumerationstjänst och/eller program

https://eforum.idg.se/topic/360107-office-365-prenumerationstjänst-ocheller-program/

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Testar i Word

Utan pardon skriver detta in datum i footer när dokumentet öppnas, via VBA.

Private Sub Document_Open()
    With Me.Sections(1)
         .Footers(wdHeaderFooterPrimary).Range.Text = Date
    End With
   
End Sub

Bra lösning? Vet ej men du efterfrågade den.

Om du vill ha när dokumentet sparas är de lite mer knepigt:

https://docs.microsoft.com/sv-se/office/vba/word/Concepts/Objects-Properties-Methods/using-events-with-the-application-object-word

Dvs skapa en klass enligt ovan.

I denna klass lägg till funktionen

Private Sub App_DocumentChange()
     With ActiveDocument.Sections(1)
         .Footers(wdHeaderFooterPrimary).Range.Text = Time
    End With
End Sub

Nu står det Time där, enklare att testa med något som ändras ofta. Byt till Date eller Date & " " & Time för att få båda.

Fungerar i word på Windows. På mac, troligen,  online troligen inte och troligen i alla existerade versionen av Word

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu



×
×
  • Skapa nytt...