Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Datum i Word som visar när man sparat


Martassen
 Share

Rekommendera Poster

Hej!

 

Hur gör man i Word om man vill att ett datum i Word i sidhuvudet eller sidfoten ska visa när man sparar dokumentet? Kanske även tiden med.

 

Jag har varit inne bland fälten och testat SaveDate men den uppdaterar sig ju bara om jag trycker F9 och knappt det.

 

Skulle även vara intressant hur man får det i själva dokumentet utanför sidhuvud fot. 

 

Tack på förhand ?

Redigerad av Martassen
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I LibreOffice Writer uppdateras fältet "Ändrad" när man sparar filen. Men bara om man faktiskt ändrat något.

Bara "Spara" uppdaterar inte - dumt tänkte jag men det är ju faktiskt mer korrekt.

 

Jag vill inte bli lurad av att läsa ett dokument som är sparat senare än samma dokument som jag läste tidigare om det inte innehåller en enda ändring.

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det går ju att göra en VBA snutt i Excel för att få datumet ändra sig varje gång i sidfoten när man trycker Spara. Går det ej göra liknande i Word? 
 

ja det ligger lite i det ni säger. 
Ändringen  sker ju varje gång man sparar även om man inte gör en ändring så det blir kanske märkligt.!? 

 

Fast att gå in i sidhuvudet och trycka f9 varje gång. Nästan lättare skriva in? ?

 

Redigerad av Martassen
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 timmar sedan, skrev MH_resurrected:

Word 365:

Avser du onlineversionen eller någon av de versioner som man installerar (2019, 2016, 2013, ... (Windows))?
365 är vad jag vet en prenumerationsform, inte någon version av program.
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 timmar sedan, skrev Martassen:

Ändringen  sker ju varje gång man sparar även om man inte gör en ändring så det blir kanske märkligt.!? 

Ja, det blir "fel".

Men i LibreOffie Writer skrivs ny tid bara om man ändrat och sparar. Fältet uppdateras automatiskt när man sparar.

Synd att Word inte är lika kapabel då..

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev Mikael63:

Ja, det blir "fel".

Men i LibreOffie Writer skrivs ny tid bara om man ändrat och sparar. Fältet uppdateras automatiskt när man sparar.

Synd att Word inte är lika kapabel då..

Japp. VBA borde väl lösa det isåfall!? 
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

14 timmar sedan, skrev Mikael63:

Ja, det blir "fel".

Men i LibreOffie Writer skrivs ny tid bara om man ändrat och sparar. Fältet uppdateras automatiskt när man sparar.

Synd att Word inte är lika kapabel då..

Japp. VBA borde väl lösa det isåfall!? 
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag själv hade behövt detta hade jag testat att spela in ett makro som gör det som behövs och sedan koppla det till en knapp i "vad-det-nu-heter-fältet" ovan ribbon. (Snabbkommandon?)

 

(som jag då använder i stället för den "vanliga" spara-knappen)

Redigerad av Mikael63
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

19 timmar sedan, skrev mbgtmari:

Martassen har Office 365 business ...

 

10 timmar sedan, skrev MH_resurrected:

Martassen kör Desktop. Anteckningen 365 var bara en hint om att det var sökvägen i en uppdaterad Desktop-Word. Vill man ange version blir det rätt knöligt. 

...

Så, så länge Microsoft presenterar office-programmen som "365" ...

Visst kan frågor handla om "365", om de handlar om hur man betalar för programmen (som installeras) och onlinetjänster. "365" avser prenumerationer men det går ju även att köpa paketen/programmen, precis som tidigare.


Har frågor inget med betalningsformen att göra blir det förvirrande att blanda in "365". Har programversionerna, eller om onlinetjänster används, ingen betydelse för frågor och svar behöver de förstås inte nämnas. För min del fungerar det att skriva om Office-paket, MS Office eller Microsoft Office (för att skilja från andra Office-paket). Word, MS Word eller Microsoft Word om frågan specifikt handlar om Word, eller motsvarande för andra program i Office-paketen.


Microsoft presenterar Office-programmen som "365" när det handlar om prenumerationer. För program eller hela paket som köps använder Microsoft rimligtvis inte begreppet "365".

 

Office 365 - prenumerationstjänst och/eller program

https://eforum.idg.se/topic/360107-office-365-prenumerationstjänst-ocheller-program/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testar i Word

Utan pardon skriver detta in datum i footer när dokumentet öppnas, via VBA.

Private Sub Document_Open()
    With Me.Sections(1)
         .Footers(wdHeaderFooterPrimary).Range.Text = Date
    End With
   
End Sub

Bra lösning? Vet ej men du efterfrågade den.

Om du vill ha när dokumentet sparas är de lite mer knepigt:

https://docs.microsoft.com/sv-se/office/vba/word/Concepts/Objects-Properties-Methods/using-events-with-the-application-object-word

Dvs skapa en klass enligt ovan.

I denna klass lägg till funktionen

Private Sub App_DocumentChange()
     With ActiveDocument.Sections(1)
         .Footers(wdHeaderFooterPrimary).Range.Text = Time
    End With
End Sub

Nu står det Time där, enklare att testa med något som ändras ofta. Byt till Date eller Date & " " & Time för att få båda.

Fungerar i word på Windows. På mac, troligen,  online troligen inte och troligen i alla existerade versionen av Word

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...