Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Textdokument


DAL30
 Share

Rekommendera Poster

Jag har en ny dator. Allt på gamla hårddisken har överförts till min nya Lenova-dator.

Jag har haft vissa problem att återställa mitt ord-program, som är OpenOffice 4.1.7.

Nu är dock detta program installerat. Programmet är ju gratis.

Under mina försök att återställa detta program fick jag upp programmet Microsoft Word. 

Programmet såg bra ut, och därför försökte jag att logga in det. Inledningsvis skulle jag få

en månad gratis med detta program. Men efterhand blev det klart att detta program därefter

skulle kosta en del. Det framgick inte hur mycket kostnaden var. Och inte heller under hur lång tid. 

Då jag är okunnig om olika typer av ord-program och ev. kostnader, så undrar jag:

1. Hur tar jag bort inställningen av Microsoft Word?

2. Kan jag fortsätta att använda Microsoft Word-programmet men sedan avsluta användningen

     och därför inte betala någonting?

3. Vilket gratis ord-program är bland de bättre för mig som normal dator-användare?

Vänligen

DAL30

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

LibreOffice är mycket bra. Det har fler funktioner än vad OpenOffice har.

https://sv.libreoffice.org/ladda-ner-libreoffice/

OpenOffice är OK. Jag använder båda programmen.

Du kan inte fortsätta använda MS Word gratis utan måste ta bort det. Det bör finnas i Program och funktioner. Tryck på Windowstangenten+Pause-tangenten så får du upp Kontrollpanelen. Skriv P i sökrutan däruppe så får du upp Program och funktioner.

Redigerad av mbgtmari
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stort TACK, mbgtmari!

Jag skall studera och lära mig det bästa för min del.

Det tar ett tag.

Vänligen

DAL30

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kommer att bli bra om du laddar ner LibreOffice.

Jag tror inte att de worddokument du har försvinner, efter att du har avinstallerat Microsoft Office, men vill du vara på den säkra sidan kan du före avinstalleringen av MS Office rädda alla de dokument du redan skrivit i Microsoft Word genom att öppna dem ett och ett i LibreOffice och välja att spara dem i Word 2007-2019.


När du sparar ett Worddokument i LibreOffice och trycker på LibreOffice Sparaknapp i programmets verktygsfält kommer nämligen den här skylten upp, om ditt dokument skrivits i Word 2007 eller senare versioner. Då klickar du på den föreslagna knappen. När du har gjort det, Arkiv > Avsluta LibreOffice.
387425608_LibreOfficeSpara.png.c9609e66c75368879ab90469922228c8.png
Skrevs ditt dokument i en tidigare version av Word får du vid sparandet upp den här skylten i stället där det är Använd formatet Word 97-2003 som föreslås.

79530891_Word97-2003.png.a05e51705894a417724034f969088be4.png
Detta är ett exempel på LibreOffice förfinade sparpunktioner. OpenOffice sparar inte sena versioner av Word lika bra som LibreOffice.

Redigerad av mbgtmari
  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

mbgtmari !

Förlåt för mitt långa, långa dröjsmål med svaren och

mitt varma Tack för dina svar

på mina frågor om ord-programmen! 

Vänligen

DAL30

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej DAL30!

 

Anser du att alla dina frågor om ordbehandlingsprogram är besvarade eller kvarstår det frågor?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...