Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Dölja kolumner baserat på cellinnehåll i annan kolumn


Patahl03
 Share

Rekommendera Poster

Tjaba, har sökt och letat, men jag finner intet. Assist eller fingervisning tages tacksamt emot.

 

En excelfil som ska räkna ner dagar från en genomförd utbildning tills dess giltighetstid har passerat, med färgvarningar undervägs. Dessutom för tre olika behörigheter... Mhm, den att bita i ;)

Min tanke var att jag ska lista personer som genomgår en utbildning vars giltighetstid kan vara 6 eller 12 månader samt 4 år. Jag har tre kolumner (J, K, L) som presenterar resultat baserat på vad som står i en fjärde kolumns (D) celler. Jag kanske närmare mig problemet helt fel, men... Just nu kan jag visa resultat, dock genom att alla kolumnerna visar sitt innehåll samtidigt - Rörigt och möjligen förvirrande.

 

Jag har kommit så långt att (säkerligen väldigt invecklat och fel) jag kan visa antal dagar som är kvar till giltighetstidens utgång, samt färgkodat detta med hjälp av villkorsstyrd formattering.

 

Mitt kvarstående problem är att jag vill inte att alla kolumner ska visa innehåll på varje rad. Jag menar att:

Baserat på vad som står i en cell i kolumn D (4år, 12mån eller 6mån) ska resultat i de andra två kolumnerna inte visas:

 

Om det står 4år i en cell, på en rad, i kolumn D ska resultat visas i motsvarande cell i kolumn J. Men ingenting i kolumn K och L

Om det står 12mån i en cell, på en rad, i kolumn D ska resultat visas i motsvarande cell i kolumn K. Men ingenting i kolumn L och J

Om det står 6mån i en cell, på en rad, i kolumn D ska resultat visas i motsvarande cell i kolumn L. Men ingenting i kolumn J och K

 

Mitt tanke till detta var att på något sätt "tala om" för excel (bra formulerat, va) att:

 

OM det i någon cell i kolumn D står "4år" så ska korresponerande cell i kolumn J visa sitt resultat (antalet dagar kvar till utgången behörighet samt färgkod grön om lugnt, gul när det närmare sig och röd när giltigheten gått ut). Motsvarande gäller för angivelsen "12mån" i kolumn D - korresponderar med cell i kolumn K. Och, igen, motsvarande gäller för angivelsen "6mån" i kolumn D - korresponderar med cell i kolumn L.

 

Haha, jisses vilken jävla förklaring ;) Jag bifogar filen och hoppas på att, genom någon högre makts försyn, få lite hjälp...

 

Tack på förhand.

 

 

 

 

 

TEST - Behörighet.xlsx

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det blev klockrent. MH_resurrected, tack igen.

 

Det enda kvarvarande är att jag skulle vilja ha olika villkorlig formattering för kolumner J, K, L

Så att 4års förvarning (gul) kommer med 365 dagar kvar.

12mån förvarning (gul) kommer med 180 dagar kvar.

6mån förvarning (gul) kommer med 90 dagar kvar.

 

Men det är en pettitess, jag ställde om den villkorliga formatteringen så att det i alla fall är 3 månaders förvarning.

 

Återigen, stort tack för hjälpen och bäst helg ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...
På 2020-01-24 på 12:46, skrev MH_:

Det enklaste skulle vara att börja om.

Men... ställ dig i j2

gå till  villkorsstyrd formatering->hantera regler

Som du ser har varje regel ett område som det "gäller för".  t.ex 

=$J$2:$L$12

ändra området för samtliga regler så att det bara gäller för kolumn J

=$J:$J  (vi tar hela kolumnen för enkelhetens skull)

 

Sen kan du ändra gränsvärdena så att de passar för J-kolumnen (tänk på att du måste ändra till 365 i både gul och grön)

 

 

När du är färdig med J-kolumnen. rena bort eventuella regelrester i Kolumn K och L genom att markera hela K och L kolumnen (Håll ner musknappen och markera "Huvudet" (bokstaven K och L) för båda kolumnerna. Då skall hela kolumnen bli vald ).

Ta bort eventuella gamla reglerna genom att gå till

villkorsstyrd formatering->radera regler: i markeringen

 

Kopiera formatregler från J till K och L (obs! en kolumn i taget).

Markera hela kolumn J och klicka på knappen [hämta format] (ser ut som en pensel och ligger tillsammans med urklipp).

Nu blir din markör en pensel och du kan klistra in formatet i K-kolumnen genom att Markera hela K-kolumnen.

gör samma sak för L. Kopiera formatet från J och klistra in

 

Nu är K och L egna villkorsområden (fast med j's  regler). Markera K och gå till :

villkorsstyrd formatering->hantera regler

Ändra gränserna för gul och Grön

Gör samma sak för L

 

Se bifogad

Eforum_TEST - Behörighet2.xlsx 13 kB · 0 downloads

Lysande... Tack igen. Jag ska nogsamt kontrollera och försöka lära mig ;) Ursäkta sent svar - Varit på resande fot.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...