Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Överklockad processor


MariaMarten
 Share

Rekommendera Poster

Hejsan.

Jag fick en bärbar begagnad dator innan jul, som var tömd på allt, och som jag köpte Windows 10 till. Det är en ASUS GL 552J. Jag är inte van vid varken bärbar dator eller Windows 10, så det tog ett tag innan jag begrep den var för varm. Har nerladdat Speccy där jag kollade tempen. Skyhög! Tänkte den var dammig inuti, så köpte luft, öppnade en del på undersidan, men såg då den var även rengjord inuti.

Överklockningar vet jag inget om hur man går till väga med. Men jag misstänkte det direkt, eftersom det  är en speldator. Tog reda på man ska kolla processorns GHz,  som är på 2.6 GHZ. Kolla sedan CPU.n, och som jag förstår, är kärnhastigheten (Core speed)  på 3.30-3.50 GHz. 

Den kan bli över 80 grader varm, om jag spelar musik eller biljard på FB. Spelar inget annat spel. Nu använder jag inte den bärbara, eftersom jag fattar allvaret med värmen.

 

Likadant ena grafikkortet. 2047MB NVIDIA GeForce GTX 950 M. Tempen ligger som medel på 50 grader på det. Hela tiden.

 

Så nu undrar jag hur man underklockar processorn för att sänka tempen? Måste man in i BIOS då? Vågar inte försöka göra något själv därinne, eftersom jag inte kan.  (kass på engelska med)

 

Tacksam för hjälp!

 

Maria

 

P.s Jag kanske är helt ute och reser angående för varm CPU. I så fall hoppas jag någon kan tala om detta för mej. Men 80-90 grader cpu, så måste ju något vara fel.

D.s

 

 

Redigerad av MariaMarten
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det den här CPU:n du har, Intel Core i7 4720HQ? Den har en max temp på 100 grader. Att den når 80 grader vid belastning är inget ovanligt. Ligger den på 80 grader utan belastning, då är det lite mycket. 

 

Du kan prova att sänka volten för CPU:n. Lägre volt innebär mindre värme. Det går att göra med programmet Intel XTU om din CPU stöds. Annars måste det göras i BIOS. Det går inte att sänka volten hur mycket som helst, då blir datorn instabil. Kanske 0,050mV - 0,100mV. Man får prova sig fram. En video som visar programmet XTU. Underklocka CPU:n rekommenderar jag inte.

 

Ett annat alternatv är köpa en kylplatta. https://www.inet.se/produkt/6101995/cooler-master-notepal-xl

 

50 grader för grafikkortet är normalt för det kortet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

14 timmar sedan, skrev MariaMarten:

Jag är inte van vid varken bärbar dator eller Windows 10, så det tog ett tag innan jag begrep den var för varm. Har nerladdat Speccy där jag kollade tempen. Skyhög!

Om du inte har haft något problem vid spelandet utan bara blev orolig när du såg Speccys siffror kan felet vara att Speccy ibland visar för höga siffror. Speccy är bra på att kolla hårdvaran men inte bra på att kolla temperaturerna, påstås det här:

https://superuser.com/questions/404517/motherboard-temperature-reaches-124-c 

 "Speccy is good for checking hardware but not for the temperatures. My cpu was under full load, according to Speccy, over 150 degrees Celsius. According to coretemp it's now 33 degrees Celsius and Speccy says it's 82 degrees Celsius."

 

Core Temp, som nämns, "monitors the temperature of the computer's CPU cores and can automatically power off the PC if it gets too high, in order to protect the hardware by preventing overheating" och kan laddas ner här
https://www.softpedia.com/get/Windows-Widgets/Widget-Miscellaneous/Core-Temp.shtml Bocka ur tredjepartskomponenter, dvs fripassagerare (reklamtillägg), du erbjuds: "Setting up Core Temp does not take a long time. However, since it is ad-supported, it offers to download and install third-party components that it does not actually need to work properly. They can be excluded from the setup however, if you pay a little attention and do not rush through the wizard." Se också https://forums.tomshardware.com/threads/do-i-trust-cpu-temp-sensor-or-motherboard-cpu-temp.3347299/ och/eller Intel Temperature Guiden här
https://forums.tomshardware.com/threads/intel-temperature-guide.1488337/

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

20 timmar sedan, skrev MariaMarten:

Tänkte den var dammig inuti, så köpte luft, öppnade en del på undersidan, men såg då den var även rengjord inuti.

"en del"?

Kolla detta klipp:

https://www.youtube.com/watch?v=s0vDerVe36g

 

vid 5:30 in i klippet kan man sluta skruva, sätta ett finger eller en liten mejsel mot fläktbladen och blåsa med luft.

(fläkten ska inte kunna rotera av den luft man tillför)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, skrev Mikael63:

"en del"?

Njaa. Öppnade bara den lilla luckan då. Host, harkel. Hade letat på YT efter någon video för hjälp, men sökte bara på svenska. Den länken du skickade var kanon! Tack.

Nu tog jag mod till mej och öppnade allt. Fläkten såg ren ut i alla fall, men gjorde som du skrev man skulle göra. Men nej. Lika varm.

 

CPU
        Intel Core i7 4720HQ
            Cores    4
            Threads    8
            Name    Intel Core i7 4720HQ
            Code Name    Haswell
            Package    Socket 1364 BGA
            Technology    22nm
            Specification    Intel Core i7-4720HQ CPU @ 2.60GHz
            Family    6
            Extended Family    6
            Model    C
            Extended Model    3C
            Stepping    3
            Revision    C0
            Instructions    MMX, SSE, SSE2, SSE3, SSSE3, SSE4.1, SSE4.2, Intel 64, NX, VMX, AES, AVX, AVX2, FMA3
            Virtualization    Supported, Enabled
            Hyperthreading    Supported, Enabled
            Bus Speed    99.8 MHz
            Stock Core Speed    2600 MHz
            Stock Bus Speed    100 MHz
            Average Temperature    61 °C
                Caches
                    L1 Data Cache Size    4 x 32 KBytes
                    L1 Instructions Cache Size    4 x 32 KBytes
                    L2 Unified Cache Size    4 x 256 KBytes
                    L3 Unified Cache Size    6144 KBytes
                Cores
                        Core Speed    Multiplier    Bus Speed    Temperature    Threads
                    Core 0    3491.7 MHz    x 35.0    99.8 MHz    54 °C    APIC ID: 0, 1
                    Core 1    3491.7 MHz    x 35.0    99.8 MHz    70 °C    APIC ID: 2, 3
                    Core 2    3192.4 MHz    x 32.0    99.8 MHz    61 °C    APIC ID: 4, 5
                    Core 3    3491.7 MHz    x 35.0    99.8 MHz    60 °C    APIC ID: 6,

Här ser du hur CPU ser ut just nu. Har bara denna sidan uppe, och Speccy.

Det var bra ändå jag fick lära mej mer om bärbar dator. Nervöst men roligt. 

Tack för hjälpen! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, skrev vertpre:

Är det den här CPU:n du har, Intel Core i7 4720HQ?

Ja det är det. 

Svälj! Oj. Klarar jag det? ? Tar det som ännu ett steg i min "utbildning" att lära mej mer om datorer.

 

Tack snälla för tipset. Tar kanske lite tid innan jag är klar med det. Men hör av mej om hur det gick.

 

Trevlig fredagskväll! 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, skrev mbgtmari:

Om du inte har haft något problem vid spelandet utan bara blev orolig när du såg Speccys siffror kan felet vara att Speccy ibland visar för höga siffror.

Hejsan.

Nej har inga problem med själva spelen, men tempen då. Fläkten jobbar förtvivlat, och ibland tar det lång tid att öppna ett spel. Men det är mest när jag spelar, särskilt biljard, på FB som tempen rusar.

Även om jag har Spotify på.

På Nyårsafton satt jag spelade biljard i flera timmar på FB. Plötsligt började det lukta bränd plast. Trodde det brann ute, (eldade bilar eller så) men inte. Då kanske det var från min dator? Hade inte fattat då att tempen var hög, så ej kollat cpu.

Jag får prova länken du skickat här. Fläkt kollad o rengjord nu, så nästa försök!

 

Jättetacksam till er som tipsar mej.

 

Allt funkar förövrigt som det ska med datorn. 

 

Trevlig fredagskväll! 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

24 minuter sedan, skrev MariaMarten:

 Average Temperature    61 °C

Det där är inget ovanligt med en speldator och en kraftig Intel Core i7 processor som du har. Sedan går den givetvis upp vid belastning. Söker du på nätet på din processor, kommer du finna flera med temperaturer upp till 80 grader vid spelande.

 

Jag skulle prova med en kylplatta i ditt fall. Jag har en Intel Core i7-3610QM i min laptop och och en kylplatta. CPU:n är ganska likvärdig med din. Med kylplattan ansluten kommer processorn aldrig upp i 80 grader. Nu har jag i.o.f.s. inte ett lika bra grafikkort som du som ger ifrån sig en del värme men ändå....

 

En del butiker kan man prata med och få möjlighet att prova om det hjälper med en kylplatta och kanske lämna tillbaka den om så inte skulle vara fallet.

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har en gammal dator som blir varm, men brukar lägga en penna eller nåt under så den inte ligger direkt mot bordet, hjälper faktiskt.

Ha aldrig datorn i sängen eller dylikt mjukt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sonen brukade ha sin laptop stående på ett vinklat ugnsgaller för att förbättra luftflödet på undersidan.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När vi ändå är inne på ämnet heta laptops, så har jag en metod för kylning, som jag med framgång använt flera år.

 När jag kör tillfälliga "tunga" jobb. som vid videoredigering, när CPU:n får maxa flera timmar, och även grafiken får kämpa hårt, blir det närmast Saharaklimat inne i det minimala utrymmet i laptopen.

Då kom jag på den geniala ide´n ? att placera en kylklamp (ni vet en sån man lägger i kylväskan på sommaren för att hålla korven och pilsnern kall) i närheten av luftintaget för fläkten. Och då får fläkten sval frisk luft att jobba med.

Har inte mätt tempen nåt, men det känns ju på luften som fläkten blåser ut.

Före kylklampens tid kändes den som en het saharavind, men med kylklamp känns den som en ljum vårvind.

På gamla datorn satt luftintagen på baksidan, så det var ju enkelt att bara lägga klampen där.

På den nya, som jag inte ännu kört nån video med, sitter intaget på undersidan. Men man kan ju

på lämpligt vis palla upp datorn, så att klampen får plats under.

Och det bör ju generera ännu bättre kylning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

17 timmar sedan, skrev Vedex:

Ha aldrig datorn i sängen eller dylikt mjukt.

Tack för tipset. ☺️ Har redan en katt i sängen. Nog så varmt med han!

Trevlig solig helg!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 timmar sedan, skrev Cecilia:

vinklat ugnsgaller för att förbättra luftflödet

Ja just det! Hade mitt ugnsgaller i åtanke, men det satt i ugnen. Orent. Men kan ju faktiskt "låna" det lite, så länge.

Hoppas du har en solig och bra dag. :)

Tack. 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 timmar sedan, skrev bengt 429:

att placera en kylklamp

Perfekt, när jag pallat upp datorn. Har 6 st sen innan i frysen. Kan dom komma till nytta.

Tack för tipset! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

19 timmar sedan, skrev vertpre:

Det där är inget ovanligt med en speldator och en kraftig Intel Core i7 processor som du har. Sedan går den givetvis upp vid belastning. Söker du på nätet på din processor, kommer du finna flera med temperaturer upp till 80 grader vid spelande.

 

Jag skulle prova med en kylplatta i ditt fall. Jag har en Intel Core i7-3610QM i min laptop och och en kylplatta. CPU:n är ganska likvärdig med din. Med kylplattan ansluten kommer processorn aldrig upp i 80 grader. Nu har jag i.o.f.s. inte ett lika bra grafikkort som du som ger ifrån sig en del värme men ändå....

 

En del butiker kan man prata med och få möjlighet att prova om det hjälper med en kylplatta och kanske lämna tillbaka den om så inte skulle vara fallet.

Lät ju bra. Får kolla lite mer om det. 

Tack för tipset. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På 2020-01-24 på 01:59, skrev mbgtmari:

Om du inte har haft något problem vid spelandet utan bara blev orolig när du såg Speccys siffror kan felet vara att Speccy ibland visar för höga siffror.

Tack fär länkarna! Ska byta ut Speccy. 

Den sista länken ska jag läsa på, så kanske jag begriper lite mer. 

Men. Ja. Tacka vet jag stationär dator. Inte fullt så kinkiga. ☺️

 

Tack igen!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På 2020-01-25 på 14:48, skrev MariaMarten:

Ja just det! Hade mitt ugnsgaller i åtanke, men det satt i ugnen. Orent. Men kan ju faktiskt "låna" det lite, så länge.

Hoppas du har en solig och bra dag. :)

Tack. 

Jag hittade en sak man ska ha i kylen till flaskor. Tror jag. Perfekt att ha datorn på. Den svalnar fortare, och känns inte fullt så belastad.

Får nöja mej med all hjälp jag fått här. Inte fullt så orolig längre.

Faktiskt tycker jag det är lite spännande att få prova nya saker med datorn. 

Man lär sej samtidigt mycket. Ni är jätteduktiga här. 

 

Tyvärr "dog" min stationära dator igår. Haft den i 8 år, hembyggd

. Hur fan kan man sörja en dator!? Jag kan. :(

Tack snälla för all hjälp och tips jag fått här.

 

Var rädda om varann!

Maria

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra att det löste sig. Du kan ju starta en tråd om din stationära så kanske du får igång den också. Jag har själv inte svarat i denna tråd men har följt den då min laptop också blir var. Borde kanske kontrollera temperaturerna. 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...
På 2020-01-24 på 01:59, skrev mbgtmari:

Om du inte har haft något problem vid spelandet utan bara blev orolig när du såg Speccys siffror kan felet vara att Speccy ibland visar för höga siffror. Speccy är bra på att kolla hårdvaran men inte bra på att kolla temperaturerna, påstås det här:

https://superuser.com/questions/404517/motherboard-temperature-reaches-124-c 

 "Speccy is good for checking hardware but not for the temperatures. My cpu was under full load, according to Speccy, over 150 degrees Celsius. According to coretemp it's now 33 degrees Celsius and Speccy says it's 82 degrees Celsius."

 

Core Temp, som nämns, "monitors the temperature of the computer's CPU cores and can automatically power off the PC if it gets too high, in order to protect the hardware by preventing overheating" och kan laddas ner här
https://www.softpedia.com/get/Windows-Widgets/Widget-Miscellaneous/Core-Temp.shtml Bocka ur tredjepartskomponenter, dvs fripassagerare (reklamtillägg), du erbjuds: "Setting up Core Temp does not take a long time. However, since it is ad-supported, it offers to download and install third-party components that it does not actually need to work properly. They can be excluded from the setup however, if you pay a little attention and do not rush through the wizard." Se också https://forums.tomshardware.com/threads/do-i-trust-cpu-temp-sensor-or-motherboard-cpu-temp.3347299/ och/eller Intel Temperature Guiden här
https://forums.tomshardware.com/threads/intel-temperature-guide.1488337/

 

 

Nja, det stämmer inte riktigt kan jag säga.

Hur skall jag förklara, det är rätt komplicerat.

Vi börjar från början och förenklat: I varje processor finns för varje kärna en sensor och som ger ut temperatur-värden, men dessa är inte faktiska värden utan kalkylerade värden.

 

Det finns två typer av värden och det ena kallas för Real Core Temp.

Det finns i alla processorer något som heter Tjunction.

Där alldeles under processorns kylkropp sitter det en sensor som avgör processorns temperatur Tcase.

 

Sedan finns Digital Thermal Sensor (DTS): varje kärna har sin egen virtuella temp sensor, men nu börjar det på bli agasamt:

Varje sådan mäter inte själv utan ansluter via Tjunction och Tcase (den fysiska tempgivaren ovan) DTS för varje kärna rapporterar den tid det tar för att nå en fixpunkt som kallas Delta T CaseMax.
Delta T är alltså skillnad.

 

Core temperaturerna är mindre noggranna eftersom dessa beror på kalkyleringar och inte en direkt sensormätning, men ger en bra indikation i alla fall. Dessa temperaturer sticker ju också snabbt iväg uppåt i samma takt processorn arbetar hårdare och kan ibland visa flera grader skillnad Delta T (plus/minus) än TCase temp.

 

När olika programvaror som tex Speccy eller CoreTemp etc. och folk pratar om att endera är inte noggranna eller det andra är bättre så är det rent skitsnack!
Dessa program läser av exakt samma värden som processorn ger ut, men med den skillnden att i tex. CoreTemp  och även andra kan man manuellt ange samplingsfrekvensen, alltså hur många gånger i sekunden värdena skall läsas in.
Vissa program ger ut Tcase alltså temperaturen från den fysiska sensorn (finns oftast bara en)  Real Core Temp och andra program visar kärnornas temperaturer DTS.

Men detta har absolut ingenting att göra med noggrannheten hos mätstationen= programvaran.

 

Däremot om man har en sådan programvara installerad tex. CoreTemp - vilken jag har, så får man också räkna med process-förluster: alltså för varje gång värdena skall läsas av, så tar det ett varv extra för processorn att ge ut dessa.  Ja, temperaturprogram påverkar CPU-hastigheten och därmed i viss mån aven processorns temperatur och ökad samplingsfrekvens ger ökad påverkan!

Mvh :)

 

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För övrigt när det gäller att få lite koll på datorns olika temperaturer så kan jag tipsa om gratis HWmonitor.
Obs att du skall bocka ur alla 3:e partsprogram under installationen som du inte vill ha på din dator.
https://www.cpuid.com/softwares/hwmonitor.html

Tar du zip-filen och laddar hem slipper du detta.

 

Sedan kör du HWmonitor programmet i bakgrunden och använder datorn så den belastas.

Läs därefter av temperaturerna eller om du spelar så pausa efter ett tag och sedan [Alt] + [Tab] och växla fram HWmonitor och i detta är tre kolumner:

 

Value= aktuellt värde just nu.

Min och max talar för sig själv.

 

Programmet visar även temperaturerna för diskar, grafikkort, moderkort (om det finns en sådan sensor inbyggd) och givetvis processorn och där är det Tcase alltså den fysiska tempsensorn som anges.

Och det är max värdena som är intressanta då.

 

Återkom gärna och berätta eller ännu hellre ta ett skärmklipp och posta, alternativt i HWmonitor kan du i menyn:

File >  Save monitoring data => posta den textfilen i ditt nästa svar.

Någon på Eforum kanske kan ge en kommentar sedan.

Mvh  :thumbsup:

  • Gilla 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...