Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Virusprogram


Torparen
 Share

Rekommendera Poster

Tydligen är jag förföljd av onda andar. Nu har jag fått in ett oönskat program "Segurazo Client" Kan ej få bort det Mitt Avastprogram larmar om det men ej heller detta får bort det. Är det någon som har tips på hur jag skall få bort eländet.?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Prova med MS Defender som ingår i Windows. Kör Fullständig sökning och offlinevarianten. 
Sen finns ju McAfee Stinger och Norton Power Eraser. Båda gratis att ladda ner och använda. 

Nu har du att göra några timmar(eller datorn i alla fall)

 

Kör alla. Även om ett hittar virus brukar nästa hitta ett till. Ett virus kommer sällan ensamt. 


Börja med malwarebytes som är bra på att hitta PUP’er. 

 

Redigerad av polken
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom det inte gäller ett virus utan ett reklamprogram tror jag inte att Defender, McAfee eller Norton hjälper så mycket utan det är nog Malwarebytes (gratis) som gäller.

 

Hur är det med din engelska, Torparen?

Malwarebytes har beskrivit vad man ska göra för att få bort det på denna sida: https://forums.malwarebytes.com/topic/249582-removal-instructions-for-segurazo/

Fråga om det är något du inte förstår.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man skulle kunna skriva KLANTIG också men eftersom vi alla varit små

Sök KONTROLLPANELEN sedan Avinstallera program och välj Segurazo........

 

Segurazo Uninstall Instructions
  1. Click on your Windows Start button.
  2. In the Start menu go to Settings and then Control Panel.
  3. After that click on Add or Remove Programs.
  4. Search for and select Segurazo.
  5. Click on Uninstall Segurazo.

 

Redigerad av Pelle Penna
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, skrev Pelle Penna:

Sök KONTROLLPANELEN sedan Avinstallera program och välj Segurazo........

Här en tråd från november om samma Segurazo.

 


I artikeln som mbgtmari tipsade om står det:
"It is important to note that some people install this so-called antivirus accidentally and later find it hard to uninstall it from the computer system. Typically, they cannot even find it in Uninstall a program (Add or Remove Programs) list in Control Panel."
https://geeksadvice.com/remove-segurazo-antivirus/


Översatt med Google Översätt:
"Det är viktigt att notera att vissa människor installerar detta så kallade antivirus av misstag och senare har svårt att avinstallera det från datorsystemet. Vanligtvis kan de inte ens hitta det i Avinstallera ett program (Lägg till eller ta bort program) i Kontrollpanelen."


Lite senare i texten föreslås det att man avinstallerar med SegurazoUninstaller.exe. Inget jag skulle göra med tanke på att Segurazo inte är det som det utger sig för att vara.


I den tråden står det inte på vilket sätt Förvirrad blev av med Segurazo, men Cecilias tips om Malwarebytes forum finns även i den tråden, så mitt tips är att följa instruktionerna från Malwarebytes.
 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 timmar sedan, skrev Pelle Penna:

Man skulle kunna skriva KLANTIG också men eftersom vi alla varit små

Sök KONTROLLPANELEN sedan Avinstallera program och välj Segurazo........

 

Segurazo Uninstall Instructions
  1. Click on your Windows Start button.
  2. In the Start menu go to Settings and then Control Panel.
  3. After that click on Add or Remove Programs.
  4. Search for and select Segurazo.
  5. Click on Uninstall Segurazo.

 

Ja du Pelle ditt tips har jag testat flera gånger men tji.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

12 timmar sedan, skrev Cecilia:

Eftersom det inte gäller ett virus utan ett reklamprogram tror jag inte att Defender, McAfee eller Norton hjälper så mycket utan det är nog Malwarebytes (gratis) som gäller.

 

Hur är det med din engelska, Torparen?

Malwarebytes har beskrivit vad man ska göra för att få bort det på denna sida: https://forums.malwarebytes.com/topic/249582-removal-instructions-for-segurazo/

Fråga om det är något du inte förstår.

Som vanligt kommer du med vettiga tips. Hur är det med engelskan? ja den är inte bra. Men jag har med hjälp av Google översatt all text. Givetvis krånglar det direkt. "Starta om datorn,när maskinen först startar igen kommer det vanligtvis att lista en del utrustning som är inst i din dator."

Nej det kommer ej upp någon sådan text, kommer ej upp någon text.

Nu en helt annan sak: datorn är mycket slö, så även om jag får bort aktuellt skräp så behövs det fler åtgärder. Jag hade tänkt mig stor återställning, men har av en kunnig nörd blivit rådd att tömma datorn helt. Jag har kopierat alla personliga program, men hur tömmer jag datorn helt, och därefter hur jag får i gång den på nytt. Måste väl börja med att inst Windows på nytt hur gör jag? Ja du Cecillia det blev nära nog en uppsats. Om det nu tar tid innan jag svarar beror på två saker, dels skall jag fixa en åteställningspinne dels är det städdag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Observera att orsaken till att datorn är långsam kan vara därför att du har Segurazo och annat olämpligt i datorn.

 

Vet du hur man startar i felsäkert läge?

Om inte så kommer det en beskrivning för Windows 10 här:

 

Klicka på Windows/Start-knappen.

Håll nere Skift-tangenten samtidigt som du klickar på Strömbrytar-symbolen.

Fortsätt att hålla nere Skift-tangenten medan du klickar på Starta om.

 

Du får upp en sida som heter Välj ett alternativ. Välj du Felsök > Avancerade alternativ > Startinställningar > Starta om.

 

När datorn har startats om får du efter ett tag upp en sidan där det visas en lista.

Tryck på siffran som står framför Felsäkert läge med nätverk.

 

Logga in.

 

Fortsätt med Step 2 på sidan https://forums.malwarebytes.com/topic/249582-removal-instructions-for-segurazo/.

 

Har du någon aning om hur Segurazo kom in i datorn?

Sånt flyger ju inte in av sig själv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 timmar sedan, skrev Cecilia:

Observera att orsaken till att datorn är långsam kan vara därför att du har Segurazo och annat olämpligt i datorn.

 

Vet du hur man startar i felsäkert läge?

Om inte så kommer det en beskrivning för Windows 10 här:

 

Klicka på Windows/Start-knappen.

Håll nere Skift-tangenten samtidigt som du klickar på Strömbrytar-symbolen.

Fortsätt att hålla nere Skift-tangenten medan du klickar på Starta om.

 

Du får upp en sida som heter Välj ett alternativ. Välj du Felsök > Avancerade alternativ > Startinställningar > Starta om.

 

När datorn har startats om får du efter ett tag upp en sidan där det visas en lista.

Tryck på siffran som står framför Felsäkert läge med nätverk.

 

Logga in.

 

Fortsätt med Step 2 på sidan https://forums.malwarebytes.com/topic/249582-removal-instructions-for-segurazo/.

 

Har du någon aning om hur Segurazo kom in i datorn?

Sånt flyger ju inte in av sig själv.

Innan vi går vidare så vill jag meddela dig att Segurazo är helt borta från datorn. Men tyvärr är den fortfarande slö och jobbar ganska självständigt. 

Hur det kom in i datorn? vet ej. Men jag tror det var när jag körde Windows skyddsprogram.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra!

 

Det kan inte hoppa in olämpliga program i datorn bara för att du kör Defender utan du måste göra något, vara på skadliga sidor eller ladda ner saker du inte borde ladda ner.

 

Fortsätt att använda Malwarebytes, t ex är det bra att skanna med det programmet några gånger i veckan och det går bra att göra det i normalt läge så du behöver inte starta om i felsäkert läge. Skanna med Avast också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...