Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Risk med att ha port 445 öppen på lokalt nätverk?


kenneth G
 Share

Rekommendera Poster

När jag granskade Nortons brandvägg så var port 445 öppen för det lokala nätverket. För det öppna nätverket var inte rutan i vänstra marginalen förbockad. Dvs ej aktiverad. Kollade med Norton support om riskerna ? Hon hade ingen aning om hur denna inställning fungerade. Hon erbjöd att en tekniker skulle kontakta mig efter ca en vecka.

Är det någon på forumet som vet om jag måste/bör blockera port 445 på det lokala nätverket? 

Jag har testad routerns säkerhet här:  https://www.grc.com/shieldsup   och den var säker enligt några test.

Kenneth

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilken Windowsversion? Installerar du regelbundet Windows uppdateringar?

Att stänga port 445 lär ställa till problem med viktiga funktioner. Skulle du däremot inte lyckas få in Windows uppdateringar då kan åtgärden att stänga portar vara befogat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bland annat port 445 används för just lokal fil- och skrivardelning, alltså det som är skillnad mellan ett lokalt hemmanätverk och publika internet, så den ska inte blockeras.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Port 445 ska vara öppen i ett lokalt nätverk och väldigt stängd ut mot Internet. 

Port 445 har ingenting med Windows Update att göra. 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för snabbt svar. Port 445 i det lokala nätverket ska vara öppen. Den är stängd mot det öppna nätverket. Blev lite orolig över att den lokala var öppen.

Tack för att ni finns.

Kenneth

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Även 135 och 139 bör vara öppna, och är även port 389 öppen så är det ok, men används bara i företagsnätverk (Active Directory)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vill man skydda sitt lokala nätverk så ska den dator som av någon anledning inte uppdateras med Windows Update, och där med är sårbar, ha port 445 stängd helt och hållet.

Det blir hypotetiskt. Kanske ska det utgås från att saker blir uppdaterade.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...