Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ta bort poster i bootmeny


dosman
 Share

Rekommendera Poster

(Jag postade nyss det här inlägget, men inte fan kom det fram! Nytt försök då...)

 

På min stationära IBM-dator har jag nu även installerat Windows 7, förutom de tidigare befintliga Windows 95 och Windows XP. När jag startar datorn får jag således upp Windows Starthanteraren med följande alternativ:

 

Windows 95/XP
Windows 7
Windows 7
Windows 95

 

De två sista posterna vill jag radera, men hur? Vet att jag i Windows 7 måste använda programmet ""bcdedit.exe". Det första postnamnet ändrade jag, vid prompten, med kommandot:

 

bcdedit /set {ntldr} Description "Windows 95/XP"

 

Enligt hjälpen för BCDEDIT finns bl a följande info: Kommandon som kan anv„ndas p† poster i ett arkiv:

 

/copy...........G”r kopior av poster i arkivet.
/create.........Skapar nya poster i arkivet.
/delete.........Tar bort poster i arkivet.
/mirror.........Speglar poster i arkivet.

 

K”r bcdedit /? ID om du vill ha mer information om de identifierare som anv„nds av dessa kommandon.

 

Kommandon som kan anv„ndas p† postalternativ:

 

/deletevalue....Tar bort postalternativ fr†n arkivet.
/set............St„ller in v„rden p† postalternativ i arkivet.

 

Tyvärr i den här typen av 'hjälp' så visas aldrig fullständiga praktiska exempel på en fungerand syntax. De lyser alltid med sin frånvaro! Förökte med följande (icke-fungerande) exempel;

 

E:\> Windows\system32> bdcedit /delete {ntldr} Description "Windows 95"
E:\> Windows\system32> bdcedit /deletevalue {ntldr} Description "Windows 95"

 

Det bästa vore förstås ett tredjepartsprogram med grafiskt gränssnitt som man på ett enkelt sätt kan ändra i bootmenyn! Någon kanske kan
tipsa om dylikt program... men helst komma med ett fungerande kommando för borttagning av lite text i bootmenyn. Förhoppningsvis har någon
på eforum fortfarande kunskaper om Windows 7...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OBS! Jag tar inget ansvar för att det här inte ställer till det för dig. Det handlar ju inte bara om " borttagning av lite text i bootmenyn"...
Testa på egen risk! ?

 

 

Föreslår hur som helst att du börjar med att ta en backup av BCD store:

bcdedit /export c:\bcdbackup

Samt att du kollar upp hur du återställer från denna export om det skulle behövas. Skriv upp de instruktionerna på papper eller på en annan dator.

 

 

Sen tror jag du behöver ta reda på UUID för de poster du vill ta bort. Kör följande för att få fram en lista:

bcdedit /v

Kopiera Identifier-värdet för det OS du vill radera (utifrån Description), t.ex: 

image.png.2b9664e985d5cf4cdf823138fb0aae78.png 

 

 

Sen kör du 

bcdedit /delete {UUID} 

Utifrån mitt exempel ovan skullde det för mitt Win10 bli: 
bcdedit /delete {9967803d-5059-11e9-908b-ff89fbbb9deb}

 

F.ö. så verkar det finnas många grafiska verktyg för att editera BCD: 
https://www.google.com/search?q=bcdedit+gui

Har själv inte testat någon av dem så kan ej säga vilka som är bra.

 

Edit: Lagt till varningstext 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag föreslår att du kollar tråden https://www.sevenforums.com/general-discussion/210080-how-edit-dual-boot-choice-menu.html och då särskilt inlägg 2 och 4 som länkar några guider.

 

Denna guide handlar om programmet EasyBCD, alltså ett grafiskt gränssnitt.

https://www.ghacks.net/2009/11/12/how-to-manage-the-windows-7-boot-menu/

Redigerad av Cecilia
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för alla tips! Ja, jag vet att manövern nedan är vansklig. Jag byter förstås nyckelvärdet mot relevant för mitt Windows 7. Men Clusters kommando verkar
lovande. Jag misstänkte att det såg ut så:

 

bcdedit /delete {9967803d-5059-11e9-908b-ff89fbbb9deb}

 

Dock testar jag med EasyBCD först, som jag precis laddat ned. Jag återkommer
så snart jag åstadkommit något positivt... Annars blir det väl ominstallation av samtliga OS...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag med EasyBCD tagit bort dubbelposten 'Windows 7' på bootmenyn, så nu ser det ut så här:

 

Windows 95/XP
Windows 7
Windows 95

 

Den sista posten visas inte i EasyBCD och går inte att få bort! Men det var Windows 7 som lade till denna tredje post vid installationen! Om jag ändå väljer 3:e posten 'Windows 95' vid uppstart får jag felmeddelande:

 

"Det gick inte att läsa in den markerade posten eftersom programmet saknas eller är skadat" Tilläggas kan om jag väljer 'Windows 95/XP' vid uppstart får jag fram bootmenyn för XP som ser ut som:

 

Windows XP Home
Windows 95

 

Det verkar som Windows 7 'stulit' denne Windows XP-post och lagt till den i bootmenyn för Windows 7... Så hur fasiken blir jag av med den?

 

För övrigt - mina partitioner:
C:\IBM (Fat32) 37 GB -> Windows 95/XP
D:\BIG (FAT32) 326 GB -> Inga OS. Endast lagring av filer
E:\Win7 (NTFS) 102 GB -> Windows 7

EasyBCD-Win7.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OBS! Spånar bara högt nu:

Det finns tre poster, varav den ena innehåller två poster. Poster som till synes skulle kunna ligga på varsin disk och/eller varsin partition.

På vilken av dessa ligger starthanteraren, som kan visa dessa poster?

Låt säga att den ligger på posten "Windows 95" men att just den posten inte innehåller/pekar på något operativsystem? Bara starthanteraren.

Det kanske skulle förklara varför den inte kan tas bort?

Spånar som sagt bara..

 

Går det att döpa om den?

Till ett eller flera mellanslag? till en punkt?

Eller kanske till "Välj ett av alternativen ovan"

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Till senaste svaranden Cecilia och Mikael63: Detta inlägg gör jag långt före jag läst era. Men kanske det inte behövs någon mer dialog, nu när jag anser tråden uttömd. Löst t o m?

 

Här följer mina åtgärder angående bootmenyn. Jag fann en nödlösning(?): 'Felet' angående "Windows 95"-strängen i bootmenyn är knuten till boatloadern för Windows XP, och då är det filen c:\Boot.ini som gäller! Sist i den filen står en sträng: c:\"Windows 95". Den förvandlar jag till en tom sträng -> c:\"" och då försvinner posten även i bootmenyn för Windows 7:

 

Windows 95/XP
Windows 7

 

Men, här kommer smolken, då ser det tyvärr ut så här i bootmenyn för Windows XP:

 

[Windows XP home]
[   ]

 

Bortse från klamrarna. De visas inte! Som förval är [   ] markerat, vilket förstås startar Windows 95. (Varför jag envisas Windows 95 - dock förutan den grafiska gränssnittet! - är en förklaring ni får tigga om...)

 

'Cluster' skrev:
'Det handlar ju inte bara om "borttagning av lite text i bootmenyn..."'

 

Jo, faktiskt - det handlade om bara det. Så enkelt var det! Däremot krävdes EasyBCD i Windows 7 för att ta bort dubbelposten 'Windows 7' i bootmenyn.

 

Visst, det bästa hade varit att ha de tre operativsystemen på var sin partition; C, D och E. Då hade jag erhållit nedan sobra bootmeny från Windows 7:

 

Windows 95
Windows XP
Windows 7

 

Tillsvidare får det dock duga med genomlidna manövrar. Case is closed.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...