Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hur stänger man smidigast av AV-programmet i Win 10?


BlondBimbo
 Share

Rekommendera Poster

Som rubriken säger - hur stänger man (temporärt) smidigast av (det inbyggda) Anti Virus programmet i Windows 10 (v1903) så att inte automatiskt AV-programmet kollar igenom nertankade filer och raderar de suspekta?

 

Följdfrågan blir - var exakt hamnar de filer som AV-programmet har lagt i karantän (sökvägar)?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Windows Defender stängs av under Start-menyn > Inställningar > Uppdatering och säkerhet > Windows -Säkerhet. Det står litet mer om det i EnkelTeknik från 2015: https://www.enkelteknik.se/stang-av-windows-defender-i-windows-10

 

Eftersom jag aldrig haft något Windows Defender behövt lägga i karantän har jag ingen aning om var denna finns. Någon annan kanske vet.

Redigerad av mbgtmari
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hade jag sökt ordentligt hade jag hittat karantänen.

1849510867_KarantnWinDefantivirus.png.bd6aa1ec9afa41239debb5347f87b97b.png

Dessutom hade jag kunnat förtydliga avstängandet av Windows Defender Antivirus.  Här visas det hur man sig dit via Kontrollpanelen (Windowstangenten+Pause) på Bing translate-svenska https://docs.microsoft.com/sv-se/intune-user-help/turn-on-defender-windows

och begripligt

https://docs.microsoft.com/en-us/intune-user-help/turn-on-defender-windows 

Svenskan är dock ganska begriplig. Jag skulle bara ändra litet i början under Turn on Windows Defender/ Starta Windows Defender

1 a. Öppna Kontrollpanelen.
b. Skriv grupprincip c. Då får du upp Administrationsverktyg - Redigera grupprincip
2. Klicka på Redigera grupprincip. Då öppnas Redigeraren för lokala grupprinciper i ett nytt fönster.
3. Klicka på Datorkonfiguration > Administrativa mallar > Windows-komponenter > Windows Defender Antivirus. Inställningen Inaktivera Windows Defender Antivirus finns under mapparna med de andra inställningarna.

 

Skyddshistorik, som det talas om i Thirteens länk, hittar man dock om man går via Start-menyn > Inställningar > Uppdatering och säkerhet > Windows -Säkerhet och klickar på Skydd mot virus & hot. Då hittar man under knappen Snabbsökning 3 länkar: Alternativ för sökning, Tillåtna hot, Skyddshistorik. När jag klickat på den sista länken står det bara "Visa de senaste skyddsåtgärderna och rekommendationerna från Windows-säkerhet. Inga senaste åtgärder"

Redigerad av mbgtmari
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev mbgtmari:

Redigeraren för lokala grupprinciper

Den funktionen finns tyvärr inte i Windows 10 Home.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det klarar nog BlondBimbo av att läsa själv men nu vet vi ju inte om hon har Windows 10 Home eller Pro för det har hon inte skrivit.

@BlondBimbo

Skyddshistorik, som det talas om i Thirteens länk, hittar man dock om man går via Start-menyn > Inställningar > Uppdatering och säkerhet > Windows -Säkerhet och klickar på Skydd mot virus & hot. Då hittar man under knappen Snabbsökning 3 länkar: Alternativ för sökning, Tillåtna hot, Skyddshistorik.

På samma sida under

Inställningar för skydd mot virus & hot hittar du länken

17188399_WDantivirus.thumb.png.6bb2d56cd20240494d6c0256ce235079.png

Hantera inställningar

Redigerad av mbgtmari
Lägger till Hantera inställningar här så tråden inte blir svårläst med för många meddelanden.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 minuter sedan, skrev mbgtmari:

Ja, det klarar nog BlondBimbo av att läsa själv men nu vet vi ju inte om hon har Windows 10 Home eller Pro för det har hon inte skrivit.

Jag menar att det kanske inte är så lämpligt att länka till den sidan om det inte fungerar. Läser jag kommentarerna är det många som inte får det att fungera. Samma på andra sidor där man ger en "enkel lösning" på hur man kan få Gpedit på Win 10 Home.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...