k3jLa Posted January 20, 2020 Share Posted January 20, 2020 Hej, försökte mig på att följa en guide på engelska men formeln funkar inte trots att jag gjort om till svenska. Vad mer måste ändras? :) =OR(CELL("row")=CELL("row",A1)) https://www.thesmallman.com/blog/2016/9/15/auto-highlight-the-active-row-when-a-cell-is-selected Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cluster Posted January 20, 2020 Share Posted January 20, 2020 Och du har även skapat det makro som behövs? Link to comment Share on other sites More sharing options...
k3jLa Posted January 20, 2020 Author Share Posted January 20, 2020 Har inte gått ner dit än, följde i ordning, men kunde ju inte gå vidare från formeldelen.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
MH_ Posted January 20, 2020 Share Posted January 20, 2020 (edited) Hej. Ett slags översättning: ställ dig i cell A1 och Markera ditt blad genom att trycka på "markera allt" högst upp till vänster i bladet villkorsstyrd formatering->Ny Regel->"bestäm...använda en formel" I rutan "formatera värden där den här formeln är sann" skriver du in =ELLER(CELL("rad")=CELL("rad";A1)) Klicka på knappen [formatera] och välj fyllning eller vad du nu vill använda Nu kommer raden att markeras. Men bara om du redigerar en cell eller uppdaterar [F9] Makrot ber helt enkelt excel att räkna om sidan så fort du ändrar markering. Dvs den tvingar fram en uppdatering varje gång du ändrar markering. Makrot skriver du in genom att högerklicka på Fliknamnet längst ner (blad1 eller liknande) och välja "Visa kod" Klistra in den här koden: Option Explicit Private Sub Worksheet_SelectionChange(ByVal Target As Range) Target.Calculate End Sub Reservationer: 1. Jag begriper inte varför de krånglar med "ELLER" i formeln. Det här skulle det här fungera lika bra. =(CELL("rad")=CELL("rad";A1)) 2.Makrot är en sk Händelsehanterare. Det är ett säkert sätt att be om problem i excel. i det här fallet kommer Excel att uppdateras stup i kvarten och du kommer att få problem någonstans där du minst anade det... Edited January 20, 2020 by MH_resurrected för många bilder k3jLa 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
k3jLa Posted January 21, 2020 Author Share Posted January 21, 2020 Ja men tack så jättemycket, gick en excel utbildning för 10 år sedan och tydligen sitter inte svenska formler kvar, annars brukar det funka bra med engelska guider, men den här vägrade göra vad jag ville.. Tror jag skippar macrot och helt enkelt kör med att uppdatera, känns säkrast när det är jobbrelaterat ? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts