Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Är det riskfritt att ändra datorns datum för att kunna installera en programvara?


Tomas E
 Share

Go to solution Solved by .M,

Rekommendera Poster

Certifikatet för en programvara har gått ut, så om jag avinstallerar den för att felsöka ett problem är det inte säkert att jag kan installera den igen. Lösningen är att ställa tillbaks datorns datum till före certifikatets utgångsdatum, installera programmet och sen ställa tillbaks till rätt datum igen. Det känns lite osäkert, men det kanske är helt riskfritt? Jag antar att man måste vara offline när detta görs eller i alla fall ställa om på vilket sätt datum och tid ställs in.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det är ett certifikat som används för exempelvis kommunikation mellan klient och server så kommer krypteringen fortfarande att fungera trots att datumet gått ut.

 

Men om det är en programvara som fortfarande supporteras, kan du inte be tillverkaren skicka dig ett nytt cert?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, skrev .M:

Om det är ett certifikat som används för exempelvis kommunikation mellan klient och server så kommer krypteringen fortfarande att fungera trots att datumet gått ut.

 

Men om det är en programvara som fortfarande supporteras, kan du inte be tillverkaren skicka dig ett nytt cert?

Jaha, det finns olika sorters certifikat. Det är nog inte som du beskriver i första stycket. Har aldrig tänkt på att fråga supporten men det är klart att jag kan göra det. Det är det man får fram under digitala signaturer som i så fall behöver förnyas. Även företaget självt rekommenderar den här metoden, de har i alla fall inte självmant gett mig ett nytt.

 

Men som sagt, finns det några risker med metoden? Att andra program eller Window får knas? Det är mest det jag skulle vilja veta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Solution

Metoden är inte speciellt bra då andra program antagligen använder sig av klockan för att verifiera saker. Så om du ställer om klockan för att installera ditt program och sen ställer tillbaka är nog den mest stabila lösningen.

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Brandklipparen

Intressant frågeställning. Skulle den föreslagna metoden "lura" tidsbegränsningen för ett program med ex. vis 30 dagars prövotid?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

56 minuter sedan, skrev Brandklipparen:

Intressant frågeställning. Skulle den föreslagna metoden "lura" tidsbegränsningen för ett program med ex. vis 30 dagars prövotid?

 

Också en intressant frågeställning! Problemet är väl att man inte vill ha fel datum mer än under den tid man installerar programmet, eftersom det kanske uppstår oönskade effekter i annat fall.

Redigerad av Tomas E
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag ändrar tråden till "olöst", kom att tänka på följande: Om man byter hårddisk eller om den går sönder så att man måste byta, då måste man ju även installera om programvarorna. I det fallet blir ju enda lösningen att ställa om datumet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev Brandklipparen:

Intressant frågeställning. Skulle den föreslagna metoden "lura" tidsbegränsningen för ett program med ex. vis 30 dagars prövotid?

 

Idag torde det vara få program som går att lura på detta sätt. Förr var det betydligt enklare.

Man använde ett program som ställde om datorklockan, startade det program som skulle luras, ställde tillbaks klockan.

I vissa fall fungerade detta alltså mycket bra. I andra fall medförde ett sådant försök att en "riktig" trial-tid på ex. kvarvarande 28 dagar upphörde direkt. (egen erfarenhet ? )

Jag använde den metoden i "nutid" i Linuxmiljö för ett program som var/är gratis men som krävde en registrering som inte "tog".

Fast nu hamnar vi kanske OT om det är certifikat och inte licens vi pratar om.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med felaktig tid i datorn blir det numera svårt att surfa skulle jag tro eftersom nästan alla sidor använder https i stället för http som protokoll vilket innebär att de är krypterade och då används certifikat som ofta inte fungerar när datorns klocka går fel.

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...