Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
IT-hjälpen

Konstiga tecken i Windows Mail

Rekommendera Poster

IT-hjälpen
Postad (redigerade)

Jag har en besökare som får konstiga tecken i Windows mail när hon öppnar vissa mail.

Om hon i stället öppnar mailet i gmail i webbläsaren så är tecknen helt ok.

Jag gissar att det är någon inställning i Windows mail eller Win 10 gällande teckenkodning, men jag hittar inte hur vi ställer in det

Redigerad av IT-hjälpen

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
IT-hjälpen
På 2020-01-17 på 17:41, skrev mbgtmari:

Precisera vad du menar med Windows mail! Är det Windows Live Mail? I så fall vilken version?

Men visst är det teckenkodningen det är fel på. Du kan ju läsa det sista meddelandet i den här tråden https://eforum.idg.se/topic/352863-underliga-tecken-för-åäö/

Hon har lagt till sin gmail i den mail som döljer sig bakom ikonen på bilden. Jag trodde det hette Windows mail men så är kanske inte fallet

mail.jpg.e1de2a6c812e38b35b35fada25a5ca30.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Cecilia

På svenska heter appen E-post och på engelska Mail och det viktiga är att veta att det är den app för mejl som ingår i Windows 10.

Eftersom det bara gäller vissa inkommande mejl så kan det vara den/de avsändarnas mejlprogram som inte helt uppfyller standard och då tolkar E-postappen och webbsidan det på olika sätt. Eller att något typsnitt saknas i datorn.

https://support.microsoft.com/en-us/help/3083806/why-does-some-text-display-with-square-boxes-in-some-apps-on-windows-1

Eller gäller det att vissa bokstäver skrivs som html-koden för dem?

Det finns exempel på det här: https://www.tenforums.com/general-support/103502-strange-characters.html

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
mbgtmari
Postad (redigerade)

Tack för skärmbilden IT-hjälpen! Den var klargörande. Visar bilden din eller besökarens dator? Är det besökarens dator så ser man att hennes operativsystem är engelskt, förmodligen en-US.

I eforumlänken jag hänvisade till så skrev fagerja att "Troligaste orsak är att avsändaren har haft olika inställningar för teckenkodning i operativsystem och e-postprogram. Kolla vilken teckenkodning som är angiven i brevets huvud" och jag själv, som hade svenskt Windows 10 men engelskt mejlprogram (Thunderbird), skrev att mejlen på svenska (innehållande å, ä, ö), som jag själv skickade hade kodningen Unicode (UTF-8) Fallback Text Encoding: Western (ISO-8859-1), dvs Unicode (UTF-8) och  Reservtextkodning: Västeuropeisk (ISO-8859-1). Detta är ingenting jag själv har behövt ställa in utan det har Thunderbird gjort automatiskt.

Mejlen i e-postprogrammet Thunderbird läser man ju alltid off line och E-postappen är till för att man ska kunna hämta och läsa sin webbmejl off line men tydligen fungerar det inte för all post din besökare får. Kanske är det så att något typsnitt eller språk saknas i hennes (engelska?) operativsystem och då verkar det ju vettigt att följa rekommendationerna i Cecilias microsoftlänk, att antingen lägga till ett språk eller lägga till en funktion. Eller så är det de som skickar dessa meddelanden som måste ändra sin teckenkodning.

Redigerad av mbgtmari

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
IT-hjälpen
4 timmar sedan, skrev mbgtmari:

Tack för skärmbilden IT-hjälpen! Den var klargörande. Visar bilden din eller besökarens dator? Är det besökarens dator så ser man att hennes operativsystem är engelskt, förmodligen en-US.

I eforumlänken jag hänvisade till så skrev fagerja att "Troligaste orsak är att avsändaren har haft olika inställningar för teckenkodning i operativsystem och e-postprogram. Kolla vilken teckenkodning som är angiven i brevets huvud" och jag själv, som hade svenskt Windows 10 men engelskt mejlprogram (Thunderbird), skrev att mejlen på svenska (innehållande å, ä, ö), som jag själv skickade hade kodningen Unicode (UTF-8) Fallback Text Encoding: Western (ISO-8859-1), dvs Unicode (UTF-8) och  Reservtextkodning: Västeuropeisk (ISO-8859-1). Detta är ingenting jag själv har behövt ställa in utan det har Thunderbird gjort automatiskt.

Mejlen i e-postprogrammet Thunderbird läser man ju alltid off line och E-postappen är till för att man ska kunna hämta och läsa sin webbmejl off line men tydligen fungerar det inte för all post din besökare får. Kanske är det så att något typsnitt eller språk saknas i hennes (engelska?) operativsystem och då verkar det ju vettigt att följa rekommendationerna i Cecilias microsoftlänk, att antingen lägga till ett språk eller lägga till en funktion. Eller så är det de som skickar dessa meddelanden som måste ändra sin teckenkodning.

Förlåt mig

Det står E-post på hennes skärm och inte Mail

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
mbgtmari

Det är inget att be om ursäkt för men det var bra att få veta att besökaren har svenskt Windows 10. Hursomhelst så kan det vara så att den, eller de, som skickar mejlen med konstiga bokstäver i till henne behöver ändra sin(a) kodning(ar) för utgående mejl till Unicode (UTF-8), eftersom, som fagerja skrev, "UTF innehåller nästan alla förekommande tecken som finns istället för spåkspecifika".  Jag använder inte själv E-postappen, så jag kan se hur man hittar kodningen där, men jag kan tala om hur den hittas i Windows Live Mail 2012. Det var ju tidigare Windows e-postprogram. (Påpekanden från någon om det allmänt kända att WLM nu är osäkert undanbedes. Jag använder nu bara WLM som ett exempel på hur det kan se ut i en Windowsapp.)

Om jag vill se vilken kodning det är i ett mejl jag fått från en svensk i WLM, dubbelklickar jag på mejlet och klickar sen på Kodning
2014937366_KodningWLM.png.9e48a5106bcf47bc7db1b5fdf8f52ae7.png
Som synes så har avsändaren Unicode (UTF-8) markerat.

Vill jag däremot se hur brev jag själv skickar uppför sig går jag till Arkiv > Alternativ > E-post > fliken Skicka > Internationella inställningar > och ser då att Standardkodningen Västeuropeiska (ISO) används för utgående meddelanden.

522170631_KodningutgendemejlfrnWLM.png.5fdbb7e4a8caa6689a76d6a5452a022b.png

Då kan man fråga sig varför det är på det viset när rekommendationen för e-post är UTF-8. Svaret är att Västeuropeiska (Western European) är en undergrupp till UTF-8 och därför kan läsas i UTF-8-kodning. Om man vill att andra ska kunna läsa ens mejl offline behåller man alltså Västeuropeiska eller så ändrar man standardkodningen för sina utgående mejl till det globala UTF-8. (Det går förstås också att ändra till andra teckenkodningar för ens utgående mejl.)

Om besökaren kommer tillbaka till dig så du kan vägleda henne så berätta gärna här hur det går för henne med de föreslagna åtgärderna.

P.S. Det är bättre att du inte trycker på + Citera utan bara svarar i den tomma rutan Svara på detta ämne... En tråd blir lättare att läsa om det som står precis ovanför inte upprepas en gång till precis nedanför ;)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...