Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ersättningsfjärr till Panasonic-TV


ChristerE
 Share

Go to solution Solved by ChristerE,

Rekommendera Poster

Skriver för att se om någon mer stött på samma problem, eller ändå har något tips.


Fjärrkontrollen till tv'n har krånglat en längre tid, man får trycka hårt på en del av knapparna för att det ska hända något. Bläddra bland kanalerna går bra, men att hantera EPG'n och t ex programmera inspelning, och att välja uppspelning och välja bland inspelningarna kräver en del tålamod (tv'n har inbyggd PVR, man ansluter bara en extern usb-disk).


Har funderat på att skaffa någon ersättningsfjärr, men det har inte blivit prioriterat att välja bland alla "One For All-kontroller" som finns. Men så upptäckte jag att det ju finns ersättningskontroller färdiga för diverse märken.


Min tv är en Panasonic. Åkte till Kjell & Company för att köpa Luxorparts Fjärrkontroll för Panasonic-TV, men fick i stället en fjärr från Nedis. Fick förklaringen att Luxorparts är Kjell & Companys eget märke, och när den modellen inte hinner tillverkas i takt med efterfrågan så säljer de i stället den från Nedis ett tag.


Nu till problemet:
På Nedis-fjärren hittar jag ingen knapp för att kunna spela upp de inspelade programmen (EPG'n går att nå). På originalfjärren finns en knapp APPS för att komma till uppspelningsfunktionen och diverse andra funktioner. Knappen APPS finns också på ersättningsfjärren från Luxorparts (syns på bilder) men finns inte på fjärren från Nedis, och jag hittar ingen annan knapp för den funktionen.


Tv'n är en Panasonic TX-P42GT60Y, köpt i slutet av 2013. Ser inga restriktioner i informationen hos Nedis, men hos NetOnNet står det att fjärren saknar funktionalitet för Smart-TV-funktioner, och att den är avsedd för modeller från 2012 och framåt. Som sagt, tv'n köpt 2013 men skulle eventuellt ha varit en några år gammal modell då (hittar inget tillverkningsdatum på tv'n). Men det tror jag inte och hos Prisjakt står det att lanseringsår är 2013.


Kjell & Company får gärna kolla upp om jag missat något, och i så fall förklara hur man ska göra med Nedis-fjärren. Annars får de låta mig byta till en Luxorparts (när den kommer in igen), som rimligtvis borde fungera (den har ju en knapp APPS).


https://www.kjell.com/se/produkter/ljud-bild/tv-tillbehor/fjarrkontroller/fjarrkontroller-till-panasonic-tv/luxorparts-fjarrkontroll-for-panasonic-tv-p66283

https://webshop.nedis.se/sv-se/550670536/tvrc40pabk

Se reservationen under Produktbeskrivning.
https://www.netonnet.se/art/ljud-bild/tv-tillbehor/fjarrkontroll/nedis-ersattningsfjarrkontroll-for-panasonic-tv/1006613.9107/

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1825667

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tillför kanske inget matnyttigt nu men:

OM det går att öppna/ta isär fjärren för att rengöra kontaktytorna så kan det vara en billig lösning.

Brukar vara en hel "gummimatta" med "gummikontakter".

 

Jag har en Panasonic TX-P42[nånting]80[nånting], vilket inte är relevant inser jag nu, och jag behövde/ville ha en universalfjärrkontroll som kunde hantera den PLUS min digitalbox, med inspelningsmöjlighet. Prövade olika från Kjell och hittade så en fjärr som man programmerade med hjälp av en ljudsignal(!). Inte en helt lätt uppgift att hitta rätt.

Resultatet, som fick duga, innebar att knapparna STOP PLAY PAUS- >> << inte stämde riktigt inbördes. Minns inte exakt men jag lät måla om knapparna (de gick inte att flytta inbördes) för att stämma med dess funktion.

Min tanke då är att det kanske är så på din Nedis, att det finns en helt annan knapp som har den önskade funktionen, även om det verkar långsökt?

 

Passar på att tipsa om att man kan få enormt bra support från Logitech om man väljer en av deras fjärrkontroller.

Man kan programmera det mesta själv men om man behöver en speciallösning, tidsfördröjningar, makro mm så kan man kontakta supporten som gör dessa inställningar åt en, på några sekunder!

(via molnet)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Solution
11 timmar sedan, skrev Mikael63:

OM det går att öppna/ta isär fjärren för att rengöra kontaktytorna så kan det vara en billig lösning.

Brukar vara en hel "gummimatta" med "gummikontakter".

...

Passar på att tipsa om att man kan få enormt bra support från Logitech om man väljer en av deras fjärrkontroller.

Problemet är löst, har fått tag på ersättningsfjärren från Luxorparts så nu fungerar det jag saknade hos Nedis-fjärren. Men tack för tipsen, de hade annars kunnat vara användbara.


En annan Kjell & Company-butik, inte allför långt bort, hade en Luxorparts-fjärr i butikslagret. I lagerstatusen ser man inte om antalet avser Luxorparts- (som beskrivs på webbplatsen) eller Nedis-fjärren. Men säljaren ringde den andra butiken och kollade och där fanns en Luxorparts-fjärr, som reserverades för mig. Han skulle också informera "ansvariga" om att Nedis-fjärren inte är helt kompatibel med originalet från Panasonic.


Jag testade faktiskt att rengöra fjärren för en tid sedan, den är gjord precis som du beskriver. Men veckorna går och jag tänkte inte på det när jag skrev förra inlägget. Gnuggade kanske för dåligt, det blev i alla fall inte bättre efter mitt rengöringsförsök.


Men, som sagt, ersättningsfjärren från Luxorparts fungerar alldeles utmärkt. Och det direkt från förpackningen, ingen anpassning behövs.

 

TILLÄGG:
Kan tillägga att butiken jag först köpte Nedis-fjärren hos lät mig byta (lämna tillbaka) utan någon alls kommentar om att jag brutit förpackningen och testat fjärren. Borde ju vara självklart, men det finns nog de som krånglar lite också (en del andra butiker/kedjor). Fick ett tillgodokvitto för att kunna "hämta ut" Luxorpartsfjärren i den andra butiken.
 

Redigerad av ChristerE
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

33 minuter sedan, skrev Hanse:

Är det en sådan här fjärr,  i så fall finns den hos panasonic

Ja, ser ut att vara precis en sådan. Bra tips, men som du ser så är problemet löst, dessutom billigare än med priset som Panasonic anger.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...