Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
kallegul

LÖST Anslutning dator-router

Rekommendera Poster

kallegul

En liten sak bara. Har 2 datorer i ett rum med en router netgear nighthawk. Till routern går en bredbandskabel från en mediaomvandlare som är ansluten till fiber. Den ena datorn har win 7 och den andra win 10. win 10 datorn har en kabel upp till routern och när jag kollar med bredbandskollen så får jag den hastighet upp och ner som jag betalar för 100/100. Helt OK alltså. Win 7 datorn går trådlöst till routern och när jag kollar hastigheten ligger den på lite mindre än hälften av vad den ska vara både upp och ner. 49/44. Om jag stänger wi-fi knappen på den datorn och kopplar en bredbandskabel från datorn till routern så får datorn ingen kontakt med Internet. Staplarna i nedre högra hörnet är svarta med ett rött kryss. Jag tolkar det som att datorn inte får kontakt med routern och då undrar jag hur jag kan kolla det och var jag ska göra för ändringar? Om jag trycker på knappen för wi-fi så dröjer det en stund och sen har jag kontakt, med halv hastighet. Det hela stör inte så mycket eftersom win 7 datorn är på väg ut men ändå.  

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Cecilia
45 minuter sedan, skrev kallegul:

Win 7 datorn går trådlöst till routern och när jag kollar hastigheten ligger den på lite mindre än hälften av vad den ska vara både upp och ner. 49/44.

Det är normalt.

46 minuter sedan, skrev kallegul:

Om jag stänger wi-fi knappen på den datorn och kopplar en bredbandskabel från datorn till routern så får datorn ingen kontakt med Internet.

I Kontrollpanelen finns Nätverks- och delningscenter, starta det och gör en skärmbild som du bifogar till forumet så får vi se hur det ser ut där. På det stället tror jag att det även i Windows 7 finns en felsökare som du kan köra.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
kallegul

Gick in där du skrev och hittade felsökning i nätverkskort. Startade den och den hittade ett fel och reparerade felet och vips så blev det vita staplar med wi-fi avslagen och kabel mellan dator och router. Nu funkar det. Tack

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...