Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ansluta printer via nätverkskabel


pajjen
 Share

Rekommendera Poster

Om jag vill ansluta en printer till datorn via nätverkskabel, måste jag då gå via en router eller räcker det med bara nätverkskabeln?


Jag hade egentligen tänkt mig en USB-anslutning, men printertillverkaren (Canon) rekommenderar en maxlängd på 3 meter på USB-kabeln, men jag behöver en kabellängd på 5 meter, vilket är detsamma som USB 2.0-protokollets maximala sladdlängd. Har inte köpt printern ännu, så jag vet inte om 5 meter skulle funka i praktiken.

Redigerad av pajjen
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

57 minuter sedan, skrev pajjen:

Om jag vill ansluta en printer till datorn via nätverkskabel, måste jag då gå via en router eller räcker det med bara nätverkskabeln?


Jag hade egentligen tänkt mig en USB-anslutning, men printertillverkaren (Canon) rekommenderar en maxlängd på 3 meter på USB-kabeln, men jag behöver en kabellängd på 5 meter, vilket är detsamma som USB 2.0-protokollets maximala sladdlängd. Har inte köpt printern ännu, så jag vet inte om 5 meter skulle funka i praktiken.

Det går bra via nätverkskabeln. Eftersom du ställer frågan behöver du troligen hjälp med konfigurationen. Har förresten inte skrivaren trådlös anslutning?

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 minuter sedan, skrev polken:

Det går bra via nätverkskabeln. Eftersom du ställer frågan behöver du troligen hjälp med konfigurationen. Har förresten inte skrivaren trådlös anslutning?

Det låter bra. Och, ja, jag är helt grön när det gäller nätverk, så nog behöver jag hjälp med konfigurationen.
Jo, skrivaren har trådlös anslutning, men jag är inte intresserad av den i detta sammanhang.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Markera samtidigt de båda nätverksanslutningar du vill använda, högerklicka på dem och välj brygga anslutningar. Klart. skrivaren får nu en ipadress från datorns nätverksport.

 

Följdfråga: varför inte använda det trådlösa även för skrivaren? Slipper ju sladd då.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

25 minuter sedan, skrev polken:

Markera samtidigt de båda nätverksanslutningar du vill använda, högerklicka på dem och välj brygga anslutningar. Klart. skrivaren får nu en ipadress från datorns nätverksport.

Tack polken!
Men oj oj oj, finns det verkligen saker som funkar så smidigt i datorvärlden? ? Återstår att se när printern är inköpt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...